3144
Sök

För klent steg?

38 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
Jag var och köpte en JL-Audio 12:a i låda idag. Jag har redan ett par 4" koaxialer från JL audio som låter snuskigt skönt så ja tänkte att ja kör vidare på märket.

Men, ja tyckte inte att jag fick ut så mycke tryck ur basen. Problemet är att jag har full effekt vriden på steget. Men för att få någorlunda bas så måste ja vrida fullt på subwoofer och väldigt högt på bas inställningarna, och måste spela högt för att få ngn bas. Ska jag spela lågt och ha någorlunda bas måste ja vrida på fullt överallt. Grejjen är juh att när ja lirar väldigt högt och har fult på subwoofer, och måste vrida upp "bas" så blir det så pass mycket så 4"arna inte klarar mer bas. Men lådan vill ha högre inställlningar. Förutom vissa låtar då är det ett jävla tryck utan några värre inställningar. Vet inte om det funkar så. Men jag kan beskriva det som att jag skulle vilja "sänka" effekten på stereon/4"arna. Så de hamnar lägre och i takt med baslådan. Så det följs åt bättre i volymökning. Stereon är en jvc.

4"arna driver jag med stereon, funkar kanon! Låter jättebra!
Steget är DLS CA12 monoblock på 220wrms @ 4ohm.
Baslådan ligger på ngt mellan 125-150wrms 4 ohm. JL Audio

Eller äre ändå steget som är för klent? sad

Det händer att man har smutsiga fötter, med det fötter aldrig att man har smutsiga händer

med lem
1 925 Inlägg
2 juni 2007
steget ska klara basen bra ! vad har du för kablar o så ? kan vara aatt steget inte får tillräckligt med power så det leverar inget tryck ! men tror inte på de,,,tror det handlar om inställningar smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

38 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
jag har 21 mm² kabel. Och det är samma kabel som jag hade innan när ja drev mina dubbla 12" hur lätt som helst. Fast då i 2 ohm.

Okej jo det är kanske så. men jag provade att testa lite grejjer på steget men märkte inte av ngn större skillnad. Iof så är ja inte särskilt haj på att justera slutsteg.. men å andra sidan finns det inte så mycket att justera heller på steget.

http://www.dls.se/files/526/2/Man_CA12_eng.pdf

Det händer att man har smutsiga fötter, med det fötter aldrig att man har smutsiga händer

66 Inlägg
2 juni 2007
När jag höjde Gain på mitt slutsteg, kicker kx600.1 så gjode det jätte mycket!!

21 761 Inlägg
2 juni 2007
Har du samma stereo nu som när du körde med dubbla 12"?
Vilken frekvens delar du vid?

Kolla så att inte omkopplaren för "Hi/level-Low/level" är i fel läge, då kan nog ljudet bli svagt tror jag.

38 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
Ja det är samma stereo förut. Bara bytt högtalare. Ska jag vara ärlig så förstår ja inte riktigt vad du menar med frekvensen. Är det på steget du menar?

Okej, ska gå ut och kika på det.

Drönirettab skrev:

Kolla så att inte omkopplaren för "Hi/level-Low/level" är i fel läge, då kan nog ljudet bli svagt tror jag.

med lem
1 925 Inlägg
2 juni 2007
Drönirettab skrev:

just de big_smile där sa du det nog ! kontollera så att den står o low level ! det är som dag o natt

38 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
Jag provade och tröck lite på den knappen. Men det var trots allt ingen större skillnad. Jag fick fortfarande inte upp ngn bas på på lågvolym osv... sad Jag har ställt den i low iaf.

med lem
1 925 Inlägg
2 juni 2007
vad har du för bil o så da ?

2 123 Inlägg
2 juni 2007
Har du skivor i rätt format då ?
Du ska inte spela MP3 skivor när du vill ha bra kvalité på ljudet.

med lem
1 925 Inlägg
2 juni 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
Har du skivor i rätt format då ?
Du ska inte spela MP3 skivor när du vill ha bra kvalité på ljudet.

det kan ju jag säga direkt att det inte är det som är felet

38 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
Jag har en Polo -96.

