3605
Sök

Vad är en raggare för dig??

Bacon
162 Inlägg
24 mars 2007
Turbopinglan skrev:
Kan inte låta bli att komma med ett inlägg till smile kom just hem från en fest med raggare... det är ett kul folk som har ett gemensamt intresse för jänke bilar mm, vi har alltid kul när vi är ute och far runt! synd bara att raggare klassas som busar mm .. men det är dom som inte är raggare som förstör lite, då menar jag dom som är ute och super som svin och ska slåss med allt och alla.. det är inte raggare! raggare är en livsstil med jänkebilar, go musik och gemenskap smile

man kan vara raggare fast man inte åker jänkare åker volvo sjelv så men lysnar på den mjusiken och ofta är fullesjafis på raggar trefar. bacon

Ha de Bacon

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
24 mars 2007
En RIKTIG raggare är en snubbe i 7 meter lång och 2,5 meter bred Cheva med rävsvans på antennen. Skinnpaj och mikrofonfrisyr. Gärna aspackad för bästa intryck.

Nya sortens raggare är "småpojkarna" i lite rostig volvo 2/740 med plåtfälgar, total avsaknad av avgassystem och dubbla tolvor i bagaget. Helst dunkande någon form av techno eller house medans de kör i 20Km/h nerför storgatan, utanför alla uteställen. Lössnus i hela käften, sydstatsflaggan på kepsen, jeans med häng så man ser kalsongerna och helst lite av rövhåret, och två månaders skäggstubb.

Enligt mig då wink

161 Inlägg
24 mars 2007
TPCBacon skrev:
Turbopinglan skrev:
Kan inte låta bli att komma med ett inlägg till smile kom just hem från en fest med raggare... det är ett kul folk som har ett gemensamt intresse för jänke bilar mm, vi har alltid kul när vi är ute och far runt! synd bara att raggare klassas som busar mm .. men det är dom som inte är raggare som förstör lite, då menar jag dom som är ute och super som svin och ska slåss med allt och alla.. det är inte raggare! raggare är en livsstil med jänkebilar, go musik och gemenskap smile

man kan vara raggare fast man inte åker jänkare åker volvo sjelv så men lysnar på den mjusiken och ofta är fullesjafis på raggar trefar. bacon

Jag åker också volvo smile

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

Kettunen
24 mars 2007
Turbopinglan skrev:
TPCBacon skrev:
Turbopinglan skrev:

Klart man kan åka volvo. Det är inte alla som råd att köra sin v8 jänk varje dag tex..
Men dom flesta väljer nog en amerikank bil som är ekonomiskare än va jänken är

1 Inlägg
24 mars 2007
En raggare?

Skulle nog säga.. jeans jacka, brylcremé, stor prilla och en fårrd smile

161 Inlägg
24 mars 2007
Kettunen skrev:
Turbopinglan skrev:
TPCBacon skrev:

Klart man kan åka volvo. Det är inte alla som råd att köra sin v8 jänk varje dag tex..
Men dom flesta väljer nog en amerikank bil som är ekonomiskare än va jänken är

jag har ju förmånen då att min pojkvän har jänk, men jag vill gärna ha en egen. det är dyrt att köpa en men relativt billiga att äga eftersom det finns bra försäkringar och de är skattebefriade smile

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!

Smålänning
7 887 Inlägg
24 mars 2007
En "äkta" Raggare är någon som åker jänkare (eller vill göra det) i nära nyskick, Lyssnar på rockabilly, eller annan raggarmusik, Vänar om kultur, särskilt amerikansk bilkultur, Är trevlig mot folk, visar upp sina bilar, berättar historier av många olika slag, Kallar andra för kompis, kansk tar en öl ibland på en fest... Det är vad jag anser vara en raggare. Jag förknippar riktiga raggare med trevligt utåtriktat folk, som är mycket bilintresserade.

Sen finns de ju det som fått folk att inte gilla raggare: Snorungar i en volvo 2/740 i skrotskick (eller annan risig bil) som skriker, skitar ner, kör på fyllan, och sett aldeles för mycket på Ronny & Ragge.

