2623
Sök

Skillnad på Volvo 745 och 740? Brister och fel?

29 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#1
Tjena! jag måste skaffa en stor kombi,och tycker Volvos 700 serie är vettig. Har ni några tips? Skillnaden mellan 745 och 740? Dom ser ju likadana ut, eller?

Går det att få tag i en 740/745 med fungerande AC?

Några fel man bör kolla upp?

Tack!

607 Inlägg
6 maj 2007
#2
Jo visst finns det 740 /745 med ac, men dom flesta är ju slut ! Annars är ju tankmätaren ett stortproblem på dessa bilar. Kolla att den fungerar.

Brynäs tigers

461 Inlägg
6 maj 2007
#3
740 är sedanen
745 är kombin

ja dom finns med ac, men utrustningen skiljer mycket, många som är snålt utrustade, men glt 16v brukar va hyfsat utrustade, och går också bra som drag bil.

som på alla gamla bilar ska du kolla efter rost, ska du ha en 16v ska du kolla upp om/när kamremen är bytt då det kan bli väldigt dyrt om den går.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
6 maj 2007
#4
Som föregående talare sa : det är väldigt vanligt att tankmätarn inte fungerar på dessa bilar!
Lacksläpp i skärmkanter är inte heller helt ovanligt!
Kolla rost runt batteriet !

Det är det jag kan komma på för tillfället smile
Senast redigerat av _Norrland_ (6 maj 2007)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 226 Inlägg
6 maj 2007
#5
följande fel har jag stött på
på dom bilarna jag rört

batteri hyllan
hjulhusen bak rost
hjulhusen fram rost
skärmkanter ofta galvsläpp
ramen bak vid fjäder infästningen bak

jhu nyare jhu större risk är det att det är galvsläpp men jhu nyare ju mindre rost
87:orna ska man akta sig för!!! dom är värst på alla sätt

Kör fort så hinner inget hända...

362 Inlägg
6 maj 2007
#6
Det är ju en gammal bil så lite får man ju räkna med.
Samma som ovanstående på mina 740s som jag haft.

Skärmkanter, hjulhus, batterifäste, mm.. Men det finns inget som inte går att fixa wink


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
6 maj 2007
#7
Akta dig för 740 - 91;a med Regina motorn. Du kan få spökfel på den motorn, som aldrig hittas.

Lev livet, det kan ta slut fort

620 Inlägg
6 maj 2007
#8
Tankmätaren har tömt min plånbok!


873 Inlägg
6 maj 2007
#9
Growe skrev:
87:orna ska man akta sig för!!! dom är värst på alla sätt

På alla sätt hur då?
87 är ju året du kan få B230E (M-insprutning ~131hk) V-kam utan lambda/katalysator.

Don't get mad, get even.

2 182 Inlägg
6 maj 2007
#10
M.Persson skrev:
740 är sedanen
745 är kombin

Finns även kombi som heter 740, kommer inte ihåg varför.
Men de är samma bil så de har likadana "fel" som kan uppstå

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Datsunfrälst
65 Inlägg
6 maj 2007
#11
Niklas1987 skrev:
M.Persson skrev:
740 är sedanen
745 är kombin

Finns även kombi som heter 740, kommer inte ihåg varför.
Men de är samma bil så de har likadana "fel" som kan uppstå

Sedanen heter 744, kombin 745, dock brukar det stå 740 på båda modellerna, antagligen för att man med ögat kan se om det är en kombi eller ej..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 maj 2007
#12
både kombin och sedanen heter 740, men man kallar kombin 745, pga förr hette alla volvo efter modell, antal cylindrar och antal dörrar tex. 244,

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 maj 2007
#13
rost i golvet är vanligt med, framför balken vid domkraftsfästet fram

Jonas

699 Inlägg
6 maj 2007
#14
Varför inte köpa en 940 istället? Kostar ju inte så mycket mera, å d är i regel mycket finare i skicket smile

Bilgalen elektriker :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 226 Inlägg
6 maj 2007
#15
Sandman skrev:
Growe skrev:
87:orna ska man akta sig för!!! dom är värst på alla sätt

På alla sätt hur då?
87 är ju året du kan få B230E (M-insprutning ~131hk) V-kam utan lambda/katalysator.

