4695
Sök

v8 i en 740?

124 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej!

undrar om de krävs mycket tid,kunande och pengar för att sätta i v8 i en 740?

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#2
Mycket mer än det är värt smile För att få den laglig nog att komma igenom en regbesiktning behövs nog större bromsar och stabilare framvagn.

Är du bara ute efter hästarna är turbo vettigare, men vill du ha V8-mullret får du väl börja spara.

Du bör kunna kapa och svetsa ordentligt då du lär behöva göra nya motor- och växellådsfästen, kapa och svetsa en ny växellådstunnel så nya lådan får plats om den är för stor.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

124 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#3
okej de e inte så svårt att få igenom i besiktningen??

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#4
Så länge du inte kommer över maxgränsen för effekt och vridmoment samt avgasvärdet på din bil ska det inte vara nå problem. Dock lär effekten och vridet överstiga dessa gränser så bättre bromsar och stabliare fram- och kanske bakvagn kommer nog krävas. Är din bil nyare än 88 får du nog problem med avgasvärdet också då en V8:a du tänker ha är från -60 eller 70-talet då avgaskraven var slappare. Rekomenderar att du försöker med en bil före 1976, typ 140, Amazon, 164 eller något liknande. Hittar du en bil före 1950 behövs ingen besiktning så det kan ju också  vara något.

För vidare läsning om reg.besiktning http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
16 maj 2007
#5
wink

V8 me extra tryck ...

http://galleri.overdrift.com/albums/2007/race/uppsala_power_racing/2007_04_08/DSC_8467.JPG

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#6
lonewolf-holm skrev:
wink V8 me extra tryck ... //S

Haha ojoj, men vad kan den ligga på i byggkostnad? Dessutom lär det ju inte vara så mycket 740 kvar av drivlinan och bromsar då SFRO och SBP kräver att dessa byts ut helt för att få reggas som ombyggt fordon wink Bara SFRO-besiktningen går ju på 4000kr..

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
16 maj 2007
#7
gregolt skrev:
lonewolf-holm skrev:
wink V8 me extra tryck ... //S

Haha ojoj, men vad kan den ligga på i byggkostnad? Dessutom lär det ju inte vara så mycket 740 kvar av drivlinan och bromsar då SFRO och SBP kräver att dessa byts ut helt för att få reggas som ombyggt fordon wink Bara SFRO-besiktningen går ju på 4000kr..

Nä det e ju sant ... 355 med Blower och Th350 låda .... vet ej märke på bak axeln ...
å nog e den ej besiktad eller så e den besiktad med en slöare 305a utan över byggnad på motorn wink

http://www.zatzy.com/vbgarage.php?do=view&id=45001

//S
Senast redigerat av lonewolf-holm (16 maj 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#8
Skulle nog tippa på det andra alternativet wink Jobbigt bara att byta motor varje år. En till anledning till att köpa en veteranare ;P
Vill man köra lagligt är det lättare att få igenom pga slappare krav.
Vill man köra olagligt är det lättare då besiktingen är 2 år bort smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

543 Inlägg
16 maj 2007
#9
740 är ju inte speciellt snygg modell, så det kan ju inte vara det du är ute efter tongue
Så då är det nog billigare att köpa en bil med v8 från början smile
Lycka till med dina planer smile
MVH

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#10
Snoppen skrev:
740 är ju inte speciellt snygg modell, så det kan ju inte vara det du är ute efter tongue
Så då är det nog billigare att köpa en bil med v8 från början smile
Lycka till med dina planer smile
MVH

Hört talats om sleeper? wink En bil ska gå fortare än den ser ut att göra, annars är det bara fjantigt.

Dock har du rätt i det du säger, det blir 100ggr lättare att få den laglig wink

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 maj 2007
#11
gregolt skrev:
En bil ska gå fortare än den ser ut att göra, annars är det bara fjantigt.

Då var vi ju tillbaka på det här med turbo tongue


volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
#12
fan vad folk tjatar om turbo kör på en v8 en 305 borde du köra  fins ju en kille som slängde i en cheva tpi v8 i en 945 för en massa år sen mats thelander hette han har jag för mig men det ju mycket fram och tillbaka på besiktning innan den vart fullt godkänt nu är det en som heter hasse som har den bilen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
#13
men som sagt vill du ha v8 och slippa all byrokari och sånt så skulle jag rekomendera en cheva eller dodge

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#14
Volvoraggare; om trådskaparen frågar hur mkt tid, pengar och kunnande det krävs för att klämma i en V8 lär han ha ytterst begränsat av allt. Han har väl en gammal 740 hemma och en V8 liggandes på pall i garaget smile

Volvoraggare≏ Personligen hade jag inte befattat mig med en V8, utan byggt turbo/köpt en turbomotor då man får mkt mer hk&nm/kr med överladd smile Dock om man bara vill ha V8 för statusen och vrålet går det ju inte att ersätta med turbo, helt klart.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
#15
50 papp i runda slängar skulle jag tro om inte mer enklaste är ju att fråga nån som slängt i en v8 i en 740

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#16
Sant, det vore ju enklast. Men när han skriver;
joel91 skrev:
Hej!

undrar om de krävs mycket tid,kunande och pengar för att sätta i v8 i en 740?

så känns det ju onekligen som om han inte vet vad han ger sig in på smile Tror inte han räknat med 50 000kr i byggkostnad, över 300 timmar i arbetstid (gissar!) och ett jävla massa läsande och kunnande.

