Idag kom det ett sista paket godis, nu ska det väl vara bra för ett tag framöver. Ska strax åka ner till garaget och tvätta av motorn med högtryckstvätt och avfettning sedan blir det en snabb hopmontering och provpassning av grenröret riktigt åtdraget så man slipper stå där och det går i någonstans, det kan ju slå sig vid svetsning, bättre att vara försiktig. Ska även märka ut var bredbandslambdan och vanliga lambdasonden kommer, även avgastempen i kollektorn (kort kabel) så det blir tajt...
Itu med motorn igår, ihop med den idag igen och provpassa in allting. Lyfte i motorn med allting på, gick HUR smidigt som helst så det blir KEINE problem i framtiden, riktigt skönt att veta. Frigång på flera millimetrar till torpeden, på vissa ställen t.o.m centimetrar..
En överskådlig bild på härligheten, lådan kom på senare.
Flänsen har slagit sig ENDEL, hoppas Gordon vill hjälpa mig med planfräsning, lär behövs!
Idag tog jag ett pyttelitet ryck och monterade kolvarna på stakarna, bara för inspirationsens skull. På Lördag åker jag ner till Malmö och hämtar det nya blocket och på Söndag SKA motorn ihop.
Var och inhandlade högtryckstvätt och en 2.5hk kompressor idag, modell Harald Nyborg men jag tycker de fungerade utmärkt idag, sen hur länge det håller, ja det är väl en annan sak det är ju Kinaskräp men det finns ju Garanti i 1år så vi hoppas på det bästa.
Tvättade av blocket idag så det blev lite finare iallafall.
Fortsatte även med honing idag, är inte alls nöjd med resultatet, det är verkligen en riktig bonnmetod ala Biltema men vad gör man när man inte har riktiga verktyg?! Vad tror ni? (Se bilden längre ner) Fick inte bort hela kanten, har kört i 30minuter med 120stenar, troligen tog stenen slut efter en stund för det verkade inte hända mer men man kan ju inte lägga 500kr på skithoning så jag funderar på att låta vändkanterna vara kvar, hur påverkar det egentligen? Går det ens utan att knäcka de nya kolvringarna? Skjutet ifrån höften så tror jag det är en halv tiondel vändkant.
Idag fortsatte jag att montera ihop motorn. Saknade några bult till mellandelen (vevaxelöverfallet) så därför har jag inte satt dit tråget, ska beställa dem imorgon. Har heller inget kamaxelfixeringsverktyg så det har jag tänkt försöka låna på Volvo imorgon så är toppen komplett.
Här följer en bunte bilder till likt igår, håll tillgodo.
ser Härligt ut det där men inte kör du på mineral olja sen va??
Och varför ska jag inte göra det? Om du vet något om motorer som inte några av de bästa i världen vet så får du gärna dela med dig av din kunskap i detta ämne.