3811
Sök

Varför gillar ni INTE SAAB?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 mars 2007
TobLju skrev:
Vad man tycker är roligare och inte är ju helt klart en smaksak. Men en pålitligare bil vettifan om du kan få... Jag ser Volvo som likvärdig i den frågan. smile

Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower (2007) vet inte vad dom kostar men anatar att
Audi RS4 (2001) ligger i samma pris...

No more comments wink

Bmw osv..

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
TobLju skrev:
Vad man tycker är roligare och inte är ju helt klart en smaksak. Men en pålitligare bil vettifan om du kan få... Jag ser Volvo som likvärdig i den frågan. smile

No more comments wink

Nu är 9-5'an jag kör en tjänstebil så den har jag inte köpt, men en ny i den varianten och med den utrustning som finns i den ligger på drygt 350'000:-

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
UseDubbelTurbo skrev:
TobLju skrev:

No more comments wink

Då kmr vi fram till en prioriteringsfråga. smile

Men jag tror nog att en bil från 2007 är pålitligare än en bil från 2001. wink
Senast redigerat av TobLju (27 mars 2007)

Power without Quattro is useless!

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
TobLju skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
TobLju skrev:

No more comments wink

Kollade precis vad den skulle kosta o kom fram till 363500:-

Och jag håller med dig, skulle aldrig välja en bil som är 6 år gammal jämfört med en som är helt ny oavsett märke smile

Ny bil är alltid ny bil och det är alltid speciellt på något sätt... det spelar inte så stor roll vad det är för någon, just nybilslukten är grymt kul att uppleva smile

- www.bmwb.se

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 mars 2007
TobLju skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
TobLju skrev:

No more comments wink

Nja de beror på... i mina ögon är man rätt blåst om man köper en sprillans ny bil.. i tanke på att man förlorar 20% så fort man skriver på pappret.. men har man onödigt med pengar kan jag förstå det.. men de finns många mardrömms exempel på nya bilar... som (Vad han nu heter han med svarta 93 skrev) att han hade bryt märken i panlen och taket ramla ner och navin inte funkade med mera... då känns de säkrare och roligare att köpa en tysk kvalitets vagn från 01... Men det är i mina ögon det.

Bmw osv..

519 Inlägg
27 mars 2007
Jag slinker in med en kommentar igen, ny bil skaffar jag när jag inte kan/vill skruva mer, mitt bilintresse är till stordel skruvandet smile
Jag kommer dessutom ha 3-4 bilar igång i sommar så om nån rasar är det inte så noga med att fixa den tongue

Sen är jag helt övertygad om att era 07or inte skulle klara hälften av behandlingen min 87a fått i vinter big_smile

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
TobLju skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

No more comments wink

Nja de beror på... i mina ögon är man rätt blåst om man köper en sprillans ny bil.. i tanke på att man förlorar 20% så fort man skriver på pappret.. men har man onödigt med pengar kan jag förstå det.. men de finns många mardrömms exempel på nya bilar... som (Vad han nu heter han med svarta 93 skrev) att han hade bryt märken i panlen och taket ramla ner och navin inte funkade med mera... då känns de säkrare och roligare att köpa en tysk kvalitets vagn från 01... Men det är i mina ögon det.

Det där håller jag med om till 100% dock. Det är en ren skam att dom behandlat honom som kund på det sättet. Hittar man lite grejer så ska man gå igenom bilen grundligt efter det!!! Slarviga människor som gjort leveransservice på den!!!

Jag har aldrig hört talas om att något sådant har lämnat fabriken o jag har ändå varit involverad där i snart 6 år...

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
Fordofilen skrev:
Jag slinker in med en kommentar igen, ny bil skaffar jag när jag inte kan/vill skruva mer, mitt bilintresse är till stordel skruvandet smile
Jag kommer dessutom ha 3-4 bilar igång i sommar så om nån rasar är det inte så noga med att fixa den tongue

Sen är jag helt övertygad om att era 07or inte skulle klara hälften av behandlingen min 87a fått i vinter big_smile

hehe det kan jag nog gott hålla med dig om... men sen skulle jag nog inte "ha råd" att behandla en ny bil på det sättet heller tongue

Men vad gäller skruvandet så är det absolut inga problem med nya bilar, min 9-3'a har jag plockat ner det mesta på...

