2723
Sök

Tycker ni det är OK att lägga skambud?

337 Inlägg
13 april 2007
Trådstartare
Tja

Undrar om ni tycker det är ok att lägga skambud på saker, t.ex. till bilen. Leta upp saker på blocket man vill ha och sedan skicka massa skitbud. Man kan ju ha tur någon gång, fast man vet ju själv hur jobbigt det kan vara när man ska sälja något och man får in 10 bud som inte alls är i närheten av det man begär. Vad tycker ni?

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

Kettunen
13 april 2007
det är skit

Skaune
13 april 2007
kan ju vara olika, har säljaren haft ute annonsen länge utan o fått sålt varan och man själv är intreserad o inte har tillräkligt med pengar kan man ju ta en chansning? man bör dock inte göra det på nya annonser! finns inget värre än folk som pruta 50% på mail!

253 Inlägg
13 april 2007
Axor skrev:
kan ju vara olika, har säljaren haft ute annonsen länge utan o fått sålt varan och man själv är intreserad o inte har tillräkligt med pengar kan man ju ta en chansning? man bör dock inte göra det på nya annonser! finns inget värre än folk som pruta 50% på mail!

Det är lite tradigt, speciellt om han som skickar budet är oförskämd sedan när man inte accepterar hans bud med ett nej tack.

Har min BMW cab på blocket, vissa njuder 100000:- under vad jag begär och kommenterar mitt svar med: "HAHA, den är för dyr killen, du kommer aldrig att sälja den, den är säkert stulen" osv.

253 Inlägg
13 april 2007
Razvan skrev:
Axor skrev:

Det är lite tradigt, speciellt om han som skickar budet är oförskämd sedan när man inte accepterar hans bud med ett nej tack.

Har min BMW cab på blocket, vissa bjuder 100000:- under vad jag begär och kommenterar mitt svar med: "HAHA, den är för dyr killen, du kommer aldrig att sälja den, den är säkert stulen" osv.

Skaune
13 april 2007
100000 under vad du begär är ju mer än bara ett skambud, kanske ska tillägga att jag menar inga sådana bud då! smile

Skogs Arbetare
413 Inlägg
13 april 2007
5-10´000, kan man väl ta, men mer ska man inte ta genom majlen, men jag ntycker att man inte ska pruta genom internet, hellre mellan 4 ögon....

Go For It!!

Maizer
13 april 2007
Jag mailpruta en 200sx 50% procent och fick den smile Var rätt nöjd

1 231 Inlägg
13 april 2007
Tompa_Vax skrev:
5-10´000, kan man väl ta, men mer ska man inte ta genom majlen, men jag ntycker att man inte ska pruta genom internet, hellre mellan 4 ögon....

Precis. Pris diskuterar man på plats, inget annat. (såvida man inte har 100mil att åka eller andra speciella omständigheter såklart)

Mitt projekt: Evo III

Thorssa
13 april 2007
Klart man kan lägga ett skambud men då får man vara beredd på att säljaren inte accepterar det. Jag skulle endast göra det på en bil som jag inte måste ha till 100% utan bara om jag får den till ett riktigt bra pris. Man riskerar ju att få en sur säljare och då kanske han inte vill sälja till en även om man lägger ett seriösare bud senare.

40 Inlägg
13 april 2007
ja jag tycker de är okej.faan man såste ju pröva ju.man vill ju bettala så lite som möjligt.

1 277 Inlägg
13 april 2007
Precis, pris diskuteras på plats....inte via mail el. tele.

Ska sälja min PT Cruiser och allt var klart men lån och dyligt för en kärring som var intresserad. och de sista hon gjorde var att pruta 18000kr via mail.
Som jag bad henne att dra åt helv*te!

BMW Power
2 362 Inlägg
13 april 2007
Alltid trevligt med folk som ska köpa sin bil, man ska riva ner hela bilen för leta efter rost som dom ska kunna pruta på tongue det är härligt det.. sedan att dom beställer biljetter till tåg och sådant när dom själva vet att dom kommer pruta till priser som jag inte ens vill sälja bilen för.. tummen upp på sådana.

