2771
Sök

Nissan eller Saab?

1 503 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
#1
Tjena, jag har nu beslutat mig för att sälja min calibra eftersom suget efter mer effekt nu kommit. Valet står nu antingen mellan en Nissan 200sx eller en Saab 900. Vilken bil det än blir så ska det läggas pengar på trim. Vilken anser ni vara den som man ska satsa på? För och nackdelar med bilarna? Någon annan bil ni rekomenderar?

PS: Om någon är intresserad utav ett byte eller köp av calibran kan ni pm:a. Bytes mot rolig "sportbil".

M.v.h. Jens.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

BMW fantast
1 172 Inlägg
28 april 2007
#2
stod i samma val som dig... 200sx e grym.. rolig att köra, bakhjulsdrift.. helt perfa... mer eller mindra bara sommarbil sad, ingen direkt lyx lyx... skramlar i dörrar och sånt är vanligt.. iaf på dom 200or jag kört och åkt.. finns ju dom emd skinn och sånt, men då borde du itne ha jämfört med en 900 utan på en 93 elr nåt nyare. kanske en aero..., så antar att du ska ha en rätt billig... saaben går med friskt med lite chip... tråkigt med framhjulsdrift bara... går att ha året om.smile synd med växellådorna som itne håller så värst bra, beroende på körningen.. jag valde min aero på grund av att den 200 ajg ringde på avr såld och att jag faktiskt behöver bilen året om och pallar inte ha en billlig vinterbil...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Drifttekniker VA
580 Inlägg
28 april 2007
#3
Nissan 200sx s13.

Fördelar= bakhjulsdrift, sportig modell (otroligt snygg enligt mig), lätt trimmade, mycket rolig bil för pengarna. mycket trim och styling prylar mm. mm.

Nackldelar= rost speciellt under vingen (om den varit vinterkörd), dålig oljekyl (orsakar vevlager ras) man får sätta dit en 19  raders oljekyl så ordnar det sig.

Rekomenderar verkligen en nissan 200sx har en själv och är otroligt nöjd med den.

SAAB kan jag inte så mycket om har aldrig haft en själv. Har en kompis som hadde en SAAB 900T -96. Den var trimmad och gick som fan. Men som med de flesta SAABar gick lådan åt helsike.

Så jag skulle välja en Nissan 200 om jag vore du. Men det är min personliga åsikt. Saabarna är riktigt fina dom med smile


4 571 Inlägg
28 april 2007
#4
Bilen året runt: helt klart saaben

Sommarbil: 200'an


7 120 Inlägg
28 april 2007
#5
Det enda som talar emot 200sx är om du ska ha bilen på vintern.

2 655 Inlägg
28 april 2007
#6
Svårt att vara objektiv men jag hade lagt mina pengar på en 200a.
Visserligen så är det en väldigt vanlig "ungdomsbil" men den väcker betydligt mer uppmärksamhet nere på stan än en Saab.

1 503 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
#7
Det mesta tyder på att det blir en 200:a för mig eftersom jag även vill kunna drifta lite. Hur många häst har man efter en chippning i 200:an? Lätt att trimma vidare?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
29 april 2007
#8
Svårt att säga exakt vad chipp ger i hk men dom flesta som säljer steg 2 (som är vettigaste chippet) anger ca: 40-45hk extra så 210-215 hk om man ska lita på dom men då är det ju även höjt laddtryck med chippningen.
Ska väl inte vara så svårt att få ut iaf ca: 250 hk utan att byta för mkt, ska gå med orginalturbo om jag inte är helt fel ute.

