2752
Sök

Volvo 940 tjuter som f*n

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Min 940 har börjat tjuta som h-e! Står man på tomgång med huven öppen är det nästan öronbedövande. Jag tycker mig höra att det kommer från insprutet nånstans. Vad kan det vara? Nåt i metall som går mot annat metall, eller nåt lufttjut? Försvinner lite när man gasar. Har inte hunnit köra bilen, bara hört på tomgången... Nån som kan ha en aning om vad det kan vara? Tacksam för svar!

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
20 juni 2007
#2
va har du för motor?? vet att 16v kan börja "tjuta" lite när balansbögsremmen börjar bli kass...  //tompa


Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
#3
turbotompa skrev:
va har du för motor?? vet att 16v kan börja "tjuta" lite när balansbögsremmen börjar bli kass...  //tompa
Hej!
Det är en B230FB i den, vet du vad det kan vara? Har aldrig hörtn nåt sånt tjut från en 7/940 innan...

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
20 juni 2007
#4
jahadu.. svårt att svara på sådär bara.. men kolla så de inte e nån remskiva eller liknande som skaver nånstans då??

Tyckte du de kom från insprutningen så kan du ju alltid prova att blaska i lite 2-taktsolja i tanken, lite smörja behövs nuförtiden då bensinen är så "torr". 2-takts oljan är dessutom minst lika bra eller bättre än alla dessa supertillsatser som finns att köpa och betydligt billigare..


Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
20 juni 2007
#5
turbotompa skrev:
va har du för motor?? vet att 16v kan börja "tjuta" lite när balansbögsremmen börjar bli kass...  //tompa
balansremmen e ju bara ta bort på dom går ju 16 valven jämnadre åh bättre botten vrin.. åh dom viner ju innan man ta bort den efter man fimpat den så slipper man d jobbiga vinandet + 20hk åh vrid till;)


21 761 Inlägg
20 juni 2007
#6
Det är inte generatorremmen som slirar?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
#7
turbotompa skrev:
jahadu.. svårt att svara på sådär bara.. men kolla så de inte e nån remskiva eller liknande som skaver nånstans då??

Tyckte du de kom från insprutningen så kan du ju alltid prova att blaska i lite 2-taktsolja i tanken, lite smörja behövs nuförtiden då bensinen är så "torr". 2-takts oljan är dessutom minst lika bra eller bättre än alla dessa supertillsatser som finns att köpa och betydligt billigare..
Hej!
Tänkte på om det är nåt lager eller nåt i generaton som låter, tycker iofs att det kommer från själva insprutet. Fast det är jävligt svårt att lokalisera så exakt, eftersom det låter så in i helvete så kvittar det ju vart man kör ner huvudet, får ju tinnitus iaf... smile Men lite 2-taktsolja är inte farligtn i då alltså? Har aldrig hört talas om att man kan hälla i det, men kan ju lätt vara värt ett försök smile)

Tack!
MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Det är inte generatorremmen som slirar?
Hej!
Ja, det kan vara det, fast det är inte riktigt det där slirljudet du vet... Ett mer distinkt ljud liksom. Kännde även på remmarna och de var normalt spända. Men potatismjöl funkar väl mot slirande remmar va, kan kanske vara värt att prova bara för att vara säker? smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

21 761 Inlägg
20 juni 2007
#9
Känn på både generatorremskivan och vattenpumpremskivan om det verkar glappa när du rycker lite lätt i dem, i så fall är det något lager som inte är bra.

Att använda potatismjöl eller liknande saker hjälper ofta bara för stunden, jag tycker inte att man bör göra så. OM det visar sig vara remmen som slirar så bör man fixa själva problemet istället för att lindra symptomen, men det är ju min åsikt förstås.
Senast redigerat av Drönirettab (20 juni 2007)

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Känn på både generatorremskivan och vattenpumpremskivan om det verkar glappa när du rycker lite lätt i dem, i så fall är det något lager som inte är bra.

Att använda potatismjöl eller liknande saker hjälper ofta bara för stunden, jag tycker inte att man bör göra så. OM det visar sig vara remmen som slirar så bör man fixa själva problemet istället för att lindra symptomen, men det är ju min åsikt förstås.
Hej!
Nja, jag tror inte det glappade nåt, bara tjöt utav h-e. Ja, det där med potatismjöl var mer ett skämt. smile) Får ta mig lite tid imon och försöka lokalisera felet, kanske lättare att få hjälp med vad det kan vara då. smile

Tack iaf!
MVH
David
Senast redigerat av Dave_C70 (20 juni 2007)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

21 761 Inlägg
20 juni 2007
#11
Hehe, jaha. Förstod inte att du skrev på skämt. Men det är ju faktiskt en del som gör liknande saker när en rem slirar, därför skrev jag så där.