BMW, bogsering med wire :/

2 014 Inlägg
13 april 2007
På bilar och dyrare produkter har jag själv som princip att prut gäller endast på plats, vare sig jag köper eller säljer.

Detta meddelar jag alltid tydligt i mina annonser när jag säljer, alltså att jag kan gå med på att pruta (det hör ju nästan till en affärsuppgörelse) MEN att jag endast gör det på plats.

Folk som försöker pruta på saker via telefon eller mail vägrar jag oftast att sälja till, både på gott och ont.

På saker som antagligen ska skickas via post och som dessutom inte har ett större värde (exempelvis under 10 000 kr) kan jag däremot acceptera prut per telefon och/eller mail, om den man snackar med är seriös.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

264 Inlägg
13 april 2007
Prutar gör jag själv bara på plats efter att ha tittat på bilen och provkört. Man kan ju inte börja diskutera pris innan man ens vet att man är intresserad. När jag hade min gamla honda ute på blocket var det dock en jobbig jävel som inte ville ge sig, jag begärde 26' o han ringde ett par gånger och bjöd 11'. Detta dessutom de första dagarna den låg ute! Till slut bad jag honom fara åt helvete och sa att jag hellre skrotade bilen än sålde till honom.

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637

Gangster
61 Inlägg
13 april 2007
åkte 25mil enkel resa å kollade på en bil igår som enligt ägaren skulle vara helt rostfri o i perfekt skick.. när jag kom fram var den upprostad överallt och kopplingen slirade något så in i h*****e, han begärde 13500 för den men kunde släppa den för 9000 efter mycket velande.. åkte därifrån arg som satan o skickade ett mess å bjöd han 5000 då ringde han upp o sa att jag fick den för det priset om den var kvar idag men han har inte hört av sig så jag antar att den är såld.. stod även att kamremmen var bytt i annonsen o han hävdade på plats att den var bytt på verkstad men om den är bytt så har dom satt dit en begagnad..

1 436 Inlägg
13 april 2007
Jag tycker det är helt ok att skambjuda så länge man håller god ton och accepterar att säljaren inte alltid vill sälja till det priset man föreslagit.

Går säljaren med på skambudet så lös affären snabbt och smidigt, vet många som säljer billigare bara affären är snabb och smidig.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

bullsmugglare
190 Inlägg
13 april 2007
det beror ju på, ett bud som man själv tror att det finns en chans att man kan få bilen eller vad det nu är för är väl ok.

Men sånnadär som prutar 50 000 över mail o kräver att man ska åka o lämmna bilen 20 mil bort ger jag inte mycket för...

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

874 Inlägg
13 april 2007
När jag tittade på en bil som enligt annonsen var renoverad i motorn var nästintill rostfri och mycket fräsch å allt vad det nu stog, han ville ha ca 20 000 för den sen när jag blev intresserad så sa han att jag kunde få den för 15 000 (han pruta först inte jag).

"okej" sa jag "men naturligtvis måste jag se den först"

Dagen kom och bilen var katastrof, man såg vart den var rostlagad och rosten börja komma igen, inredningen var delvis sönder och jäkligt smutsig, mätartavlorna var helt spruckna och sunkiga, man såg att nån hade pillat i motorn, men det var svartjobb sa han och han hade inga kvitton på nånting, Jag provkörde den och den gick ju rätt fint och jag ville ha en vinterbil/reservdels bil så det slutade med att jag bjöd 10 000 den var inte värd mer enligt mig, han blev ju fly förbannad och tog det som en förolämpning och jag fick aldrig köpt den, han hittade visst nån annan stackare som betalade mer...

tyvärr slutade ju det med att jag inte fick köpt nån vinterbil alls men det är en annan saga tongue

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Muttley
13 april 2007
man har rätt att ge skambud, bara ignorera om de prutar via tele eller mail ju.

antingen säger man ja eller så säger man nej,

Sök