4479
Sök

Ny lack, tips på skötsel?

68 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
Hejsan,

Jag lackade om en framskärm idag. Har ni några tips på hur jag underhåller färgen bäst nu i början?

Får jag tvätta den?
Om inte, får jag spola av den med högtryck?

När får man använda avfettning?

Är det vanligt att plåten är lite klibbig nu i början?

Tacksam för alla svar!

2 201 Inlägg
8 juni 2007
när jag fick lackat om min kofångare bak så sa han att jag itne skulle spola med högtryck direkt på, men gjorde ingt om det rann vatten. o jag skulle inte tvätta den på, en vecka har jag för mig

1 833 Inlägg
8 juni 2007
Lacken är "mjuk" i nån vecka efter lackeringen. Min lackerare sade till mig att inte använda högtryck de första veckorna, och hälst inte tvätta alls första veckan.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

104 Inlägg
8 juni 2007
på "vanlig" lack på tex skärmar åså så kan man tvätta bilen utan större bekymmer.
men du bör dock inte använda högtryckstvätten.!!
på plast detaljer är det däremot skännsligare eftersom det e "mjukningsmedel" i den klarlacken och dessa delar bör man inte tvätta de första veckorna.

MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

Avstängd
658 Inlägg
8 juni 2007
Landa_Racing skrev:
på "vanlig" lack på tex skärmar åså så kan man tvätta bilen utan större bekymmer.
på plast detaljer är det däremot skännsligare eftersom det e "mjukningsmedel" i den klarlacken och dessa delar bör man inte tvätta de första veckorna.

MVH Adde

xakt så e det !

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

208 Inlägg
8 juni 2007
Inge tvätt 1 månad efter du har lakerat. visst. spola av med varmvatten går bra. men ej högtryck och absolut int avfettning. nu är det bil schampoo som gäller för att lacken ska vara fin länge. annars så är det lika att du bokar ny tid hos lackeraren.

Wrum!

Billackerare
737 Inlägg
8 juni 2007
KOOLSVILLE skrev:
Landa_Racing skrev:

MVH Adde

xakt så e det !

Det beror helt på vem det är som har lackerat delarna. Jag har aldrig mjukmedel i lacken. Är bara vid vissa extrema fall som man behöver det. På "vanliga" bilars stötfångare o.dyl. så behövs det inte.

Om någon känner ett behov att använda avfettning på en yta som blev omlackerad för bara några veckor sedan så är det nå´t som är fel. Speciellt på sommaren... finns ingen anledning att använda avfettning nu om karosseri delen blev ommålad nyligen. Skiten fastnar ju knappt. Varmvatten, bilschampo och en svamp fungerar utmärkt. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Sök