3111
Sök

Öppet filter + varmt motorrum = ?

98 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
Tja!

Tänkte höra lite närmare. Ett öppet luftfilter har jag hört skall ha hyfsat med kall luft men, i motorrumet blir det ju skadligt varmt vid vissa tillfällen. Är värkligen ett öppet filter så bra då? eller överreagerar jag bara...

7 100 Inlägg
11 juni 2007
du får ta och sätta en värmeplåt för filtret tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 751 Inlägg
11 juni 2007
orginalfilter är altid bättre

Who Djaa bless no man curse

385 Inlägg
11 juni 2007
När jag kör blir det något kallare än förut, när jag står stilla blir det precis som innan.

SSS -12
3 217 Inlägg
11 juni 2007
Upplevde att min bil sackade av totalt igår, kan detta vara på grund av värmen?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 585 Inlägg
11 juni 2007
på saab 9000 så är det ju inga större problem då luftfiltret sitter under framslärmen och får rätt kall luft underifrån. Sen tror jag inte värmen gör att bilen skulle gå sämre.

2 924 Inlägg
11 juni 2007
Jolle87 skrev:
Sen tror jag inte värmen gör att bilen skulle gå sämre.

jo, varför tror du man ska ha värmeskydd?
...suger filtret in för varm luft så får du effekt-förlust, ex vid mycket kö-körning å visst kan du då märka att bilen är slöare, speciellt turbo-bilar lider av detta.
Senast redigerat av peegee (11 juni 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

5 710 Inlägg
11 juni 2007
Här får du dina frågor besvarade:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

MVH Jonas
..............

98 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Fick inget jättebra svar ifrån den länken, tack ändå!

Värkar som om öppet filter är lite 50/50 Kan funka fint men kan även funka skit.

5 710 Inlägg
12 juni 2007
robinH skrev:
Fick inget jättebra svar ifrån den länken, tack ändå!

Nähä....jag kan då läsa ut svaret iaf smile
Men jag ger dig det i klartext:

Är värkligen ett öppet filter så bra då?

NEJ!
eller överreagerar jag bara...

NEJ!

Sedan är det inget man behöver bry sig om som 9000 ägare.....som Jolle87 sa så sitter filtret ute i skärmen och väl skyddad från vamluft.

MVH Jonas
..............

1 813 Inlägg
12 juni 2007
dra ett rör  gummi rör lr något från fronten på bilen lite snyggt å sätt det på filtret wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!

115 Inlägg
12 juni 2007
Det låter goare med ett öppet filter... extra hästkrafter... tveksamt om man inte har en avskiljare och leder in kalluft med rör.

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!

12 juni 2007
dj_padde skrev:
dra ett rör  gummi rör lr något från fronten på bilen lite snyggt å sätt det på filtret wink

Det där har jag funderat på men på A4orna verkar det lite svårt. Dåligt med plats och den rackans lmm måste med iså fall. Någon som har gjort detta?

Blir ruskigt varmt vid luftfiltret eftersom turbon sitter rakt under :S

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

98 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Har iallafall satt i ett öppet filter nu. Men det känns lite som om bilen är lite segare i accet. Är detta ren inbilning eller kan det vara så?

98 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
Någon?

Kettunen
13 juni 2007
Får skaffa en avskärmning så det bara får i sig kall luft...

volvoraggare
4 776 Inlägg
13 juni 2007
har öppet filter jag med hur påverkar den varma luften då

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

184 Inlägg
13 juni 2007
Om nu ja kollar på din plasering av filtret på dina bilder så blir jag inte förvånad att den går sämre , motorn blir ju duktikgt varm och du har filtret duktigt nära motorn och grenröret. så det är inte konstigt att din bil går sämre skulle rekomendera dig att flytta på det så den får kall luft

Old School Ford
600 Inlägg
13 juni 2007
Du har ingen användning för ett sånt filter. Särskilt inte om det sitter där.
ett insattsfilter är det du ska ha om du inte vill ha orginalfilter.
Ett sånt filter du har är för folk som trimmar mycket (eller vill visa upp för sina polare =/

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

med lem
1 925 Inlägg
13 juni 2007
jonTe skrev:
Sedan är det inget man behöver bry sig om som 9000 ägare.....som Jolle87 sa så sitter filtret ute i skärmen och väl skyddad från vamluft.

det är bara turbo bilarna som har filtret ute i skärmen ! på saab 9000 med sugmotor sitter luftburken precis jämte motorn,,eller lite ner,,,dvs kommer filtret precis jämte motorn = jäävligt varm luft smile

så mitt svar  är,,dra en längre slang ut till skärmen eller skaffa ett insatsfilter istället !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Sök