Inget ont om dom...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 123 Inlägg
24 mars 2007
twin_cam skrev:
En "äkta" Raggare är någon som åker jänkare (eller vill göra det) i nära nyskick, Lyssnar på rockabilly, eller annan raggarmusik, Vänar om kultur, särskilt amerikansk bilkultur, Är trevlig mot folk, visar upp sina bilar, berättar historier av många olika slag, Kallar andra för kompis, kansk tar en öl ibland på en fest... Det är vad jag anser vara en raggare. Jag förknippar riktiga raggare med trevligt utåtriktat folk, som är mycket bilintresserade.

Sen finns de ju det som fått folk att inte gilla raggare: Snorungar i en volvo 2/740 i skrotskick (eller annan risig bil) som skriker, skitar ner, kör på fyllan, och sett aldeles för mycket på Ronny & Ragge.

Inget ont om dom...

Allt ont mot volvoraggare menar du väl ?
Eller ska man säga familjebils raggare kanske ?

Smålänning
7 887 Inlägg
24 mars 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
twin_cam skrev:

Inget ont om dom...

Allt ont mot volvoraggare menar du väl ?
Eller ska man säga familjebils raggare kanske ?

Inget ont om Ronny & Ragge. Kan ju va kul att kolla på ibland.

Hatar Skitgrisarna...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
24 mars 2007
Trådstartare
. . och så lite fakta bland allas tyckande smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raggare

Fortsätt med era inlägg, jag läser ALLA med stort intresse,
vore även kul om nån av dom som brukar kalla folk
för raggare med nedvärderande ton här i trådarna
gör inlägg och berättar hur ni känner för ordet "Raggare"
eller vad även ni klassar som raggare.

Let´s Rock n´Roll !  smile

- V8 - 4 ever . . .

380 Inlägg
24 mars 2007
Ja du "hurricane" blir inte lätt att svara på men ska göra ett försök :

Raggare för mig: Ja enligt mig så existerar väll knappt "riktiga" raggare längre,dom borde väll börja bli te åren med tanke på att dom var med när det begav sig på 50/60 talet,men en å annan finns det väll som fortfarande håller låda smile

Vilka är raggare?: Ja är ju lite svårt att definiera för ja tycker väll att det inte har nått att göra med vare sig vad för musik dom lyssnar på/bil dom åker eller hur dom ser ut för raggare är nog nått man är i själen,fan dä lät ju nästan lite religiöst ju smile

Fult att var raggare: nä absolutt inte,finns ju självklart rötägg bland raggare oxå precis som bland annat folk,tyvär

Nyare typ av corvette:jo visst kan väll en raggare glida nyare vette,varför inte?

Folk som glider fin jänk eller inte dricker på träffar kallas väll inget speciellt.

Raggare,svordom för bratz: håller med fullständigt,hänger väll kanse lite ihop med att raggare ansågs vara "bottenskrapet" förr i tiden.

Om jag är raggare: Jo folk kallar mig nog raggare,men är väll igentligen nån blandning av raggare/volvoraggare/hårdrockare å svensson,har ju ett stark bilintresse,har en jänk,åker runt på diverse cruisingar men åker oxå runt i halvdassiga volvos på en del cruisingar klär mig inte som "raggare" med sydflaggor å så,ser ut som hårdrockare (långhårig med långt skägg) lyssnar på all slags musik allt från eddie till joddla till gigi dagistino,har villa vovve volvo å jobbar på lokala industrin.Edit: känner mig nog lite mer som raggare än som hårdrockare eller svensson smile

Om du är raggar? Mång skulle nog kalla dig det på grund av att du har ett antal jänkejärn men som sagt,är nog nått man är i själen.

FreddeK
24 mars 2007
åk till powermeet i sommar så får ni se raggare...

Kettunen
24 mars 2007
twin_cam skrev:

Inget ont om dom...

Eddie Meduza var raggarna raggare wink

Leg. Spådam
816 Inlägg
24 mars 2007
Android skrev:
Tja, jag skiljer väl lite på raggare och raggare. Som det nämdes ovan så finns det "old school",  dvs brylkräm, stålkam, jävligt fina jänkare och rockabilly. Sen finns de dom som kör en sönderkörd rostig 240, super häcken av sig och tycker om att slåss.

