3980
Sök

Kit- och koaxialsystem?

12 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
Skulle någon kunna ta sig en minut och förklara lite vad för- och nackdelarna är med kitsystem kontra koaxialsystem? Och lite om vad alla "tillbehören" man ser på bilderna på kitsystem är till för och var man ska göra av dom i bilen vid monteringen?

Vad jag förstått hittils så är koaxialsystemen lättast att montera eftersom kablarna redan finns på plats så att säga, men vad exakt är det man måste göra vid monteringen av kitsystem? Hur måste man dra kablarna och vart ska de anslutas osv? Är det inte väldigt krångligt att dra kablarna i dörrarna osv?

Och slutligen, om man som jag ska spendera max 2000 på ett par högtalare är skillnaden mellan ett bra kitsystem kontra ett bra koaxialsystem så stor på den nivån att man bör ta kitsystemet även om det är krångligare att montera?

Smålänning
7 883 Inlägg
22 juni 2007
Jag ska själv byta till kitsystem i min bil, för att det helt enkelt blir bättre och klarare ljud enligt mig. Har koaxialer nu, och är nöjd, men vill ha bättre.
Sen så känns det mer hållbart och pålitligt med separata diskanter och delningsfilter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

410 Inlägg
22 juni 2007
Det du ser på bilderna är en bas(mellan register) och en diskant högtalare samt ett delningsfilter. Det är jobbigare att dra kablar för du måste dra källa till delningsfilter och sedan vidare till bas respektive diskant med koaxialer räcker det med källa fram till högtalare. Det jag hört är att om du har separata högtalare för bas och diskant så kommer basen spela bättre och det finns en risk för att med koaxialer så blir diskant ljudet något före då diskanten sticker oftast ut lite längre än basen. Men detta är inte jag kan bekräfta med mina högtalare som är koaxialer. Jag funderade på kitsystem men så sket jag i det då jag såg att bilen har redan diskanter monterade fast då blev det utan ett vettigt delningsfilter men det spelar bra ändå. I slutändan handlar det om hur kräsen du är med ljud och om det är värt det för dig det extra slitet för att montera in kitsystem.

Sök