- www.bmwb.se

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
Jag har inte sagt att just jag skulle välja en 9-5 -07 framför en RS4 -01... Jag endast nämnde att det är upp till varje person hur dem prioriterar, pålitlighet lr nöje, kanske bådeoch? Sen så spelar ju en till stor faktor in och det är att man ska ha råd att köra bilen också. wink

Om JAG hade stått med dem pengarna i handen så hade jag nog inte valt en fabriksny bil. Just för att värdet sänks så djävulskt... Men jag ser inget fel i att andra köper det. Annars kan ju vi andra snålisar inte köpa beg. wink

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 mars 2007
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
TobLju skrev:

Det där håller jag med om till 100% dock. Det är en ren skam att dom behandlat honom som kund på det sättet. Hittar man lite grejer så ska man gå igenom bilen grundligt efter det!!! Slarviga människor som gjort leveransservice på den!!!

Jag har aldrig hört talas om att något sådant har lämnat fabriken o jag har ändå varit involverad där i snart 6 år...

om man ska prata nya bilar överlag (inte bara saab) så är det rätt vanligt på fabriktions fel och några skruvar sitter löst här o där... TYVÄRR. Jag skulle inte känna mig säker av att köpa nån ny bil från ett företag som bara vill tjäna pengar på att lägga ner så lite i produktions kostnad som möjligt.. då skulle de kännas säkrare att köpa en beggad bil som en riktig entusaist har ägt och återgärdad minsta lilla repa och fel.

Men men alla har sina åsikter i mina ögon är det bara okunnigtfolk som köper nya bilar.. kommer aldrig förstå vad som är så bra med en ny bil.. den kan ju visst de kanske är en skön känsla att lägga första fisen i en bil någonsin.. men är det värt odm där extra pengarna? om jag blir miljonär nån gång kanske jag överväger att köpa en ny bil.. men tror ändå att jag är för smart ekomiskt för att göra det.

Bmw osv..

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
TobLju skrev:
Jag har inte sagt att just jag skulle välja en 9-5 -07 framför en RS4 -01... Jag endast nämnde att det är upp till varje person hur dem prioriterar, pålitlighet lr nöje, kanske bådeoch? Sen så spelar ju en till stor faktor in och det är att man ska ha råd att köra bilen också. wink

Om JAG hade stått med dem pengarna i handen så hade jag nog inte valt en fabriksny bil. Just för att värdet sänks så djävulskt... Men jag ser inget fel i att andra köper det. Annars kan ju vi andra snålisar inte köpa beg. wink

Jag köper aldrig heller en helt ny bil... av samma anledning som ni säger... därför är leasing kanonbra smile eller köpa bilar som rullat ett år o 1000 mil smile

- www.bmwb.se

519 Inlägg
27 mars 2007
Founder skrev:
Fordofilen skrev:

hehe det kan jag nog gott hålla med dig om... men sen skulle jag nog inte "ha råd" att behandla en ny bil på det sättet heller tongue

Men vad gäller skruvandet så är det absolut inga problem med nya bilar, min 9-3'a har jag plockat ner det mesta på...

Min bil drog 0.97 när jag plågade den som värst och det var som kallast.
Inget har gått sönder på den än, jag har bara tankat och fyllt spolarvätska i den.
Så dyrt att leka av sig på en sån? näe inte direkt va smile

Det är pedofilvarning på att skruva på nya bilar, trångt är bara förnamnet. Men visst det går om man bara vill, men jag vill inte big_smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 mars 2007
Founder skrev:
TobLju skrev:

Jag köper aldrig heller en helt ny bil... av samma anledning som ni säger... därför är leasing kanonbra smile eller köpa bilar som rullat ett år o 1000 mil smile

1000mil kan jag aceptera men leasen är både för dyrt och tråkigt för min smak.. man får ju knappt peta på bilen.. man vill ju känna att man äger sin bil..

Bmw osv..

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
Nu kom vi iofs ganska offtopic... tongue

Men jag fick mig ett gott skratt av att läsa att det kan vara en härlig känsla att lägga första fjärten i en bil! lollol

Med närmare eftertanke så skulle det nog vara en grymt härlig känsla, att INGEN annan har varit o stänkt ner sätena! big_smile

Man kanske ska söka jobb på bilfabrik och inviga en j*vla massa bilar... big_smile

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

om man ska prata nya bilar överlag (inte bara saab) så är det rätt vanligt på fabriktions fel och några skruvar sitter löst här o där... TYVÄRR. Jag skulle inte känna mig säker av att köpa nån ny bil från ett företag som bara vill tjäna pengar på att lägga ner så lite i produktions kostnad som möjligt.. då skulle de kännas säkrare att köpa en beggad bil som en riktig entusaist har ägt och återgärdad minsta lilla repa och fel.

Men men alla har sina åsikter i mina ögon är det bara okunnigtfolk som köper nya bilar.. kommer aldrig förstå vad som är så bra med en ny bil.. den kan ju visst de kanske är en skön känsla att lägga första fisen i en bil någonsin.. men är det värt odm där extra pengarna? om jag blir miljonär nån gång kanske jag överväger att köpa en ny bil.. men tror ändå att jag är för smart ekomiskt för att göra det.

Det där med lösa skruvar m.m. stämmer inte på SAAB, det kan jag försäkra dig om...

Det finns något som kalls för DR (direct-run) i fabrikerna och det återspeglar hur mågna bilar som klarar av att lämna linan utan att några justeringar behvöer göras eller att något i byggandet inte gått som det ska...

Från vad jag hört ligger Opel fabriker i mellan europa på ca 50-65% DR, Volvo i Torslanda på ca 65%... Trollhättefabriken har en medel på 92% förra månaden.

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
TobLju skrev:
Nu kom vi iofs ganska offtopic... tongue

Men jag fick mig ett gott skratt av att läsa att det kan vara en härlig känsla att lägga första fjärten i en bil! lollol

Med närmare eftertanke så skulle det nog vara en grymt härlig känsla, att INGEN annan har varit o stänkt ner sätena! big_smile

Man kanske ska söka jobb på bilfabrik och inviga en j*vla massa bilar... big_smile

Tänkte just säga det att det lär varit nån mekniker där o tryckt till lite wink

- www.bmwb.se

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 mars 2007
Founder skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Founder skrev:

Det där med lösa skruvar m.m. stämmer inte på SAAB, det kan jag försäkra dig om...

Det finns något som kalls för DR (direct-run) i fabrikerna och det återspeglar hur mågna bilar som klarar av att lämna linan utan att några justeringar behvöer göras eller att något i byggandet inte gått som det ska...

Från vad jag hört ligger Opel fabriker i mellan europa på ca 50-65% DR, Volvo i Torslanda på ca 65%... Trollhättefabriken har en medel på 92% förra månaden.

Bmw osv..

saabtok
1 306 Inlägg
27 mars 2007
Någon som vet  kanske du  founder , nämligen så att  ja skulle vilja  ha fram  dokumetation på vad som är  gjort på min saab sen den var ny ......men ringde  precis till saab  här och de sa de  bara kunna kolla om de  var  gjort  nåt på deras  verkstad ....Hör till saken att de har varit  nån ägare och bilen är såld i skåne sen gått som tjänstebil i sthlm tror ja ...så den är servad på olika saab verkstäder ....inte så lätt kanske att ringa runt alla och få fram allt .....Borde inte sånt ligga i en databas eller ?  är de som killen ja snackade med sa

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

2 Inlägg
27 mars 2007
S:älj
A:sset
A:nnars
B:yt

Fartglad
336 Inlägg
27 mars 2007
Shracing skrev:
S:älj
A:sset
A:nnars
B:yt

Jag är ganska nöjd med mitt ass... big_smile
Senast redigerat av TobLju (27 mars 2007)

Sök