Precis, det är därför jag utgår ifrån att han inte har det. Jo, alla behöver vi ju lära oss. För blott ett åren sen var en B20 ett stort mysterium för mig, men nu känner jag motorn utan och innan nästan.
Försöker inte på något sätt vara nedlåtande mot joel91 eller mot dig ironhead.
Det jag försöker, och säkert misslyckas med, att få fram är att det är en helvettes massa saker man måste ta i beaktning när man ska byta till en så pass stor motor i en nyare bil än -75 eller -76. Och ännu värre är det om bilen är nyare än -88a.
Effekten får ökas 20% och vridmoment 10% om man gör en SFRO-besiktning. SPB brukar ju vara vänligare, men när det gäller en reg.bes av en V8 lär dom inte se mellan fingrarna.
Effekten får ökas mer om man byter drivlina och/eller bromsar samt gör en SFRO-besiktning.
En annan sak att tänka på är att framvagnen måste klara av tyngden på motorn samt orka hålla emot för vridet de utvecklar. För att få lägga i en B30 i en 140 måste man tex byta till 160ins framvagn för att få den laglig, då denna är dimensionerad för den större motorn. Gissar på att en gjutjärns-V8 väger mycket mer än en B230 iaf.
Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå