jag har en gfb dump o den funkar riktigt bra o låter skapligt hgt med när man kör med hybrid läget riktigt bra kvalite med på dom.. kan rekomendera dom!!
sätt en öppen dump. en öppen dump som är rätt inställd är INGA problem. men då ska det installeras av någon som kan det! då dumpar det mkt,mkt.. men ett konfilter kan döda luftmassemätaren. (jag vet jag har båda)
Först av allt, Öppen dump på en bil med katalysator är nog rätt korkat. LMM tappar bort luft och du får en FET blandning, D.v.s soppa i grenrör och katalysatorn som smäller. Med andra ord, Du riskerar att sabotera katalysatorn.
Andra, Öppet filter dödar inte LMM, Om man har ordentliga prylar. K&N och placering, gärna inoljade filter. LMM dör om du har kassa filter, Även om det är dyra prylar så blir dom dåliga med tiden, Speciellt om du inte underhåller dem.
Tack för upplysningen ... Är tacksam för all nödvändig info...
granada75 skrev:
obbo skrev:
sätt en öppen dump. en öppen dump som är rätt inställd är INGA problem. men då ska det installeras av någon som kan det! då dumpar det mkt,mkt.. men ett konfilter kan döda luftmassemätaren. (jag vet jag har båda)
Först av allt, Öppen dump på en bil med katalysator är nog rätt korkat. LMM tappar bort luft och du får en FET blandning, D.v.s soppa i grenrör och katalysatorn som smäller. Med andra ord, Du riskerar att sabotera katalysatorn.
Andra, Öppet filter dödar inte LMM, Om man har ordentliga prylar. K&N och placering, gärna inoljade filter. LMM dör om du har kassa filter, Även om det är dyra prylar så blir dom dåliga med tiden, Speciellt om du inte underhåller dem.
jag har en gfb dump o den funkar riktigt bra o låter skapligt hgt med när man kör med hybrid läget riktigt bra kvalite med på dom.. kan rekomendera dom!!
En hybrid dump är fortfarande inte återslutande till fullo. Du lurar LMM att ge för mycket brännsle.
Vill du ha dumpljudet så föreslår jag en återcirkulerande och monterar återcirkulationen så nära LMM du kan och ser till att ha ett öppet filter. (Alltså EFTER LMM så den inte får fel värden)
Var noga när du köper filtret också, jag skulle rekomendera Green cotton eller K&N. Ett billigt filter blir dyrt i längden medans ett bra och dyrt (Måste ju iofs inte vara dyrt) inte saboterar något för dig.
Öppen dump har ingen betydelse om man har katalysator eller inte, för katt har alla nya bilar... det om lmm är sant att lmm tror att det finns mer luft i insuget än vad det finns, dvs fet blandning... det om filtret är typ lite rätt.. placeringen är viktig, en värmeplåt så att den inte suger in varmluft är viktigt, även försöka skydda filtert mot det värsta vägdammet... men det som pajjar lmm är inte filtrets kvalité, utan är ofta oljan, har man för mycket olja på filtret så suger motorn in oljan, oljan fastnar på lmm och lmm mäterfel/kan ta skada.... det om att filterna slits är rätt, med tiden så blir det större och större hål i filtret, det gör att de släpper igenom mer skit som kan skada dels lmm och turbon, kort sagt hela motorn....
Edit: stavfel
granada75 skrev:
obbo skrev:
sätt en öppen dump. en öppen dump som är rätt inställd är INGA problem. men då ska det installeras av någon som kan det! då dumpar det mkt,mkt.. men ett konfilter kan döda luftmassemätaren. (jag vet jag har båda)
Först av allt, Öppen dump på en bil med katalysator är nog rätt korkat. LMM tappar bort luft och du får en FET blandning, D.v.s soppa i grenrör och katalysatorn som smäller. Med andra ord, Du riskerar att sabotera katalysatorn.
Andra, Öppet filter dödar inte LMM, Om man har ordentliga prylar. K&N och placering, gärna inoljade filter. LMM dör om du har kassa filter, Även om det är dyra prylar så blir dom dåliga med tiden, Speciellt om du inte underhåller dem.
Forge har en återcirkulerande som ger ett vassare ljud. testade först att byta till et kn insats vart lite dovare ljud men pyset vart inte nått märkbart högre eftersom luftburken dämpar endel. så jag satt i ett öppet kn filter så nu nyser bilen
Öppen dump har ingen betydelse om man har katalysator eller inte, för katt har alla nya bilar... det om lmm är sant att lmm tror att det finns mer luft i insuget än vad det finns, dvs fet blandning... det om filtret är typ lite rätt.. placeringen är viktig, en värmeplåt så att den inte suger in varmluft är viktigt, även försöka skydda filtert mot det värsta vägdammet... men det som pajjar lmm är inte filtrets kvalité, utan är ofta oljan, har man för mycket olja på filtret så suger motorn in oljan, oljan fastnar på lmm och lmm mäterfel/kan ta skada.... det om att filterna slits är rätt, med tiden så blir det större och större hål i filtret, det gör att de släpper igenom mer skit som kan skada dels lmm och turbon, kort sagt hela motorn....
Klart som fan det har betydelse, Alla dagens bilar har LMM och Kat. Denna mäter Luftmassan, Om LMM "tappar bort" luft så kommer styrenheten ge mer soppa än den ska ha, eller hur? för mycket soppa = oförbrännt brännsle som åker ut genom avgasventilerna. Om det nu hinner komma ända till katten är ju osäkert, Men chansen finns!
För att vara säker, Avnänd en återcirkulerande dump.