2721
Sök

Biltema

245 Inlägg
7 mars 2008
Finns ju undersökningar på bl.a vin och sockerpiller där man talat om för den ena gruppen att sockerpillret resp vinet var jättebilligt medan nästa grupp fick reda på att det var dyrt. Resultatet blev att den grupp som fick det dyra tyckte att vinet resp sockerpillret var bättre medan den grupp som fick det billiga tyckte det var sämre.

Placeboeffekt kallas visst sånt resp försvar för att man lägger ner så mycket pengar på nånting wink för visst dyrare saker kan vara bättre men behöver inte vara det.

Senaste jag lästa var test på äppelmos där Eldorado som är ett lågprismärke innehöll mer äppelmos än BOB så man kan inte jämställa lågt pris = dålig kvalitet rakt av.
Senast redigerat av olirc (7 mars 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
7 mars 2008
Alltså, jag vågar inte säga alla delar, men många delar åtminstone är ju exakt samma sak som märkesverkstäderna använder.
Varje bilmärke har ju minst 2 fabriker som tillverkar delar ifall en fabrik skulle brinna upp eller whatever så kan de fortfarande göra delar.
Överskott från fabrikerna säljer de till 3e partsförsäljare. De kan skrapa bort sitt firmamärke (typ audilogo) och sen kränga loss dom.
Fast det egentligen är exakt samma delar, men med ett mkt mer reducerat pris.

Detta stämmer inte på allt såklart, men en del grejer är det så med, typ rotor till mammas golf var ju exakt samma som VWs, men mkt billigare, samma märke o allt...

4 637 Inlägg
7 mars 2008
Jag och de flesta jag känner har haft problem med de flesta bildelar köpta där. Allt från stora till små delar och andra saker till bilen. Antingen är de fel redan i butiken elller så går de sönder direkt.

Detta gäller även annat där. Gummistövlar, fiskelina, wobbler, pennor, väckarklocka, cykelventiler, snöskyffel för att bara ta några fåtal exempel. Deras shampo tvättade inte rent och håret blev som stålull men det såg rätt kul ut och fick mig att le, något positivt åtminstone!

Det är dyrt att tvingas byta ut delar hela tiden p g a dålig kvalitet och dessutom borde ett så stort företag som Biltema ta ett större miljöansvar, det är inte miljövänligt att tillverka produkter med kort livslängd, allt från tillverkning, transporter till köparens många turer till en verkstad blir en hel del utsläpp.

Men visst kan det finnas bra grejer även där även fast jag och folk jag känner mest köpt skit där så har vi inte provat allt. Som exempel ska visst deras verktyg med 10 års garanti vara prisvärda.

Även fast originaldelar i regel är det bästa så är jag inte helt emot kopior från andra ställen än Biltema. Men det gäller att kolla på priset, original kan vara billigare!
Senast redigerat av EmilHammarlund (8 mars 2008)

4 637 Inlägg
7 mars 2008
UseDubbelTurbo skrev:
Ända som köpes där är navkapslar till vinterhjul och avfettning... tongue

Navkapslar på Biltema? Jag har bara sett hjulsidor där.

31 Inlägg
7 mars 2008
läste i en biltidning där dom testa halvljuslampor.. biltemas var biligast, hade bäst ljusbild och höll längst.. kanske bara en tillfällighet tongue
men annars är ju en del delar där tillverkade av samma som tillverkar originalgrejer..

1 675 Inlägg
7 mars 2008
Små saker är dom bra på. Men inte reserv delar till bil. Har flera kompisar som fått stora problem när dom monterat deras saker.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

537 Inlägg
7 mars 2008
spacklet är bra på biltema. nån som tycker anorlunda?

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 mars 2008
Biltema och original kommer ofta från samma fabrik. Mycket kommer också från Asien = likvärdiga grejer pruducerat av lågavlönad arbetskraft. Enda skillnaden blir då mekanikern.

Är det Biltemas produkter eller hemmaskruvaren det är fel på..?? smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

4 637 Inlägg
8 mars 2008
Martin Henriksson skrev:
Biltema= skit! Är man seriös, handlar man inte där. smile

Det klokaste jag hört på länge!