Behöver väl inte nämna vilken av de 2 stilarna jag respekterar mest, och behöver väl heller inte nämna att min syn av dessa grupper är min personliga uppfattning och erfarenhet. Vill väl inte dra nån över en kam här, och inget ont till nån. tongue

Jävligt fina jänkare och rockabilly? Raggareran, med sin höjdpunkt på 50- och 60-talen, innefattade allt som oftast bilar som var mer eller mindre färdiga för skroten. Annat hade ju inte den motorburna ungdomen råd till. Stora hål i golvet i bilen, strålkastare fastknutna med ståltråd osv. Det var så långt ifrån dagens trailerqueens som man bara kan komma.
Vidare är det viktigt att man ser skillnaden på en raggare och en rockabilly, de har vissa delar gemensamt, som bilintresset, men en rockabilly skulle aldrig äga en bil nyare än 55 års modell (de har en gräns på det på många rockabillyträffar). Dessutom är rockabillybilar framför allt hotrods (som de gjordes på 40-, 50-talen) och customiserade blyslädar, och inte samma sorts bilar som raggarna körde. För en rockabilly spelar musiken betydligt större roll än för en raggare, de är ju uppkallade efter sin musikstil, rockabillyn. Helt sonika skulle då en raggare kallas rock'n'rollare om deras musik tog lika stor plats.

Nu till mina personliga åsikter. En raggare, om man nu ska använda termen "old school", finns inte längre. Den riktiga raggareran dog ut ungefär när Armstrong struttade runt på månnen. När det begav sig låg mesta fokus på att plocka upp tjejer och pilla med bilarna. De som idag kallar sig raggare lägger mer vikt på att dricka sig fulla och bete sig som idioter (man kan säga att Ronny och Ragge är inspirationen för dem). Dessutom är de inte ute i ur och skur, hur ofta ser man liksom en så kallad raggarbil ute på vintern? Inte ens pilsnerhäckarna tas ut då, mest för att de inte startar i minusgrader, men ändå. Raggarna drog sig aldrig för att ta ut bilen, oavsett årstid, väder och vind. Jag ser det mer som att dagens raggare är mer eller mindre vanliga Svenssons största delen av året, men kan blomstra upp några månader om året och åka på träffar. För det är de enda ställena man kan se mer än en eller två raggare åt gången. Ett ganska starkt bevis på att dagens raggare är långt ifrån de riktiga.

Kan tillägga att det inte var tänkt som något personligt påhopp på dig Android, jag känner bara att det är vissa frågetecken som behöver rätas ut.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Klyphuggare
328 Inlägg
25 mars 2007
Big brother rickard är min syn av en raggare

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

198 Inlägg
26 mars 2007
Sandman skrev:
Finns väl både "old school" raggare, och den nya typen raggare.

Gamla skolan kan väl både vara rockabilly eller bara fullungar i någon pilsnerhäck.
Så länge den är stor, högljud och gärna amerikansk.

Den senare är som sagt "Bratzungar utan livserfarenhet." i någon svindyr leksak pappa betalat.
Själv brukar jag bara kalla dem "players" istället för raggare.
Gärna till deras ansikte eftersom de ändå inte förstår att jag förolämpar dem.

Har aldrig tänkt på att kalla gruppen av folk som äger fina gammla jänkare och inte super för något specielt...
Själv brukar jag mest gå på deras utställningar, kalla dem "kompis" och ställa en massa frågor om deras åk tongue
Åter igen brukar jag förolämpa töntar inom denna grupp som inte kan ett skit om sin bil och som köpt den i färdigt uställningskick och betalar någon annan att göra allt.
De brukar inte heller förstå det...

Inte kan du dela in rockabilly å fulla snorungar i samma kategori?!!

Bil entusiaster kanske man kan kalla dom??

Gå inte fram å kalla någon för "kompis" för du blir idiot förklarad direkt!

Att gå fram å försöka förolämpa någon för denna person inte kan tex knacka plåt,lacka, kroma eller renovera motorn mm och då hellre köper en bil dom alltid drömt om än att inte köpa den alls är brist på okunnighet å rent idiotiskt från din sida. Du har antagligen ingen koll på vad det kostar att bygga själv å att de e billigare att köpa en bil som e färdig än att försöka bygga upp en bil själv, säger ju mer om dig än om dom!
Skulle du komma fram till mig å försöka förolämpa mig så skulle du inte ta dig därifrån i första taget.

Player är ingen förolämpning precis, de kallar man någon som "fixar" killar/tjejer utan större problem men därimot en bratzunge är en förolämpning då dessa snorungar köper dyra kläder å bilar å försöker visa hur rika dom e(även om dom inte är de).

