2325
Sök

Varför "flammar" gasol?

57 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
Min trädgård börjar se ut som hämtat ur en törnrosa saga,,, jag vet,, det är nu på våren och fram till typ midsommar som det verkligen växer, men jag hinner knappt med!!

Har en P19 tub med 10m slang och ett flammunstycke, funkar bra på cementplattor osv.

FRÅGAN:
Kom på den geniala iden att använda min lilla "hobbytub" till kirurgiska ingrepp inne bland planteringar.
MEN,, när jag vinklar tuben för att "komma åt" ändras lågan från klarblå till gul, lite mer lutning i det läget så slocknar det med ett svagt poffande!sad

Har jag fel munstycke?
Funkar det inte att luta en tub?
Fel på gas/munstycke?

Tips?

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

555 Inlägg
30 maj 2007
Skall inte en gasoltub alltid stå rakt upp? Har för mig det iallafall..

57 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
Tack för svaret,

Du har säkert rätt, i vart fall så verkar det så med tanke på att brännaren slocknar när den kommer över 90* lutning.

Kommer inte ihåg vad jag använde den till "in the past",, den där tuben har stått på hyllan i åratal, men visst borde det vara smart att kunna vinkla en sån där liten "hobbytub" för att värma, löda, smälta MOT en liggande yta,,,
Det borde vara det som är meningen med en sån liten handhållen tub,

Har jag fel munstycke, eller är det kört?

Vinner ogräset denna ronden?roll

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

555 Inlägg
30 maj 2007
Du hade ju 10m slang, borde du inte kunna ha tuben upprätt och sen vinkla med munstycket? Så gör jag när jag kapar räler med gasol och syrgas.

Rakapparat
301 Inlägg
30 maj 2007
Dåligt med gas?
brukar va symptomerna på gasflaskorna jag använer på jobbet för att lossa spetsar som sitter med loctite hmm

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
30 maj 2007
Låter som att det komemr för lite syre fram till lågan, då slutar den vara blå och får en slö gul låga istället.

Sök