- Time Attack -

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
29 april 2007
#9
Håller med föregående, väldigt lättrimmat med 200, bara man monterar ett större oljekyl annars går motorn direkt, se upp med nergågna obejt, lägg helre lite pengar och köp en som är lagt lite tid och omvårdnad på.
Sköna att åka i min är sänkt med andra dämpare och ändå är det fin komfort i den.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Nissan Freak
67 Inlägg
29 april 2007
#10
Jag röstar på Nissan. Fast jag rasade min 200sx s13 efter jag hade bytt mitt chip och höjt laddtrycket. Hade jag haft en oljekyl hade det inte varit något problem. Byta ic e att rekomendera om du ska ha kvar orginal turbon så ju mer du laddar ju mer värme utveklar turbon. sedan har du avgassystemet katten e fruktansvärt dålig den stryper hur mycket som helst. så ett 3" system utan katt hadde varit bra. då blir det bara det med besiktningen att man måste sätta dit en katt men jag tyckte det va värt det. laddtrycket höjdes från 0,65 bar till 0,9 bar när jag tog bort katten... så den stryper en hel del...   

Fast annars kan du alltid göra som mig köp en RB25DET går bara på 23,000:- så kommer det gå fort....

Men det e ju helt klart den roligase bilen jag haft. den e lätt och och väldigt rolig att leka med...

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
29 april 2007
#11
båda e bra bilar, bra på olika sätt.. men om du ska ha en rolig och sportig bil så skulle ja ta 200an smile

men saab e bra bilar också, och det går ju att ha dem på vintern smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Sideways.nu
873 Inlägg
29 april 2007
#12
har hört en del bra om 200an och del dåligt men har inte hört nått om saab.. tongue så jag hade valt en nissan sen köpt en saab till vintern tongue

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.

1 503 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#13
Vad kostar en oljekyl då? Svårt att montera?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 april 2007
#14
6-700kr..nä det är inte svårt..gå in på denna sida http://www.200sx.nu/   sök i forumet och du får alla dina svar..bli gärna medlem också och stöd klubben
Senast redigerat av maximus (29 april 2007)


1 503 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#15
maximus skrev:
6-700kr..nä det är inte svårt..gå in på denna sida http://www.200sx.nu/   sök i forumet och du får alla dina svar..bli gärna medlem också och stöd klubben
Gött big_smile Har även läst att man får rätt många häst med en större turbo. Vad får man ge för en sådan? Sidan fungerar inte för tillfället hmm

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 april 2007
#16
sidan funkar på min dator..6-700kr var kanske lite lite..det var dom billigaste oljekylen
Senast redigerat av maximus (29 april 2007)


1 498 Inlägg
29 april 2007
#17
Hur är det med motorerna 200an har dom inte rätt veka vevpartier? och inte stödgördel e ett måste om man ska kräma på lite. Saabs växellådor är lite ostabila men det mesta hänger på hur föraren kör. dvs impar på polarna hur långt man kan burna och så.


186 Inlägg
30 april 2007
#18
Jag stod i samma dilemma.. Valde mellan saaben och 200an. Det vart 200an och jag är så jävla nöjd med den.
Hittar du en 200a som är schysst behandlad osv så har du en grym bil.

Lycka till med allt.

B M W

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
30 april 2007
#19
Egentligen ingen av dessa:P men tänker alltid bara på citatet "Gubbar med liten k*k kör Saab" hah de räcker för mig..Så Nissan..smile

V8 - 4 Life

348 Inlägg
30 april 2007
#20
Har själv inte provkört Nissan 200, bara åkt med och tittat på dom, dock verkar det vara en bra bil, känns väldigt sportbil för en liten peng.

Saaben har jag ju själv då, och vad Saaben har som inte 200 har är ju framförallt utrymme, man kan sitta 4 stycken bekvämt i en 900, det kan man inte i en 200, samt att det finns i 5 dörrars variant, vilket är behagligt om man är fler än två.

Använder du bilen dagligen, 900:an, väldigt prisvärd, går rikigt bra samt går lätt att trimma.

Men är det bara inspirerad körning som gäller då får jag nog säga 200:an med tanke på bakhjulsdrift, sportig bil samt bättreväghåkkninh



Sök