2524
Sök

Straff med etanol i tanken?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 juni 2007
#21
twin_cam skrev:
Tveksam till om det kan bli nåt straff överhuvudtaget... Dom kan ju inte bevisa att det är du som tankat i det för det första om dom inte tar dig på bar gärning, och för det andra så är det ju tillåtet med frostskydd i tanken... Frostskydd = K-sprit = Etanol. tongue

Tror dessutom inte att dom hade gått fram till någon på en mack och sagt "Hördu, du får inte tanka detta, det är olagligt"

Man kan inte säga att det inte gör nåt... Det är så olika mellan bilar. En gammal 240 gör det knappt någon skillnad, men i en ferrari så gör det det... Eller i en turbobil med knacksensor...
där har du helt fel dom kan se vad du har i tanken
dom använder sig av en sticka som dom doppar ner i tanken som visar vad det inehåller
har även prylar som mäter ångorna och kan visa vad tanken inehåller


Kapten Långsam
185 Inlägg
19 juni 2007
#22
Murvald skrev:
Låt oss säga att jag hiver i 30L etanol och 50L bensin i min Audi 100, 1.8E från 88..

HUr skulle följde bli?
Lägre/högre bränsleförbrukning, billigare/dyrare i drift, miljövänligare, piggare/slöare?
Någon som vet på ett ungefär?smile
http://www.etanolbil.eu/bilar.htm - Där finns en lista på hur över 400 bilar har reagerat på att tanka E85.


Just ja, i vintertider brukar det funka sämre att tanka etanol och man får oftast ha mer bensin i blandningen än sommartid.

177 Inlägg
19 juni 2007
#23
Fungerar etanol i förgasarmotorer om man blandar ca  50/50 jag är dålig i ämnet men det blir ju några kronor billigare om man gör så eftersom bensinen är dyrare så om du kör 50/50 blir det mindre BENSIN förbrukning

Thorssa
19 juni 2007
#24
boston3 skrev:
twin_cam skrev:
Tveksam till om det kan bli nåt straff överhuvudtaget... Dom kan ju inte bevisa att det är du som tankat i det för det första om dom inte tar dig på bar gärning
..
Så allt som nån annan har gjort e lagligt eller? Dumspån!!om jag spinner slut på dina däck tex-och polisen tar dig så e de väl DU som får böter för att DU åker runt på slitna däck eller hur,inte kan du väl skylla på mig och på sätt slippa böter!!Man e alltid skyldig som förare till bilen att kolla så den e laglig innan du kör!!!!Vad gäller etanol så e de olagligt att köra på i en bil nyare än 1975(inga avgaskrav mm) MEN du får inga böter för det,så man kan lugnt tanka E85 o köra. Kör själv Vw caddy o kadett C på etanol(kadetten e konverterad caddyn orginal) funkar bra men inte får man nå mer effekt på en vanlig bensinbil inte-men de blir ju billigare.lollollol
Just for the record, kollar du vad du har för bränsle i tanken varje gång du ska använda din bil?

64 Inlägg
19 juni 2007
#25
Har gjort massvis med tester på olika bilar, och det värkar som en untimata blandningen är 30% E85, överstiger man mer så drar den mer bränsle.
Ja, bilen blir "lite" piggare och det blir ju billigare att tanka smile



Sök