4649
Sök

v8 i en 740?

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#21
Det är inte bilens hållbarhet jag är orolig för, det är vad SBP säger smile Om dom inte tillåter en B30 på 140 framvagn lär dom ju inte tilllåta nån större V8 på 740 framvagn. Det handlar ju om säkerhetsfaktor, inte bilens egentliga hållfasthet smile

Och det jag menar när jag säger mer hk/kr för turbo är ju att bygga turbo jämfört med att endast lyfta ner en V8 i bilen. Har ingen uppfattning om turbotrimm vs v8-trimm. Men om man som ironhead räknar på 50k för en V8 klar i en 740 så har man ju redan fått 300-400 hk i en turbomotor smile

Dessutom är det ju enklare att komma undan med turbo om man inte har tänkt köra lagligt, "bara" montera bort turbokittet ist för lyfta hela motorn smile Fast när man tänker på det en gång till kanske det är lättare att plocka hela motorn, så glöm det jag sa..

Ironhead; det är precis dit jag också vill komma smile
Senast redigerat av gregolt (16 maj 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Meister
6 763 Inlägg
16 maj 2007
#22
ironhead skrev:
en stor gjutgjäns v8 väger väll en 700 kilo  visst går det att bygga en volvo me v8 men det gäller att veta vad man gör också inte bara att sätta kapen i osv osv landar nog på över 50 papp hadde det varigt jag så hadde jag köpt mig en cheva van eller liknande för 50 papp kan man få en mycket fin sån

nej nej nej! en lastbilsmotor isåfall.. 280 väger iaf csb och cbb ligger väll på 100 pannor till


volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
#23
ja sbp är ju så himla jobbiga av sig har funderat på kompressor på min 240 man fan vete om jag inte skiter i det är lite nyfiken på om det är en insprutare eller förgasarmotor som  joel har en förgasarturbo borde dom väll kunna godkänna beror ju på vad  dom på sbp är på för humör men om vi säger att man slänger i en  v8 från volvo då borde det kunna funka ju

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#24
Så länge din bil är före 1976 är förgasturbo hur okej som helst så länge du int överstiger maxeffekt/maxvrid. Efter -76 är det krångliare och efter 88b istortsett omöjligt. Har du en 77:a eller nyare bör du ist försöka reg.besikta din bil med b21et eller b230et. smile Men det är ju en annan tråd.. för vidare läsning i turboträsket rekomenderar jag http://www.savarturbo.se/ om du inte redan hittat dit.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

6 Inlägg
16 maj 2007
#25
här har du en som har gjort det:
http://www.garaget.org/?car=35180

hör där vettja!

124 Inlägg
16 maj 2007
Trådstartare
#26
då borde de kanske bättre att sätta i turbo och trimma lite:)kanske inte blir lika dyrt?

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
#27
snart får man väll inte byta till ett öppet luftfilter asså det so inte syns lidar man inte av

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

543 Inlägg
16 maj 2007
#28
gregolt skrev:
Snoppen skrev:
740 är ju inte speciellt snygg modell, så det kan ju inte vara det du är ute efter tongue
Så då är det nog billigare att köpa en bil med v8 från början smile
Lycka till med dina planer smile
MVH

Hört talats om sleeper? wink En bil ska gå fortare än den ser ut att göra, annars är det bara fjantigt.

Dock har du rätt i det du säger, det blir 100ggr lättare att få den laglig wink

Visst har jag hört talas om sleeper, men det är ju ändå inte värt allt jobb det blir med att slänga i en v8 i 740. Då är det väl tuffare att göra något med orginal motorn som sitter i 740n? Turbokonverta eller nåt big_smile Jag är full nu, så gnäll inte på stavningen tongue

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#29
Snoppen; det är precis det jag postulerar! Men om man vill känna V8-vrålet under huven finns ju ingen annan utväg wink Men turbo är ju onekligen ett smartare val ur ekonomisk synpunkt.

joel91; lätt, det blir mindre jobb och pengar smile regbesikta bilen med en b21et eller b230et och bygg vidare från det.

ironhead; den dagen kommer väl såsmåningom.. ;/
Senast redigerat av gregolt (16 maj 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Skåning
739 Inlägg
16 maj 2007
#30
Jag och min polare har lagt i en Cheva 305:a med TH400-låda i hans 740,
med bil, växellåda och motor så är vi uppe i cirka 12-13,000 med allt inräknat.
Många utav delarna och bygget är "hoppkok" och bonnameck" om man vill kalla
det så. Motorn och växellådan är färdigmonterade i bilen och fungerar perfekt,
det som är kvar som gör körning omöjlig är chevakardanen som ska kortas
och monteras ihop med bakaxelns yoke, och att bilen orginal bränslepump
ska monteras bort. Det är mycket jobb, men det är mycket kul big_smile
Man kan komma billigt undan smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#31
Sedär smile Men hur har ni tänkt få den street legal så att säga? wink

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Skåning
739 Inlägg
16 maj 2007
#32
Beskitning kan skötas på tre sätt (eller fler):
1. Göra det ordentligt med bestämmelser och SFRO-besiktning.
2. Ha en bil som man besiktigar, lyfter i V8:a-kittet och kör i ett år.
3. Skita i besiktning smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
#33
gregolt skrev:
Sedär smile Men hur har ni tänkt få den street legal så att säga? wink

en back öl till en törstig bilprovare så får dom säkert i genom denna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#34
1. SFRO-besikt kostar 4000kr plus ev ändringar man måste göra enligt deras bestämmelser.
2. Sneaky, men jobbigt wink
3. Det funkar också, ett tag i varje fall smile

Men hade det inte varit skönare att kunna köra _mer_ lagligt med turbo ist? wink

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Skåning
739 Inlägg
16 maj 2007
#35
740:n får tåla 238 hästar som ombyggt fordon med
mindre justeringar på bilen, (byten av delar, minns ej alla på rak arm).
En 305:a har runt 200 kusar orginal....

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Skåning
739 Inlägg
16 maj 2007
#36
Eller så byter man bara plåtar mellan ens V8-Volvo
och den besiktigade bilen, vem vet?
En sak är säker i alla fall, ingen gillar en fegis wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#37
Så för att nå 200hk med V8 blir det minst 12-13k, med regbes kanske 15k då.. Inte så farligt kanske om man nu måste ha V8 :)

Men för den summan får man en rätt häftig B230ET ;) Men alla har ju olika prioriteringar :)
Senast redigerat av gregolt (16 maj 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
16 maj 2007
#38
Ibanezman skrev:
Eller så byter man bara plåtar mellan ens V8-Volvo
och den besiktigade bilen, vem vet?
En sak är säker i alla fall, ingen gillar en fegis wink

Haha, har ofta fått höra att jag är alldeles för paranoid, och det stämmer nog smile Jag utgår ju bara ifrån mitt eget tänkade och mitt eget mod wink

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå


Sök