Om något lager glappar så kan det tjuta eller gnissla utav bara fasen, det är därför jag föreslog att du kunde känna på generatorn och vattenpumpen.

study
772 Inlägg
21 juni 2007
#12
du ska ta en slägga och slå allt vad du har. snälla nån vem faisken har på två takts olja på remmen. vill ni skrota remmen eller ha på remspray som finns på biltema det funkar. spraya på en rem i taget så hör du vilken det är.

Quattro User
260 Inlägg
22 juni 2007
#13
moose46019 skrev:
du ska ta en slägga och slå allt vad du har. snälla nån vem faisken har på två takts olja på remmen. vill ni skrota remmen eller ha på remspray som finns på biltema det funkar. spraya på en rem i taget så hör du vilken det är.
Läs igen roll

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

207 Inlägg
22 juni 2007
#14
kolla insugspackningnen med startgas. kan vara den som är kass så det blir ett visslande ljud.

58 Inlägg
23 juni 2007
#15
kolla spridar tätningarna


Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#16
Sorling skrev:
kolla insugspackningnen med startgas. kan vara den som är kass så det blir ett visslande ljud.
Hej och tack!
Var ute idag igen för att kika på problemet, jag började faktiskt misstänka att det är insugspackningen. Det är samma frekvens på tjutet oavsett varvtal, dessutom går den lite konstigt på /omgång efter körning. Pendlade mellan 1000 och 2000 varv en stund innan den gick ner till 900 varv som vanligt. När jag sedan ryckte lite i spridarna hördes "ryck" även på tjutet. Verkar nästan som om det är packningen, tack för tipset med startgas. smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#17
Jetta_Mk1 skrev:
kolla spridar tätningarna
Hej!
Ja, ska ta och kolla upp alla packningar... Verkar vara luftvisslingar som låter. smile Tack för ditt svar!

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#18
Dave_C70 skrev:
Sorling skrev:
kolla insugspackningnen med startgas. kan vara den som är kass så det blir ett visslande ljud.
Hej och tack!
Var ute idag igen för att kika på problemet, jag började faktiskt misstänka att det är insugspackningen. Det är samma frekvens på tjutet oavsett varvtal, dessutom går den lite konstigt på /omgång efter körning. Pendlade mellan 1000 och 2000 varv en stund innan den gick ner till 900 varv som vanligt. När jag sedan ryckte lite i spridarna hördes "ryck" även på tjutet. Verkar nästan som om det är packningen, tack för tipset med startgas. smile

MVH
David
Testade med startgas, jodå den går upp i varv när jag sprayar på spridaren längst in, mot torpeden alltså. Inget hände med spray på de andra spridarna. Det jag reagerade på var att när jag sprayade på sjävla insugspackningen gick motorn nästan sämre, det gällde oavsett var på packningen jag sprayade. Provade på packningen ända från spridare 1 till 4:e, kanske ska inte packningen vara 100 tät, eller ska jag kanske byta hela insugspackningen + packningen på ena spridaren?

MVH
David
Senast redigerat av Dave_C70 (24 juni 2007)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

21 761 Inlägg
24 juni 2007
#19
Frågan är om det inte är lika bra att byta tätningen på alla fyra spridare även om det bara är en som verkar vara otät, de är säkert lika gamla och då kan ju kanske någon annan tätning bli dålig. Insugningspackningen är nog bäst att byta också.

Visst kostar det en slant och en del jobb, men då ska det ju hålla ett bra tag till tycker jag.

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
Frågan är om det inte är lika bra att byta tätningen på alla fyra spridare även om det bara är en som verkar vara otät, de är säkert lika gamla och då kan ju kanske någon annan tätning bli dålig. Insugningspackningen är nog bäst att byta också.

Visst kostar det en slant och en del jobb, men då ska det ju hålla ett bra tag till tycker jag.
Hej!
Jo, jag har tänkt byta hela insugspackningen. Den verkar lite "mösen", pillade bort en bit av packningen som satt lite utanför, den verkar lite torr och lätt att smula sönder. Kan den vara orsaken till den ojämna tomgången då också? Hoppas det är den som är problemet.

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -


Sök