3123
Sök

B230A förgasar problem igen.

Speed FMK
849 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej igen!

Börjar bli trött på att fråga om hjälp om min motor hela tiden men den vill verkligen inte funka. Nu när jag äntligen fått ordning på tomgången och den går som den ska så strular den naturligtvis när jag kör. Gasar jag lugnt så går den jätte bra, väldigt lugnt ska tilläggas. Så fort jag trycker ner pedalen en 2-3 cm så börjar bilen hosta och hacka och saktar ner. Den ger även ifrån sig rejäla avgassmällar och driver knappt framåt alls. Min slutsats är att den antingen ger för mycket soppa eller stryper sig själv. När den baktänder, ska tilläggas att det bolmar kolsvart rök ur avgassystemet.

Om den nu får för mycket soppa, hur justerar jag det? om den får för lite luft, hur felsöker jag enklast det?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Ludde
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (24 juni 2007)


44 Inlägg
24 juni 2007
#2
Kolla tändstiften

Speed FMK
849 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#3
gunsnroses skrev:
Kolla tändstiften

På vilket sätt? ska jag se om de är blöta?  de är nya så de ska iaf inte vara dåliga.

Mvh Ludde


905 Inlägg
24 juni 2007
#4
Åk till nån gymnasie skola som har forodns utbildning och frågar vad ska ha för ställa in förgasaren åt dig.

Speed FMK
849 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#5
hade kunnat åka till vårat fordons gymnasium men problemet är att de precis som vi har sommarlov nu så det är ingen där hmm slipper helst åka in till verkstad med den. Går det fixa själv om jag köper mig en verkstadshandbok?

Mvh Ludde


21 761 Inlägg
24 juni 2007
#6
Det verkar nästan som att tändningen inte ligger rätt eller att den inte hänger med när du gasar, men jag är inte säker på det påståendet. Kolla så att vakumslangen mellan fördelare och förgasare är hel och sitter som den ska, det är ju den slangen som ser till att fördelaren får vakum och kan ställa upp tändningen vid acceleration.

Smålänning
7 883 Inlägg
24 juni 2007
#7
Jag tycker att du ska kolla tändningen, prova förgasaren på en annan bil, och se om det blir samma sak, sen ska du kolla skicket på bränslepumpen och kablaget dit. Har för mig att bränslepumpen sitter dumt placerad på 740...

Kolla också om bilen drar tjyvluft. Gör du enklast genom att ha bilen på tomgång och sen spraya startgas kring insugsröret och alla slangar och anslutningar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

658 Inlägg
24 juni 2007
#8
Låter som felställd tändning. Kolla vakum och bränslepump, försök få tag i en stroboskoplampa och kolla tändningen, annars är det bara att skruva på förgasaren. Och ja, det borde gå att lösa med hjälp av en verkstadshandbok.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

21 761 Inlägg
24 juni 2007
#9
twin_cam skrev:
sen ska du kolla skicket på bränslepumpen och kablaget dit.

På en förgasarmotor? smile

Speed FMK
849 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#10
Drönirettab: Skumt dock att tändningen skulle ha ändrat sig när jag bytte förgasare, men vakum slangen mellan förgasaren och fördelardosan är ganska sliten om jag inte minns fel men det har funkat innan. kanske skulle byta den? får åka ut till skroten och se om jag hittar en i bättre skick på någon bil. (sugen på att ha igång bilen idag)

twin_cam: Inte sugen på att byta förgasare för 5:e gången. hmm men men, det är ett bra tips så får nog göra det om inte jag löser det på något annat sätt. Bränslepumpen är ny och kablage finns det inget då det är mekanisk som sitter bultad direkt på motorn. Slangarna dit är dock i bra skick. Får inskaffa startgas snarast möjligt.

JoQe: Fler verkar tro på tändningen. får kika på vakum slangen. Hur kollar jag tändningen med stroboskoplampa? är inte så haj på sådant. Måste få reda på då vilka skruvar som gör vad på förgasaren. vet bara vilken co halt och tomgångs inställningen är. :S


Mvh Ludde

EDIT: Glömde skriva att om man står stilla och varvar och vrider gasrullen rejält så varvar bilen ner och dör nästan, för att sedan återhämta sig och varva upp. känns ju som om något inte hänger med i de snabba momenten.
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (24 juni 2007)


21 761 Inlägg
24 juni 2007
#11
Jag har kopierat ett inlägg som jag gjorde på 240-forumet en gång angående tändinställning, hoppas det ger en liten hjälp iaf.


