Hej på min opel fanns en platta man skruvar loss på undersidan för att tömma ur oljan. Sedan fans ett hål på höger sida där man ska fylla på oljan, det syns bakom framhjulen du måste troligen bort med hjulen för att komma åt. För att fylla på där behöver du en kanna så att du får oljanb att rinna ner i hålet. På min bil hittade jag dock ett hål där växelväljaren sitter fast på växellådan, alltså där stagen från växelspaken sitter fast. Där fanns en plugg och där gick det att hälla ner i växellådan. Mycket enklare än att fippla med hålet på sidan som inte ens pekar uppåt.
Du borde se att det är växellådsoljan du har tappat ur, min var röd. Motorolja är ofta ljus brun eller väldigt mörk brun beroende på hur gammal den är. Se i instruktions boken hur mycket olja du ska hälla i eftersom om du häller uppifrån så kan du inte kontrollera nivån. Töm växellådan och häll den mängd som står skriven.
Du har säkert 4 l motorolja i bilen, ifall den inte käkar olja så kontrollera hur mycket olja du fick ur.
Oljan är till för att minska friktionen och leda bort värme, provkör inte utan olja då kan växellådan gå sönder och du måste byta låda. Du kan inte känna på växelspaken om det finns olja i växellådan.
**// Toyota \\**