228 Inlägg
8 mars 2008
gutta skrev:
jag ger mig fan på att alla inbillar sig att det är dåligt bara för att dom VET att det kommer från biltema. hade biltemas saker legat på fantastiska volvo eller saabdisken hade dom helt plötsligt varit så otroligt bra... ingen svensson skulle någonsin kunna avgöra om biltemas olja eller castrol super mega fantastic high performance auto cleaning oil var bättre eller sämre än den andra? MEN... det står ju på dunken vart den kommer ifrån?? då vet vi ju att biltemas är sämre! (Ironi)

tråkit men sant !

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
8 mars 2008
Självklart har dom bra grejjer, men dom kostar oftast mer. Man kan ju knappast skylla på Biltema för att man går och köper det allra billigaste och så håller det inte måttet.
Nu är det väldigt sällan jag köper prylar från biltema, handlar hellre från ebay. Men det är skönt att ha ett ställe som har det mesta, ibland behöver man nått krimskrams, då är Biltema klockrent!

Bilvårdsprodukter är ju najs att köpa där också, billigt och bra till skilnad från mackar som tar 200% mer för allt.

8 156 Inlägg
8 mars 2008
Ser man till priset så är biltema bra. Fast risken är ju att kvalitetskontrollen av varan inte är riktigt lika hög? Men det är ju en risk som man är villig att ta ibland.
Det är som med lotto, fast omvänt. Många vinstlotter och få nitlotter.
Får man en nitlott så har man ändå inte förlorat så mycket?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 637 Inlägg
8 mars 2008
Gulmun skrev:
Biltema och original kommer ofta från samma fabrik. Mycket kommer också från Asien = likvärdiga grejer pruducerat av lågavlönad arbetskraft. Enda skillnaden blir då mekanikern.

Är det Biltemas produkter eller hemmaskruvaren det är fel på..?? smile

Det är beställaren som bestämmer kvaliteten och vad produkterna får kosta att tillverka, inte tillverkarna. Detta gäller allt. När jag köper t ex skor brukar de lite dyrare hålla högre kvlitet trots att både de dyra och de billiga kommer från länder med lågavlönad arbetskraft.

3 235 Inlägg
8 mars 2008
Det snackas mycket illa om biltemas delar, ta t ex kamremmar;

har någon av er någon gång hört att en kamrem från Biltema har gått av?

Eller bromsar som plötsligt slutat fungera?

Det finns kanske enstaka fall, men jag tror att oftast beror det på att man gjort fel vid monteringen.

Jag har köpt stötdämpare, bromsar, filter, olja, framvagnsdelar, tänddelar, hjullager, avgas mm, och aldrig haft problem med något av det. kanske beror det på att jag monterat allt rätt?smile

Och hade de haft kamremssats till min bil, så hade jag definitivt köpt det. På mekonomen kostar en sådan sats 2160;-.., plus vattenpump på 513;-...sad

Dock finns det självklart saker på Biltema som inte är av samma kvalitet, lampor t ex, men så är ju det med Bosch också. Två års garanti, visst, slocknar efter två månader...

3 182 Inlägg
8 mars 2008
har inget att klaga på om biltema, allt jag har handlat där i alla år har funkat hur bra som helst, har aldrig haft ett problem med deras grejer, då har man handlat kamremar bromsar pakningar verktyg mm, allt handlar som sagt om man monterar grejerna rätt från börjar. ok kollar en extra gång på grejen man handlar så den inte är defekt.

Smålänning
7 887 Inlägg
8 mars 2008
Biltemas underredsmassa har vunnit tester! Och det mot konkurrenter som bl.a Plastic Padding och Corrostabil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 751 Inlägg
8 mars 2008
Köpte komplett bromssats till min Gamla seat... Funkade utmärkt....

Who Djaa bless no man curse

103 Inlägg
8 mars 2008
Köpte en kamremm till min kadett på biltema en gång, den höll ca 2500mil har jag för mig, sen gick den av..

kan vart ett kasst exemplar, men borde hållt längre smile

2 911 Inlägg
8 mars 2008
Biltemas blötjärn skulle jag aldrig få för mig att sätta på kärran, möjligen stötdämparna i nödläge.

Lägger hellre ut några hundringar till och sover gott på natten.

Sök