Finns bara raggare i norden, åker du till usa å berättar vad en raggar e så säger dom WHAT?? finns inga raggare där bara rockabillys å bil entusiaster.

198 Inlägg
26 mars 2007
Merclone skrev:
Android skrev:
Tja, jag skiljer väl lite på raggare och raggare. Som det nämdes ovan så finns det "old school",  dvs brylkräm, stålkam, jävligt fina jänkare och rockabilly. Sen finns de dom som kör en sönderkörd rostig 240, super häcken av sig och tycker om att slåss.

Behöver väl inte nämna vilken av de 2 stilarna jag respekterar mest, och behöver väl heller inte nämna att min syn av dessa grupper är min personliga uppfattning och erfarenhet. Vill väl inte dra nån över en kam här, och inget ont till nån. tongue

Jävligt fina jänkare och rockabilly? Raggareran, med sin höjdpunkt på 50- och 60-talen, innefattade allt som oftast bilar som var mer eller mindre färdiga för skroten. Annat hade ju inte den motorburna ungdomen råd till. Stora hål i golvet i bilen, strålkastare fastknutna med ståltråd osv. Det var så långt ifrån dagens trailerqueens som man bara kan komma.
Vidare är det viktigt att man ser skillnaden på en raggare och en rockabilly, de har vissa delar gemensamt, som bilintresset, men en rockabilly skulle aldrig äga en bil nyare än 55 års modell (de har en gräns på det på många rockabillyträffar). Dessutom är rockabillybilar framför allt hotrods (som de gjordes på 40-, 50-talen) och customiserade blyslädar, och inte samma sorts bilar som raggarna körde. För en rockabilly spelar musiken betydligt större roll än för en raggare, de är ju uppkallade efter sin musikstil, rockabillyn. Helt sonika skulle då en raggare kallas rock'n'rollare om deras musik tog lika stor plats.

Nu till mina personliga åsikter. En raggare, om man nu ska använda termen "old school", finns inte längre. Den riktiga raggareran dog ut ungefär när Armstrong struttade runt på månnen. När det begav sig låg mesta fokus på att plocka upp tjejer och pilla med bilarna. De som idag kallar sig raggare lägger mer vikt på att dricka sig fulla och bete sig som idioter (man kan säga att Ronny och Ragge är inspirationen för dem). Dessutom är de inte ute i ur och skur, hur ofta ser man liksom en så kallad raggarbil ute på vintern? Inte ens pilsnerhäckarna tas ut då, mest för att de inte startar i minusgrader, men ändå. Raggarna drog sig aldrig för att ta ut bilen, oavsett årstid, väder och vind. Jag ser det mer som att dagens raggare är mer eller mindre vanliga Svenssons största delen av året, men kan blomstra upp några månader om året och åka på träffar. För det är de enda ställena man kan se mer än en eller två raggare åt gången. Ett ganska starkt bevis på att dagens raggare är långt ifrån de riktiga.

Kan tillägga att det inte var tänkt som något personligt påhopp på dig Android, jag känner bara att det är vissa frågetecken som behöver rätas ut.

Ska hjälpa dig att sträta ut några frågetecken smile

Om du inte visste de så fanns de snö i USA även på 50-60(även innan dess)
å de va inga större problem att köra me dessa bilar då.

Vet bilar här i stan som kör i ur å skur å även på vimter me sina bilar å festar runt å cruisar
så även om de inte händer i ditt kvarter så är de MÅNGA som kör på vintern med sina gamla bilar å de funkar fint.

Anledningen att vissa väljer att åka sin volvo ifrån 05 istället är nog mer att dom inte vill förstöra sin bil i saltet, betala den dubbla skatten på bensinen och att att folk blir allt mer bekväma av sig men tror inte dom är mindre "raggare" för att dom bara kör under sommar halvåret med sin gamle jänk, tror bara att dom är rädda om sina bilar.
Längre tiden går desto mindre kommer det att köras med dessa gamla bilar(tyvär) för att delarna börjar ta slut eller bli jäkligt dyra.

873 Inlägg
26 mars 2007
HEATSEEKER skrev:
Inte kan du dela in rockabilly å fulla snorungar i samma kategori?!!

Bil entusiaster kanske man kan kalla dom??

