Drönirettab skrev:
Jag har kopierat ett inlägg som jag gjorde på 240-forumet en gång angående tändinställning, hoppas det ger en liten hjälp iaf.
"Tändinställning gör man genom att lossa skruven som håller fast fördelaren på motorblocket och sedan vrider på hela fördelaren tills det blir rätt tändläge, fördelaren kan dock sitta fast ordentligt. Ovanför den där remskivan som sitter på vevaxeln så sitter det en kåpa med siffror på, dessa siffror använder man sig av vid en tändinställning.
Till hjälp har man en tändinställningslampa (stroboskoplampa) som blinkar vid varje gnista i tändkabeln när den ansluts på en tändkabel med motorn igång (tändkabeln till cylinder 1). När man tittar närmare på vevaxelremskivan så finns det ett litet hack ovanpå ena delen av remskivan, det hacket kommer att synas och se ut som att det står still när man lyser med stroboskoplampan mot remskivan.
Med hjälp av siffrorna på kåpan ovanför vevaxeln så ser man i vilket läge hacket står, sedan vrider man på fördelaren tills hacket befinner sig vid rätt siffervärde på kåpan. Rätt värde brukar stå på en liten skylt bredvid stötdämpartornet på förarsidan, när rätt värde är inställt så drar man fast skruven som håller fördelaren."
Att koppla en stroboskoplampa är inte avancerat, man sätter lampans plus och minusklämma på batteriet och sätter "avkännaren" på tändkabeln som går till 1:ans cylinder. Det brukar ibland finnas en till klämma, en taggig klämma, som ska sättas på tändspolens stift 1.
Men den klämman behövs inte vid en vanlig tändinställning, den använder man bara för att kolla hur brytarspetsavståndet är. Med hjälp av den klämman så kan man alltså se om avståndet är rätt utan att behöva ta loss fördelarlocket och mäta med ett bladmått.