2693
Sök

öppen dump på min 940 turbo

118 Inlägg
25 augusti 2005
Trådstartare
#1
har monterat en öppeb dump på min volvo 940 turbo, men när jag varvar mer än 1500 och kopplar så dör bilen ibland, han landar liksom inte på tomgången:/ vad kan man göra? eller är det bara att skruva bort dumpen igen?

mjo, så äre nog

50 Inlägg
25 augusti 2005
#2
Om du har öppen dump och luftmassamätare så bör dumpen ha ganska styv fjäder.
Bäst är en med justerskruv på....
Om den är för "lös" så börjar den tjuva luft på tomgång och slipper den och suga luft som inte mäts av luftmassamätaren så får den inte tillräckligt med bränsle....... alltså stannar den!


118 Inlägg
26 augusti 2005
Trådstartare
#3
TurboToffi skrev:
Om du har öppen dump och luftmassamätare så bör dumpen ha ganska styv fjäder.
Bäst är en med justerskruv på....
Om den är för "lös" så börjar den tjuva luft på tomgång och slipper den och suga luft som inte mäts av luftmassamätaren så får den inte tillräckligt med bränsle....... alltså stannar den!

japp, testade att lägga i flera brickor igår, blev kanon, förutom att han dumpar vi 5000 varv:P haha

men bilen stannar iaf inte!

mjo, så äre nog

118 Inlägg
26 augusti 2005
Trådstartare
#4
TurboToffi skrev:
Om du har öppen dump och luftmassamätare så bör dumpen ha ganska styv fjäder.
Bäst är en med justerskruv på....
Om den är för "lös" så börjar den tjuva luft på tomgång och slipper den och suga luft som inte mäts av luftmassamätaren så får den inte tillräckligt med bränsle....... alltså stannar den!

så om jag höjer soppatrycket? då stannar den inte och ja kan öppna dumpen lite mer?

mjo, så äre nog

10 287 Inlägg
26 augusti 2005
#5
Ehhh...nej.  Du skall inte labba med soppatrycket.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

118 Inlägg
27 augusti 2005
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Ehhh...nej.  Du skall inte labba med soppatrycket.

/Göran

okej okej, har hört de från många så de blir inget med de!!!tack ändå!

mjo, så äre nog

Ölbryggare
339 Inlägg
29 augusti 2005
#7
Din bil dör av den enkla anledningen att uppmätt luft släpps ut i det fria och då blir bränsle/luft blandningen för fet och den dör. Detta kan även resultera i att din kisse går sönder.
Att lägga i flera brickor kan även skada dina impellrar på turbon om dumpen är för hårt spännd med för många brickor. DEt som händer då är att den avlastar luften lite för sent och det bildas tryckstötar i riktong mot turbon.
Med andra ord, en bil med LMM fungerar inte bra alls med en öppen dump. Ett tråkig faktum, men så är det.

Nån får ju gärna rätta mig om jag har fel??


24 Inlägg
1 september 2005
#8
den här disskutionen har nog varit uppe 150 gånger "öppen döömpventil på min gamla mazda 323F" blir så trött =\


1 062 Inlägg
30 oktober 2006
#9
Pepe skrev:
Din bil dör av den enkla anledningen att uppmätt luft släpps ut i det fria och då blir bränsle/luft blandningen för fet och den dör. Detta kan även resultera i att din kisse går sönder.
Att lägga i flera brickor kan även skada dina impellrar på turbon om dumpen är för hårt spännd med för många brickor. DEt som händer då är att den avlastar luften lite för sent och det bildas tryckstötar i riktong mot turbon.
Med andra ord, en bil med LMM fungerar inte bra alls med en öppen dump. Ett tråkig faktum, men så är det.

Nån får ju gärna rätta mig om jag har fel??

hur är det med hybrid då?
Senast redigerat av Ricky (30 oktober 2006)

193 Inlägg
30 oktober 2006
#10
Hybrid ska fungera bättre.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
31 oktober 2006
#11
Vi kan ju ta det en gång till LMM+Öppen dump = Skräp

är man nu ute efter öppen dump i vilket fall måste man använda piggyback,lufttemp och Barsensor för att sedan ta bort LMM....


2 594 Inlägg
31 oktober 2006
#12
lmm+öppen dump =dåligt du skall ha återcirkulerande skaffar du dessutom öppetfilter till dumpen får man ändå pysljudet fast från filtret


Sök