Men det är ju bara taget ur luften, joel91 kanske är har en budget på 500 000, hur mycket tids  som helst och 10 års erfarenhet i custom-bilbranschen smile

Finns ju några Volvos med V8:or här på garaget, bara söka på Volvo V8. Tivlar dock på att dom är 100% lagliga, dom ligger ju på 300-400 hästar och de är knappast under maxgränsen för vrid och effekt smile
Senast redigerat av gregolt (16 maj 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
#17
gregolt skrev:
Sant, det vore ju enklast. Men när han skriver;
joel91 skrev:
Hej!

undrar om de krävs mycket tid,kunande och pengar för att sätta i v8 i en 740?

så känns det ju onekligen som om han inte vet vad han ger sig in på smile Tror inte han räknat med 50 000kr i byggkostnad, över 300 timmar i arbetstid (gissar!) och ett jävla massa läsande och kunnande.

Men det är ju bara taget ur luften, joel91 kanske är har en budget på 500 000, hur mycket tids  som helst och 10 års erfarenhet i custom-bilbranschen smile

om han nu skulle ha  10 års erfarenhet så undrar ju jag om varför han frågar om hur mycket tid och kunnande det behövs då borde han ju kunna sånt redan men men alla är vi barn i början

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#18
Precis, det är därför jag utgår ifrån att han inte har det. Jo, alla behöver vi ju lära oss. För blott ett åren sen var en B20 ett stort mysterium för mig, men nu känner jag motorn utan och innan nästan.

Försöker inte på något sätt vara nedlåtande mot joel91 eller mot dig ironhead.

Det jag försöker, och säkert misslyckas med, att få fram är att det är en helvettes massa saker man måste ta i beaktning när man ska byta till en så pass stor motor i en nyare bil än -75 eller -76. Och ännu värre är det om bilen är nyare än -88a.

Effekten får ökas 20% och vridmoment 10% om man gör en SFRO-besiktning. SPB brukar ju vara vänligare, men när det gäller en reg.bes av en V8 lär dom inte se mellan fingrarna.
Effekten får ökas mer om man byter drivlina och/eller bromsar samt gör en SFRO-besiktning.

En annan sak att tänka på är att framvagnen måste klara av tyngden på motorn samt orka hålla emot för vridet de utvecklar. För att få lägga i en B30 i en 140 måste man tex byta till 160ins framvagn för att få den laglig, då denna är dimensionerad för den större motorn. Gissar på att en gjutjärns-V8 väger mycket mer än en B230 iaf.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Meister
6 763 Inlägg
16 maj 2007
#19
gregolt skrev:
Precis, det är därför jag utgår ifrån att han inte har det. Jo, alla behöver vi ju lära oss. För blott ett åren sen var en B20 ett stort mysterium för mig, men nu känner jag motorn utan och innan nästan.

Försöker inte på något sätt vara nedlåtande mot joel91 eller mot dig ironhead.

Det jag försöker, och säkert misslyckas med, att få fram är att det är en helvettes massa saker man måste ta i beaktning när man ska byta till en så pass stor motor i en nyare bil än -75 eller -76. Och ännu värre är det om bilen är nyare än -88a.

Effekten får ökas 20% och vridmoment 10% om man gör en SFRO-besiktning. SPB brukar ju vara vänligare, men när det gäller en reg.bes av en V8 lär dom inte se mellan fingrarna.
Effekten får ökas mer om man byter drivlina och/eller bromsar samt gör en SFRO-besiktning.

En annan sak att tänka på är att framvagnen måste klara av tyngden på motorn samt orka hålla emot för vridet de utvecklar. För att få lägga i en B30 i en 140 måste man tex byta till 160ins framvagn för att få den laglig, då denna är dimensionerad för den större motorn. Gissar på att en gjutjärns-V8 väger mycket mer än en B230 iaf.

Du behöver nog inte oroa dig för att framvagnen inte håller för motorn. Cheva smallblock väger ungefär 280kg visserligen mer än B230 gör. Men bilen lär hålla. Sedan att du skulle få mer effekt per krona med turbo får du nog jobba bra hårt för. Finns inge billigare att trimma än csb. Men besiktning är ju annat.. Annars så är de ju klassiskt att skicka dit volvo bromsar på jänkare för att få skivor, men de duger inte till besiktning. Men bilen kommer att hålla de kan jag lova


volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
#20
en stor gjutgjäns v8 väger väll en 700 kilo  visst går det att bygga en volvo me v8 men det gäller att veta vad man gör också inte bara att sätta kapen i osv osv landar nog på över 50 papp hadde det varigt jag så hadde jag köpt mig en cheva van eller liknande för 50 papp kan man få en mycket fin sån

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer


Sök