enda positiva med det du skrev var jhu 131hk smile
resten är sånna saker man helst ska vara utan

på alla sätt är B230F mycket bättre bortsätt från den eländiga M-kammen

87:orna oavsätt vilken volvo modell är oavkortat sämst
rostar mer än alla andra volvo bilar

dessutom finns 87:orna med volvos misstag..B230K motorn
mer strulig motor får man leta efter


försten förstår jag inte hur en tankgivare kan tömma en plånbok
gav 200spänn för ny givare till min 88b en 93:ans 940 givare med pump och hela baletten
tog 10minuter att byta och sedan dess har tankmätaren fungerat

försten får man inte glömma hastighetsmätaren som lever sitt egna liv
då är det en nackdel att ha 88b-90 som kan vara svåra att få tag i
men o andra sidan så finns jhu lösningen nära på 940:in som har en fina instrumentpanel smile))


det där med regina systemet så har jag aldrig hörtalas om någon som haft mer problem med det systemet än lh2.4 dock är kunskapen lite mer begränasad när man kör regina
men polarn har det i sin 740 han kör både vx3 och extraktor utan problem går faktist riktigt bra dessutom

Kör fort så hinner inget hända...

blacken
6 maj 2007
#16
Growe skrev:
följande fel har jag stött på
på dom bilarna jag rört

batteri hyllan
hjulhusen bak rost
hjulhusen fram rost
skärmkanter ofta galvsläpp
ramen bak vid fjäder infästningen bak

jhu nyare jhu större risk är det att det är galvsläpp men jhu nyare ju mindre rost
87:orna ska man akta sig för!!! dom är värst på alla sätt

kan inte hålla med dig om att just -87an ska vara sämre än andra 740.

873 Inlägg
6 maj 2007
#17
Growe skrev:
Sandman skrev:
Growe skrev:
87:orna ska man akta sig för!!! dom är värst på alla sätt

På alla sätt hur då?
87 är ju året du kan få B230E (M-insprutning ~131hk) V-kam utan lambda/katalysator.

enda positiva med det du skrev var jhu 131hk smile
resten är sånna saker man helst ska vara utan

Som... vadå?
Den årsmodelen går ju att få med en av de bättre motorerna och utan något lull-lull.
Hur är det sämmre än någon annan årsmodel?

Growe skrev:
på alla sätt är B230F mycket bättre bortsätt från den eländiga M-kammen

Kan jag ju inte hålla med om. I princip samma motor fast med tråkigade kam och mer prylar som kan gå sönder.
Ska man ha en 740 med bättre motor än E motorn får man acceptera en mer avancerad motor och gå rakt på 16v istället istället för halvmesyren F som mest är tråkig och krångligare, framtvingad av stramare avgaskrav.
Growe skrev:
87:orna oavsätt vilken volvo modell är oavkortat sämst
rostar mer än alla andra volvo bilar

Okej... Varför det?
Enda jag känner till som man verkligen kan säga så om är i skiftet på 70 talet då de försökte sig på vattenbaserade färger lite före sin tid.

Vad skiljer i rostskydd/färg som gör att just årsmodel 87 rostar mer?

Growe skrev:
dessutom finns 87:orna med volvos misstag..B230K motorn
mer strulig motor får man leta efter

Men du behöver ju inte välja K motorn wink
(Ps. kör en 240 med K motorn som gått över 35k mil ibland. Det går det också.)


Growe skrev:
det där med regina systemet så har jag aldrig hörtalas om någon som haft mer problem med det systemet än lh2.4 dock är kunskapen lite mer begränasad när man kör regina
men polarn har det i sin 740 han kör både vx3 och extraktor utan problem går faktist riktigt bra dessutom

Nog lite samma sak som med K motorn det där. Också hört folk som haft mindre positiva erfarenheter av Regina systemet. Men inga själv.


Förstår nog fortfarande inte riktigt varför just 87 års model skulle vara sämmre än alla andra, rent konkret.
Sitter ju samma prylar på förutom skillnader i styrsystem och bromsystem smile

Don't get mad, get even.

362 Inlägg
6 maj 2007
#18
Fast tankmätarn är ju inte så farligt om den är död. Antingen så kör man efter trippmätaren eller så läser man någon guide på nätet om hur man fixar det. Gå in på 700/900-forumet. Finns många bra trådar om ämnet att läsa där.


406 Inlägg
6 maj 2007
#19
Äh, min gamla 745:a jag hade gick 48.000 med 230K-motorn wink Var inge direkt större strul med den.. Möjligen lite svårare att ställa in fuggen om den mot förmodan skulle ge sig.. Hade tomgång på 3100rpm ett tag, men de löste sig allt. smile Min nuvarande 91:a rullar till spanien om en månad.. Får hoppas den pallar med klimatet smile


2 182 Inlägg
6 maj 2007
#20
JonasHalt skrev:
Varför inte köpa en 940 istället? Kostar ju inte så mycket mera, å d är i regel mycket finare i skicket smile

det beror väl lite på hur mn sköt bilen mä, finns ju tokfina 740/745 bilar, men du får ju lite nyare bil om du går å köper en 940 istället

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo


Sök