Gå inte fram å kalla någon för "kompis" för du blir idiot förklarad direkt!

Att gå fram å försöka förolämpa någon för denna person inte kan tex knacka plåt,lacka, kroma eller renovera motorn mm och då hellre köper en bil dom alltid drömt om än att inte köpa den alls är brist på okunnighet å rent idiotiskt från din sida. Du har antagligen ingen koll på vad det kostar att bygga själv å att de e billigare att köpa en bil som e färdig än att försöka bygga upp en bil själv, säger ju mer om dig än om dom!
Skulle du komma fram till mig å försöka förolämpa mig så skulle du inte ta dig därifrån i första taget.

Player är ingen förolämpning precis, de kallar man någon som "fixar" killar/tjejer utan större problem men därimot en bratzunge är en förolämpning då dessa snorungar köper dyra kläder å bilar å försöker visa hur rika dom e(även om dom inte är de).

Finns bara raggare i norden, åker du till usa å berättar vad en raggar e så säger dom WHAT?? finns inga raggare där bara rockabillys å bil entusiaster.

Ja...
Också finns det dom som kan snappa upp humor och dom som inte kan det.

Förutom då biten om folk som inte sörjer för sina egna bilar som jag faktiskt står för och får väl utveckla lite.
Jag vet vad det kostar att bygga på ett projekt.
Och att man utan problem kan lägga ner flertalet gånger bilens slutgiltiga monetära värde under byggnaden är ingen hemlighet.

Men för mig är just det själva grejen.
Och jag tycker andras entusiasm är mer intressant än hur många plasma skärmar de betalat någon snubbe att sätta in i sitt bygge. (För att göra ett exempel.)
Jag kan tycka det är lika intressant att kolla på en killes rollade a-traktor bygge som ett miljonprojekt i den aspekten.

Klarar helt enkelt inte av personer som bara slängt pengar på något och sedan inte har någon kunskap runt alls.
Hurvida de sedan är kapabla att göra precis allt själva eller gör så gott de kan efter förmåga är mindre intressant.
Entuseasmen är vad som är intressant och tilltalande för mig.
Sedan får väl du tycka vad du vill wink

Don't get mad, get even.

2 594 Inlägg
26 mars 2007
Turbopinglan skrev:

Håller med Raggare är en livstil, inget man kan säga en som är ute på helger bara som är svensson på vardagarna!

Leg. Spådam
816 Inlägg
26 mars 2007
HEATSEEKER skrev:
Merclone skrev:
Android skrev:

Ska hjälpa dig att sträta ut några frågetecken smile

Om du inte visste de så fanns de snö i USA även på 50-60(även innan dess)
å de va inga större problem att köra me dessa bilar då.

Vet bilar här i stan som kör i ur å skur å även på vimter me sina bilar å festar runt å cruisar
så även om de inte händer i ditt kvarter så är de MÅNGA som kör på vintern med sina gamla bilar å de funkar fint.

Anledningen att vissa väljer att åka sin volvo ifrån 05 istället är nog mer att dom inte vill förstöra sin bil i saltet, betala den dubbla skatten på bensinen och att att folk blir allt mer bekväma av sig men tror inte dom är mindre "raggare" för att dom bara kör under sommar halvåret med sin gamle jänk, tror bara att dom är rädda om sina bilar.
Längre tiden går desto mindre kommer det att köras med dessa gamla bilar(tyvär) för att delarna börjar ta slut eller bli jäkligt dyra.

Till att börja med så är det ju precis det jag säger, riktiga raggare hade inga som helst problem med att ta ut bilen på vintern, det sa jag också klart och tydligt. Riktiga raggare brydde sig inte om ifall man fick rosthål överallt. Och delar? De tillverkade egna, gjorde primitiva delar så långt det gick och handlade verkligen inte NOS (btw, det görs nya delar kontinuerligt borta i USA så brist eller höga priser finns det inte direkt. Till vissa modeller, ja, men inte över lag).

Bara för att det inte händer i mitt kvarter? Det gör det visst det, men inte i den skalan som det gjordes under den riktiga raggarepoken (var du ens med?). Raggarna är och förblir utdöda och de som idag kallar sig för raggare vill bara ha en anledning till att bete sig som idioter och supa skallen av sig för att ha mod nog att mucka gräl.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Sök