3715
Sök

Piggare Bil ? (Honda Civic 92 1.3)

2 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Hej undrar om det finns något jag kan göra för att få min Honda Civic 92:a Hatchback 1.3 liters  motorn att bli något piggare. Vet inte om det går men kanske typ sportluftfilter eller om det finns något annat? Kanske inte är någon ide. Tacksam för råd och tips.

145:a

Forummoderator
26 375 Inlägg
25 mars 2007
kingpin79 skrev:
Hej undrar om det finns något jag kan göra för att få min Honda Civic 92:a Hatchback 1.3 liters  motorn att bli något piggare. Vet inte om det går men kanske typ sportluftfilter eller om det finns något annat? Kanske inte är någon ide. Tacksam för råd och tips.

Inte för att jag är en expert eller nåt men efter mycket studerande just på
denna sida skulle jag kunna säga att ett sportfilter ger kanske en eller två hästar
till, om ens det. Kanske lite mer om det är tillsammans med ett grövre avgassystem.
1.3 liter lät lite lite att försöka sparka liv i men en trimkam och ett bättre
avgassystem lär kunna göra lite i alla fall smile
Men som sagt. Jag är ingen expert.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 Inlägg
25 mars 2007
Trådstartare
Ok nej du har nog rätt det är väl inte så mycket att göra nåt åt min gamla bil. Tack för tipset iaf

145:a

Kettunen
25 mars 2007
Jag skulle rekommendera Chippa bilen!
Du behöver bara betala så sköter verkstan resten

2 751 Inlägg
25 mars 2007
släng inte nu på ett 3" avgassystem o tro att de blir bättre!! 1.3L är lite motor....

Who Djaa bless no man curse

1 231 Inlägg
25 mars 2007
n0b0dy_ skrev:
släng inte nu på ett 3" avgassystem o tro att de blir bättre!! 1.3L är lite motor....

Exakt. Med större system får du förmodligen dra av hästar. Chip skulle som sagt vara det ända jag kan tänka mig. Tyvärr..

Mitt projekt: Evo III

2 123 Inlägg
25 mars 2007
Byt bil : )
Att chippa en så liten motor ger dessutom inga hästkrafter nästan, kanske 5hk.
Jag råder dig att byta bil istället, kanske köpa sig en Turbobil eller en V-tech ?

Kettunen
26 mars 2007
5hk. Sedan filter på det ca 2hk till.- sen om han kanske byter till bara 2" system så ca 2-3 till- ca 10hk gör mkt på en sån liten bil

2 123 Inlägg
26 mars 2007
Kettunen skrev:
5hk. Sedan filter på det ca 2hk till.- sen om han kanske byter till bara 2" system så ca 2-3 till- ca 10hk gör mkt på en sån liten bil

Med 2" på den bilen förlorar han kanske 10hk eftersom en sugmotor måste ha ett visst motstånd i avgasröret för att fungera ordentligt och bilen lämnas till kund med det optimala avgasröret för den bilen(vad gäller sugmotorer i näst intill alla fall). Min bil har 1 3/4" och det är ju som sagt optimalt, din bil har ju 0.7L mindre motor så att byta avgasrör är inget du tjänar effekt på utan du förlorar bara.
Så ligger det till : )

Kettunen
26 mars 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
Kettunen skrev:

Med 2" på den bilen förlorar han kanske 10hk eftersom en sugmotor måste ha ett visst motstånd i avgasröret för att fungera ordentligt och bilen lämnas till kund med det optimala avgasröret för den bilen(vad gäller sugmotorer i näst intill alla fall). Min bil har 1 3/4" och det är ju som sagt optimalt, din bil har ju 0.7L mindre motor så att byta avgasrör är inget du tjänar effekt på utan du förlorar bara.

Okeey okeey i belive ypu smile

Men jag har inte 0,7 Jag har 2,8L
Senast redigerat av Kettunen (26 mars 2007)

2 123 Inlägg
26 mars 2007
Kettunen skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Kettunen skrev:

Okeey okeey i belive ypu smile

Men jag har inte 0,7 Jag har 2,8L

Jag menade trådskaparen : )
Var lite snabb på tangenterna :p

Kettunen
26 mars 2007
Jasså okiok wink

439 Inlägg
26 mars 2007
sätt på ett filter o lite fetare utblås,även om bilen inte får fler hästar får du iallafall en känsla av att den har fått några xtrapållar,o de kan väl vara värt mycket?

old,low and slow....

8 Inlägg
26 mars 2007
Byt bil . slut. wink

247 Inlägg
26 mars 2007
gasa mer växla senare:D

397 Inlägg
26 mars 2007
Nu tycker jag alla är dumma.. smile

Om du vill behålla din bil och göra den lite roligare är mitt recept följande..
jag är inte hemma på honda men ungefärligt..

1, köp ett luftfilter med mindre motstånd i, kanske öppet men då måste du göra en bra avskärming mot värmen som finns under motorhuven.. suger din bil i sig värme från motorn så kommer den gå sämre än innan! Du bör få lite lite lite rappare gasrespons tack vare filter..

2, kombinera detta med ett avgassystem som är gjort för din bil, så du får rätt motstånd! som någon annan sa så gör det bara bilen slöare med 3" rätt igenom!

3, BYT KAMAXEL!! Det gör STOR skillnad, kör med en lite vassare variant och mer duration så kommer du märka stor skillnad! framförallt varvvilligheten ökar!

4, chippa om det finns chip för din modell!

5, byt fjädrar och dämpare till grymmare variant

6, byt till bra däck!

Om du gör allt detta kan du nog få en rätt rolig bil.. kanske inte rakt fram men små kurviga vägar kan du nog brassa på rätt rejält!

Självklart kostar detta rätt mkt pengar och kan tyckas vara onödgt men vill du behålla din bil och satsa en skön slant så varför inte.. smile

Lycka till!!

//Stoffe

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 mars 2007
vill man få den att "Kännas" piggare funkar:

Vass kam
Lättat svänghjul
Sportavgas
Öppet filter

Snarare mer varv och bröl än drag men man får "psykologiska" hästar dvs den känns extremt piggare....

Darth Vader
1 644 Inlägg
27 mars 2007
Förlåt för att jag bryter mig ur ämnet lite, men vet någon vart man kan få tag i en vassare kam till en R5:a?

Braaaaap?

397 Inlägg
27 mars 2007
MeloveGolf skrev:
vill man få den att "Kännas" piggare funkar:

Vass kam
Lättat svänghjul
Sportavgas
Öppet filter

Snarare mer varv och bröl än drag men man får "psykologiska" hästar dvs den känns extremt piggare....

Kam i kombination med lättat svänghjul, lätta ur bilen som fan, och öppna upp andningsvägarna så kan den kanske tom bli skitkul!

smile

Drifttekniker
224 Inlägg
27 mars 2007
Släng ur all inredning !! Det är klart billigast och mest effektivt smile

Sök