"Tändinställning gör man genom att lossa skruven som håller fast fördelaren på motorblocket och sedan vrider på hela fördelaren tills det blir rätt tändläge, fördelaren kan dock sitta fast ordentligt. Ovanför den där remskivan som sitter på vevaxeln så sitter det en kåpa med siffror på, dessa siffror använder man sig av vid en tändinställning.

Till hjälp har man en tändinställningslampa (stroboskoplampa) som blinkar vid varje gnista i tändkabeln när den ansluts på en tändkabel med motorn igång (tändkabeln till cylinder 1). När man tittar närmare på vevaxelremskivan så finns det ett litet hack ovanpå ena delen av remskivan, det hacket kommer att synas och se ut som att det står still när man lyser med stroboskoplampan mot remskivan.

Med hjälp av siffrorna på kåpan ovanför vevaxeln så ser man i vilket läge hacket står, sedan vrider man på fördelaren tills hacket befinner sig vid rätt siffervärde på kåpan. Rätt värde brukar stå på en liten skylt bredvid stötdämpartornet på förarsidan, när rätt värde är inställt så drar man fast skruven som håller fördelaren."


Att koppla en stroboskoplampa är inte avancerat, man sätter lampans plus och minusklämma på batteriet och sätter "avkännaren" på tändkabeln som går till 1:ans cylinder. Det brukar ibland finnas en till klämma, en taggig klämma, som ska sättas på tändspolens stift 1.

Men den klämman behövs inte vid en vanlig tändinställning, den använder man bara för att kolla hur brytarspetsavståndet är. Med hjälp av den klämman så kan man alltså se om avståndet är rätt utan att behöva ta loss fördelarlocket och mäta med ett bladmått.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juni 2007)

Speed FMK
849 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Jag har kopierat ett inlägg som jag gjorde på 240-forumet en gång angående tändinställning, hoppas det ger en liten hjälp iaf.


"Tändinställning gör man genom att lossa skruven som håller fast fördelaren på motorblocket och sedan vrider på hela fördelaren tills det blir rätt tändläge, fördelaren kan dock sitta fast ordentligt. Ovanför den där remskivan som sitter på vevaxeln så sitter det en kåpa med siffror på, dessa siffror använder man sig av vid en tändinställning.

Till hjälp har man en tändinställningslampa (stroboskoplampa) som blinkar vid varje gnista i tändkabeln när den ansluts på en tändkabel med motorn igång (tändkabeln till cylinder 1). När man tittar närmare på vevaxelremskivan så finns det ett litet hack ovanpå ena delen av remskivan, det hacket kommer att synas och se ut som att det står still när man lyser med stroboskoplampan mot remskivan.

Med hjälp av siffrorna på kåpan ovanför vevaxeln så ser man i vilket läge hacket står, sedan vrider man på fördelaren tills hacket befinner sig vid rätt siffervärde på kåpan. Rätt värde brukar stå på en liten skylt bredvid stötdämpartornet på förarsidan, när rätt värde är inställt så drar man fast skruven som håller fördelaren."


Att koppla en stroboskoplampa är inte avancerat, man sätter lampans plus och minusklämma på batteriet och sätter "avkännaren" på tändkabeln som går till 1:ans cylinder. Det brukar ibland finnas en till klämma, en taggig klämma, som ska sättas på tändspolens stift 1.

Men den klämman behövs inte vid en vanlig tändinställning, den använder man bara för att kolla hur brytarspetsavståndet är. Med hjälp av den klämman så kan man alltså se om avståndet är rätt utan att behöva ta loss fördelarlocket och mäta med ett bladmått.

tackar för urklippet! Fattar lite i alla fall. Dock har jag ingen stroboskop lampa :S är dom dyra i inköp?

Mvh Ludde


905 Inlägg
24 juni 2007
#13
svartrök = oförbränntbränsle i avgaserna.

Så antingen får den för mycket bränsle via förgasaren eller så är tändning dålig.

