3955
Sök

Tappat laddtryck vid borttagning av ljuddämpare?

16 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#1
Tjenare , som ni ser så kör jag Volvo s40 t5! , har ferrita system på den , men skulle vilja ha lite mera muller i den , då jag kontaktade ferrita så fick jag detta svar att , "om vi,du skulle ta bort sista dämparen så finns det chans att du skulle tappa laddtryck, pga att turbon behöver motstånd"....Detta hade dom inte gjort på någon Volvo T5:a men fått det felet på ett antal nyare Audi bilar, någon som har ett vettigt svar? smile

Sedan så sitter det ju 2 st dämpare på den , 1st mindre innan baken , och en stor längstbak där slutrören sitter i , kanske ta bort den mindre? eller kan man ta den stora o ha kvar den lillla? räcker den lilla som "motstånd" tillräcklingt? .... tacksam för svar smile


16 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#2
..


Smålänning
7 887 Inlägg
8 april 2007
#3
Kan mycket väl vara så att du tappar laddtryck. Många moderna bilar är så pass optimerade från fabrik för att få ett visst uppträdande, och en viss karaktär på motorn.

Tar du bort sista burken så måste du antagligen chipstrimma bilen också för att få behålla ditt laddtryck.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

16 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#4
twin_cam skrev:
Kan mycket väl vara så att du tappar laddtryck. Många moderna bilar är så pass optimerade från fabrik för att få ett visst uppträdande, och en viss karaktär på motorn.

Tar du bort sista burken så måste du antagligen chipstrimma bilen också för att få behålla ditt laddtryck.

okok smile


volvoraggare
4 776 Inlägg
8 april 2007
#5
fan twincam tog orden ur munnen på mig det är dämparna som gör att man får ett mottryck

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

16 Inlägg
8 april 2007
Trådstartare
#6
okej , men om du tänker på hur många 850 det är som rullar utan dämpare bak ex? , ska jag inte plocka bort någon dämpare? eller kan man ta den lilla?


INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
8 april 2007
#7
det är ju bara att testa.. men säger dom så på ferrita så kan det väl ändå vara så?? och ska jag va ärlig så låter det ganska troligt på en så pass ny bil.. men det är väl ändå en väldig skillnad på din s40 och en 850??

Smålänning
7 887 Inlägg
8 april 2007
#8
GurraG skrev:
det är ju bara att testa.. men säger dom så på ferrita så kan det väl ändå vara så?? och ska jag va ärlig så låter det ganska troligt på en så pass ny bil.. men det är väl ändå en väldig skillnad på din s40 och en 850??

Ja, precis. Jämfört med din s40 så är ju 850 bara gammalt skrot. (nåja tongue )

Styrsystemet är inte hälften så optimerat som i din bil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

727 Inlägg
8 april 2007
#9
är det inte så att en turbo bil ska ha minsta möjliga mot tryck för bästa effekt?! rätta mig gärna om jag har fel cool en sugis måste ju däremot ha rätt mot tryck för att få rätt effekt kurva

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

4 823 Inlägg
8 april 2007
#10
På en bil med turbo motor ska det vara SÅ LITE mottryck som möjligt, man byter ju till 3" framrör för att få ner temperaturen och få bättre spool upp på turbon och sen sätter man ett 2,5" eller ett 3" fullflödes halvsats för att få bort strypningarna som är i orginal ljuddämparen/arna och för att få lite goare ljud då dom går alldeles för tyst orginal.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

16 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
#11
Christian S skrev:
På en bil med turbo motor ska det vara SÅ LITE mottryck som möjligt, man byter ju till 3" framrör för att få ner temperaturen och få bättre spool upp på turbon och sen sätter man ett 2,5" eller ett 3" fullflödes halvsats för att få bort strypningarna som är i orginal ljuddämparen/arna och för att få lite goare ljud då dom går alldeles för tyst orginal.

tänkte gärna det:) har skickat samma mail till autotech, får se vad man får för svar därifrån smile


16 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
#12
twin_cam skrev:
GurraG skrev:
det är ju bara att testa.. men säger dom så på ferrita så kan det väl ändå vara så?? och ska jag va ärlig så låter det ganska troligt på en så pass ny bil.. men det är väl ändå en väldig skillnad på din s40 och en 850??

Ja, precis. Jämfört med din s40 så är ju 850 bara gammalt skrot. (nåja tongue )

Styrsystemet är inte hälften så optimerat som i din bil.

det är sant , men turbon är ju en turbo o borde fungera på samma sätt smile


16 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
#13
Christian S skrev:
På en bil med turbo motor ska det vara SÅ LITE mottryck som möjligt, man byter ju till 3" framrör för att få ner temperaturen och få bättre spool upp på turbon och sen sätter man ett 2,5" eller ett 3" fullflödes halvsats för att få bort strypningarna som är i orginal ljuddämparen/arna och för att få lite goare ljud då dom går alldeles för tyst orginal.

har ju ferrita på den , men vill ha lite till muller ändå smile


10 287 Inlägg
9 april 2007
#14
Det som driver en turbo är skillnaden i tryck över turbinen (och temperaturen på avgaserna) och man har max energi för att driva turbon om mottrycket efter turbon är noll.

Däremot kan man få jävelskap med laddtrycksregleringen på bilar med elektronisk styrt laddtryck om man tar bort alltför mycket mottryck. (Regleralgoritmerna bottnar)'

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

16 Inlägg
9 april 2007
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
Det som driver en turbo är skillnaden i tryck över turbinen (och temperaturen på avgaserna) och man har max energi för att driva turbon om mottrycket efter turbon är noll.

Däremot kan man få jävelskap med laddtrycksregleringen på bilar med elektronisk styrt laddtryck om man tar bort alltför mycket mottryck. (Regleralgoritmerna bottnar)'

/Göran

okej tackar tackar , men då får man bara pröva helt enkelt? smile


4 823 Inlägg
10 april 2007
#16
Persson_s40 skrev:
Christian S skrev:
På en bil med turbo motor ska det vara SÅ LITE mottryck som möjligt, man byter ju till 3" framrör för att få ner temperaturen och få bättre spool upp på turbon och sen sätter man ett 2,5" eller ett 3" fullflödes halvsats för att få bort strypningarna som är i orginal ljuddämparen/arna och för att få lite goare ljud då dom går alldeles för tyst orginal.

har ju ferrita på den , men vill ha lite till muller ändå smile

Precis, jag hade ett komplett avgassysten från ferrita (3" framrör med racekat och 2,5" halvsats) på C70 T5 jag hade förut och jag tog bort den sista ljuddämparen, efter det så lät den helt underbart, inte så farligt om man körde lugnt men när man drog på så lät den för jävla gött big_smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök