2634
Sök

740 Turbo, Inget bra drag i den längre :(

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#1
Hallå ! har precis köpt en 740 Tic med b230et motor..öppet luft filter och dump..om det har någon betydelse ?
Iaf när ja köpte den var det riktigt bra drag i den, men nu har det försvunit ? "Turbo knuffen" finns inte där..känns som o köra en b230e motor..avgaserna är inte blåa eller så turbon låter som vanligt..den är inte direkt slö nu...men förr trycktes man bak in i sätet..de gör man inte nu...kylarvattnet har försvunit lite med...desutom så, ända sedan jag köpte den så visa motortempen på Halv halva om ni förstår vad jag menar,  även om jag åkte 40mil i sträck ? nu är den i mitten hela tiden helt plötsligt..jag har ställbart laddtryck i kupen med...men jag vågar inte skruva på den..nån som har nån ide om vad det kan vara för fel ?? Intercoolern är spacklad på längs hela vägen på ena sidan..varför vet jag inte smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

220 Inlägg
23 april 2007
#2
tror ic är sprucken därför den är spacklad. pröva med en annan ic och kolla om du får lite mer drag den kanske läcker, kolla även alla slangar och tryckrör.

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#3
760turbo skrev:
tror ic är sprucken därför den är spacklad. pröva med en annan ic och kolla om du får lite mer drag den kanske läcker, kolla även alla slangar och tryckrör.
har ingen annan som jag kan testa med...kan jag kolla på nått sätt om den läcker  ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#4
spelar de nån roll hur mycket bensin man har i ? den går väl lika fast man har 5 liter bensin som 50 liter bensin ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
23 april 2007
#5
TheFinnishFlash skrev:
Hallå ! har precis köpt en 740 Tic med b230et motor..öppet luft filter och dump..om det har någon betydelse ?
Iaf när ja köpte den var det riktigt bra drag i den, men nu har det försvunit ? "Turbo knuffen" finns inte där..känns som o köra en b230e motor..avgaserna är inte blåa eller så turbon låter som vanligt..den är inte direkt slö nu...men förr trycktes man bak in i sätet..de gör man inte nu...kylarvattnet har försvunit lite med...desutom så, ända sedan jag köpte den så visa motortempen på Halv halva om ni förstår vad jag menar,  även om jag åkte 40mil i sträck ? nu är den i mitten hela tiden helt plötsligt..jag har ställbart laddtryck i kupen med...men jag vågar inte skruva på den..nån som har nån ide om vad det kan vara för fel ?? Intercoolern är spacklad på längs hela vägen på ena sidan..varför vet jag inte smile
Du har blivit fartblind:P

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#6
Turbomatte skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Hallå ! har precis köpt en 740 Tic med b230et motor..öppet luft filter och dump..om det har någon betydelse ?
Iaf när ja köpte den var det riktigt bra drag i den, men nu har det försvunit ? "Turbo knuffen" finns inte där..känns som o köra en b230e motor..avgaserna är inte blåa eller så turbon låter som vanligt..den är inte direkt slö nu...men förr trycktes man bak in i sätet..de gör man inte nu...kylarvattnet har försvunit lite med...desutom så, ända sedan jag köpte den så visa motortempen på Halv halva om ni förstår vad jag menar,  även om jag åkte 40mil i sträck ? nu är den i mitten hela tiden helt plötsligt..jag har ställbart laddtryck i kupen med...men jag vågar inte skruva på den..nån som har nån ide om vad det kan vara för fel ?? Intercoolern är spacklad på längs hela vägen på ena sidan..varför vet jag inte smile
Du har blivit fartblind:P
Nepp tongue de är inge tryck i den längre :(vad fan ska man göra...ska jag skruva på laddtrycket ?? hur vet jag när det är för mycket ?..den e inte chippad

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#7
min bror hittade nyss en slang som var tejpad..han tog upp tejpen så var det ett hål där i =P snitsigt..både kylaren och ic är spacklade på BÅDA sidorna...vafan har dom gort igentligen..nudå ge mig tips hur vet jag om den läcker ! måste finnas nått knep ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

48 Inlägg
23 april 2007
#8
TheFinnishFlash skrev:
min bror hittade nyss en slang som var tejpad..han tog upp tejpen så var det ett hål där i =P snitsigt..både kylaren och ic är spacklade på BÅDA sidorna...vafan har dom gort igentligen..nudå ge mig tips hur vet jag om den läcker ! måste finnas nått knep ?
Du bör endå skaffa dig nya saker, allt som är slitet ska igentligen bytas, en spacklad intercooler låter helt åt hel***e ... samma med slangen du nyss prata om.

BYT BYT BYT och så lär dina problem försvinna, om inte, så kan du iallafall utesluta det du bytt.

För övrigt så är volvo bara problem, men det vet du nu ju... lycka till.

Live Free, Die Hard.

159 Inlägg
23 april 2007
#9
hade en uno turbo som en slang var sprucken på ...då var den trött men den rök svart när jag laddade på oxå...(för mycke bränsle) när jag märkte hålet på baksidan in mot kupen bytte jag slangen å den gick som ett skott igen....men om vattnet försvinner låter det som toppen eller packningen...gör ett komp prov å kolla om cyl ligger lika...skruva inte upp trycket mer då går den garanterat sönder ordentligt ....kolla slangar o intercoolern om den är tät.... lycka till .mvh fredde

fredde

177 Inlägg
23 april 2007
#10
TheFinnishFlash skrev:
min bror hittade nyss en slang som var tejpad..han tog upp tejpen så var det ett hål där i =P snitsigt..både kylaren och ic är spacklade på BÅDA sidorna...vafan har dom gort igentligen..nudå ge mig tips hur vet jag om den läcker ! måste finnas nått knep ?
vilket folk det finns.
Att spackla en IC är nog det korkaste jag har hört på länge.
Få den svetsad eller köp en ny.
tejpade slangar, spuckna slangar.. by ut snarast!
Snåla inte, Köp ordentliga saker så spar du i längden.

Det låter mer som att det är en dumpventil som ligger öppen hela tiden.

Skulle det vara så att IC'n är så illa att den kastar ut all luft så är jag tveksom om bilen skulle gå speciellt bra, eller över huvud taget.

Over and out!

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#11
jadu Dumpventilen är faktist fasttejpad den med big_smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

177 Inlägg
23 april 2007
#12
TheFinnishFlash skrev:
jadu Dumpventilen är faktist fasttejpad den med big_smile
neutralneutralneutralneutralneutralneutralneutral

förlåt.. VAD SA DU?!
va i helv.. skojjar du?

Over and out!

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#13
nitro87 skrev:
TheFinnishFlash skrev:
min bror hittade nyss en slang som var tejpad..han tog upp tejpen så var det ett hål där i =P snitsigt..både kylaren och ic är spacklade på BÅDA sidorna...vafan har dom gort igentligen..nudå ge mig tips hur vet jag om den läcker ! måste finnas nått knep ?
Du bör endå skaffa dig nya saker, allt som är slitet ska igentligen bytas, en spacklad intercooler låter helt åt hel***e ... samma med slangen du nyss prata om.

BYT BYT BYT och så lär dina problem försvinna, om inte, så kan du iallafall utesluta det du bytt.

För övrigt så är volvo bara problem, men det vet du nu ju... lycka till.
Faktist så tycker jag saab krånglar mer. iaf dom äldre=rosthögar smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#14
granada75 skrev:
TheFinnishFlash skrev:
jadu Dumpventilen är faktist fasttejpad den med big_smile
neutralneutralneutralneutralneutralneutralneutral

förlåt.. VAD SA DU?!
va i helv.. skojjar du?
HAHA ne men alltså den är spacklad sedan silvertejp runtom dumpventilen o tryckröret ! ska det inte vara så eller ? smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

plattsättare!
804 Inlägg
23 april 2007
#15
då kan man ju börja snacka om bonn meck till tusen byt att delar e mina åsikter

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

177 Inlägg
23 april 2007
#16
TheFinnishFlash skrev:
HAHA ne men alltså den är spacklad sedan silvertejp runtom dumpventilen o tryckröret ! ska det inte vara så eller ? smile
oj oj oj, Hade jag köpt denna bil och funnit detta efteråt.. Gosse huvuden hade rullat..

Du har lite att göra med andra ord, det får inte förekomma spackel eller silvertejp i samband med turbo, och framförallt inte med tryckrör och IC.
Vad tror du händer om spacklet rammlar ner i tryckröret, Det hamnar i en ventil.
Det kan även hamna i turbinen på turbon, Det kan sabotera huuuur mycket som helst!

Byt ut alla tryckrör, slangar, dump.
Kolla turbinaxeln i turbon när du ändå håller på.
shit jag hade varit sååå jä*la förbannad om jag vore dig..

Over and out!

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#17
Volvo och MB RULES skrev:
TheFinnishFlash skrev:
min bror hittade nyss en slang som var tejpad..han tog upp tejpen så var det ett hål där i =P snitsigt..både kylaren och ic är spacklade på BÅDA sidorna...vafan har dom gort igentligen..nudå ge mig tips hur vet jag om den läcker ! måste finnas nått knep ?
häll i två ägg (!) i kylaren, enligt bosse bildoktorn ska det funka. Det ska tydligen täppa till alla eventuella hål för ett tag. Men skyll inte på mig om det inte funkar eller om skiten pajar mer...
HAHA jag tänkte mer på hur man vet om IC läcker =P

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

177 Inlägg
23 april 2007
#18
TheFinnishFlash skrev:
HAHA jag tänkte mer på hur man vet om IC läcker =P
Du kan alltid täta ena änden och köra lufttryck i andra.
Men seriöst, Du ska inte ens behöva tänka tanken..
Jag ser inget alternativ förutom att du antingen får den svetsad eller utbytt.

Over and out!

Avstängd
1 266 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#19
granada75 skrev:
TheFinnishFlash skrev:
HAHA ne men alltså den är spacklad sedan silvertejp runtom dumpventilen o tryckröret ! ska det inte vara så eller ? smile
oj oj oj, Hade jag köpt denna bil och funnit detta efteråt.. Gosse huvuden hade rullat..

Du har lite att göra med andra ord, det får inte förekomma spackel eller silvertejp i samband med turbo, och framförallt inte med tryckrör och IC.
Vad tror du händer om spacklet rammlar ner i tryckröret, Det hamnar i en ventil.
Det kan även hamna i turbinen på turbon, Det kan sabotera huuuur mycket som helst!

Byt ut alla tryckrör, slangar, dump.
Kolla turbinaxeln i turbon när du ändå håller på.
shit jag hade varit sååå jä*la förbannad om jag vore dig..
Jaså ?? Vilka grisar ! det är även nån röd gegga breve turbon..ser ut som dom har lagat nått jag vet inte riktigt :S vart kan man köpa ny ic då ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

177 Inlägg
23 april 2007
#20
TheFinnishFlash skrev:
Jaså ?? Vilka grisar ! det är även nån röd gegga breve turbon..ser ut som dom har lagat nått jag vet inte riktigt :S vart kan man köpa ny ic då ?
Hmm, Ny IC kan du köpa nästan vart som helst..
Kika på www.ridetech.se eller köp en passande på skroten.
finns säkert likadana som du redan har på din bil.

Vart håller du hus i detta land?
Finns du inom linköpingsområdet kan jag alltid hjälpa.

Over and out!


Sök