3036
Sök

Bygga eget grenrör???

253 Inlägg
1 september 2005
Trådstartare
#1
Jag är ganska ny inom detta med att greja med bilar men
jag hade tänkt att kanske bygga ett eget grenrör till en kompis 240 Glt bara för skojs skull.
Är det nåt speciell jag bör tänka på??? Tjocklek på material...diameter på rören, uträkningar???
                                       
                                         // Martin

Dalsland......Varför trängas?

12 086 Inlägg
1 september 2005
#2
Man ska nog ha ganska tjockt gods.. fick ett tips att man ska vända sig till rörmockare! De ska visst ha mkt passande rör till bra priser.
Primärrören brukar ju va 1½-2 tum. Utråkningar finns ju.. men ganska avanserat antar jag.. försök få alla rören lika långa med samma motstånd.

Ett tips, varför göra grenrör till en 240? Finns ju redan svinbilliga rör till dom.. gör till en bil som inte finns att köpa till!

1 417 Inlägg
1 september 2005
#3
Kan ju ändå vara kul att prova. bara för att lära sig. smile


253 Inlägg
1 september 2005
Trådstartare
#4
Jo det är ju precis så som Holme skrev..bara för att testa om man klarar av det!! Är ju trots allt bara 17 år. Har ju tillgång till en del maskiner i skolan...går industriprogrammet.

Dalsland......Varför trängas?

2 122 Inlägg
1 september 2005
#5
10-12mm brukar flensen vara och sedan som fkoff säger 1.5-2tum och 2.5-3mm (väggar i rören) rör och böjjar sen är det bara att bygga så det passar!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

10 287 Inlägg
2 september 2005
#6
Jodå, vill man bygga ett extraktorgrenrör så att det fungerar som tänkt så är det mycket att tänka på. Till att börja med så måste du fundera ut vid vilket varvtal du vill lägga primärresonansen och sedan kompensera rörlängderna beroende på vilken avgastemperatur du har (gashastigheten varierar som bekant med C2/C1 = roten ur (T2/T1) , med C som gashastighet och T som temperatur i Kelvin).
Lämpliga material är tex SS2353 eller ännu hellre Inconel om man har ekonomi för det.
Godstjockleken skall vara så tunn som möjligt för att minimera kylarean, 2-3 mm är lämpligt. Med Inconel tunnare.
Rörens innerdiameter bör ha samma area som den yta avgasventilerna i en cylinder frilägger vid fullt lyft.

Mvh
Göran


lowriider17 skrev:
Jag är ganska ny inom detta med att greja med bilar men
jag hade tänkt att kanske bygga ett eget grenrör till en kompis 240 Glt bara för skojs skull.
Är det nåt speciell jag bör tänka på??? Tjocklek på material...diameter på rören, uträkningar???
                                       
                                         // Martin

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
10 mars 2011
#7
Om man inte jagar effekt utan bara vill ha ett nytt grenrör. (spricka i originalet) Finns det stor risk att man tappar effekt om man bara bygger? Dock med samma längd på rören och likadana böjar..

// Calle


49 Inlägg
11 mars 2011
#8
Kolla på ett orginal grenrör till tex b230 så ser du att de inte är lika långa smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 mars 2011
#9
Att bygga grenrör är som påtalat ganska knepigt. Men för att göra ett som är likvärdigt eller något bättre än orginal bör väl inte vara så extremt svårt. Som påtalat flänsen ska vara minst 10mm och ganska tunnväggiga rör med så lika motstånd som möjligt.
Senast redigerat av RD_87 (12 mars 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

8 252 Inlägg
12 mars 2011
#10
Micra_SRI skrev:
Om man inte jagar effekt utan bara vill ha ett nytt grenrör. (spricka i originalet) Finns det stor risk att man tappar effekt om man bara bygger? Dock med samma längd på rören och likadana böjar.

Ja, man kan tappa effekt om rören/kollektorn utformas fel.


8 Inlägg
12 mars 2011
#11
Okej då vet jag, tack för alla svar.



Sök