Och det är inte skivorna det är fel på. Samma skivor som jag lirade me förra baslådan. Det gick hur bra som helst.

med lem
1 925 Inlägg
2 juni 2007
hade du samma slusteg innan också ?

38 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
Men steget känns ändå inte för klent. Eftersom det på vissa låtar ibland finns så mycket att ge. Väldigt mycke bas. Men känns som att framsystemet är för högt uppvridet och är för långt före i volymen. jag skulle helt enkelt behöva effekten senare på framsystemet så basen och framsysteet följs åt bättre. Vilket ja försökt göra med att dra fullt på steget. men det hjälper inte.. trots att jag vrider fullt på subwoofer inställningarn. Vrider jag också upp högt på "bas" så går det inte att spela så hög diskant för då blir det ett väldigt tryck på de små 4"arna.

ja, samma slutsteg. Det gav 400wrsm i 2 ohm på de dubbla tolverna. Men det är juh på 2 basar

21 761 Inlägg
2 juni 2007
Har du provat att vrida på "phase" ratten på steget?

Det kan kanske vara så att basen och framhögtalarna inte spelar riktigt i fas med varandra, då kan basen i vissa lägen låta lite. Den ratten gör att signalen till bashögtalaren ändras en aning i tid så att bashögtalarens frekvenser spelas samtidigt som framhögtalarnas frekvenser.

Vilken delningsfrekvens har du ställt in på steget?
Har du subsonicfiltret påslaget, i så fall vilken frekvens är det inställt på?
Senast redigerat av Drönirettab (2 juni 2007)

38 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
Jag har vridit på phase och ja känner ingen skillnad. Det ser och hörs ingen skillnad alls nästan. Det är påslaget på ca 40hz subsonic, LPF ca 80hz

Drönirettab skrev:
Har du provat att vrida på "phase" ratten på steget?

Det kan kanske vara så att basen och framhögtalarna inte spelar riktigt i fas med varandra, då kan basen i vissa lägen låta lite. Den ratten gör att signalen till bashögtalaren ändras en aning i tid så att bashögtalarens frekvenser spelas samtidigt som framhögtalarnas frekvenser.

Vilken delningsfrekvens har du ställt in på steget?
Har du subsonicfiltret påslaget, i så fall vilken frekvens är det inställt på?

21 761 Inlägg
2 juni 2007
Om du vrider ner subsonic till tex 20-25 Hz, blir det någon skillnad då?

38 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
har gjort det nu, det blir lite bättre. Känns som lite väl stum bas på ngt vis. men det är väl andra justeringar osv. Men ja har fortfarande samma problem, även om det har blivit lite bättre nu. Jag funderar på om ja inte behöver mer effekt. Tex byta upp mig till ett 2 kanals steg, tex CA23 med 400 wrms @ 4ohm. Kan jag vrida upp lite mer effekt så slipper jag ha högsta woofer-inställningarna på Sterion.

Drönirettab skrev:

Drönirettab skrev:

21 761 Inlägg
2 juni 2007
Såg att du fått svar på ett annat ställe. Det är nog som han skriver, att basen behöver spelas in. På en del basar blir det en väldigt stor skillnad mellan oinspelad och inspelad, i vissa fall kan basen låta rentav dåligt innan den är inspelad.

38 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Okej, jo det kanske är så! Det är bara vänta och se.. jag ska köra basen mycket veckan som kommer så får vi se vad som händer. tack för all hjälp! hyggligt av er! smile

Drönirettab skrev:
Såg att du fått svar på ett annat ställe. Det är nog som han skriver, att basen behöver spelas in. På en del basar blir det en väldigt stor skillnad mellan oinspelad och inspelad, i vissa fall kan basen låta rentav dåligt innan den är inspelad.

Sök