Köp en haynes där står hur du ställer in båda två.


Då du kollar stiften tar du lös stiften kollar vilken färg dom är.
Jämför med denna sida.
http://www.stahlmotor.se/Tstift.htm

Speed FMK
849 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#14
loffe007 skrev:
svartrök = oförbränntbränsle i avgaserna.

Så antingen får den för mycket bränsle via förgasaren eller så är tändning dålig.

Köp en haynes där står hur du ställer in båda två.


Då du kollar stiften tar du lös stiften kollar vilken färg dom är.
Jämför med denna sida.
http://www.stahlmotor.se/Tstift.htm

Okej smile tackar för länken! ska ta bort stiften senare och kolla färgen.

Mvh Ludde


Nattdrömmare
137 Inlägg
24 juni 2007
#15
låter som sagt en riktit inställd tändning, men byt spetsar o kondesator.. kolla stiften med bladmått.. rengör fördelarlocket om det har erigat på kontaktyteorna.. kontrollera tändplattan att den sitter rätt, och inte ett halvt varv fel.. markering finns..
sen ställer du in tändningen genom att försiktit vrida tändplattan..
man kan köra me stetoskop, OM tnädningen stämmer, annars går JAg efter hur motorn går, o får ställa in tomgång i samma veva..

ang förgasaren.. en repsats me ny nål kan göra mkt.. du kan även kika om de är nå skador på förgasar membranet..

dessa saker kolla ja upp då ja hade förgasarmotor i förra bilen...

..:: mer vild än tam ::..

Speed FMK
849 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#16
nadaclue skrev:
låter som sagt en riktit inställd tändning, men byt spetsar o kondesator.. kolla stiften med bladmått.. rengör fördelarlocket om det har erigat på kontaktyteorna.. kontrollera tändplattan att den sitter rätt, och inte ett halvt varv fel.. markering finns..
sen ställer du in tändningen genom att försiktit vrida tändplattan..
man kan köra me stetoskop, OM tnädningen stämmer, annars går JAg efter hur motorn går, o får ställa in tomgång i samma veva..

ang förgasaren.. en repsats me ny nål kan göra mkt.. du kan även kika om de är nå skador på förgasar membranet..

dessa saker kolla ja upp då ja hade förgasarmotor i förra bilen...

Brytarspetsar? tror att det är brytarlöst på B230A om jag inte minns fel. Kondensator? var sitter den? hur då kolla stiften med bladmått? är ganska nybörjare på motorer. Ska kika på fördelaren allmänt när jag kommer ut snart. ok. får kika på detdär med att vrida lite försiktigt. har nämligen inget stroboskop att koppla på hmm

membranet är nytt. vill helst slippa köpa en ny nål då det är ganska dyrt i förhållande med vad bilen kostade mig tongue men som mycket annat så får jag göra det om det inte finns någon annan lösning.

Mvh Ludde
Senast redigerat av Bi0HaZZarD (24 juni 2007)


21 761 Inlägg
24 juni 2007
#17
Bi0HaZZarD skrev:
Brytarspetsar? tror att det är brytarlöst på B230A om jag inte minns fel. Kondensator? var sitter den? hur då kolla stiften med bladmått? är ganska nybörjare på motorer. Ska kika på fördelaren allmänt när jag kommer ut snart. ok. får kika på detdär med att vrida lite försiktigt. har nämligen inget stroboskop att koppla på hmm

Du har rätt, på B230 motorn är det brytarlöst tändsystem. Det innebär även att det inte finns någon kondensator, den finns bara på tändsystem med brytare.

Han menar att du bör kolla så att elektroden på tändstiftet har rätt avstånd, ett bladmått är bra att använda för att kolla det. På motorer med brytarspetsar så brukar avståndet vara ungefär 0,7mm. På din motor med elektroniskt tändsystem så bör avståndet vara ca 0,8mm.
Senast redigerat av Drönirettab (24 juni 2007)

Speed FMK
849 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Brytarspetsar? tror att det är brytarlöst på B230A om jag inte minns fel. Kondensator? var sitter den? hur då kolla stiften med bladmått? är ganska nybörjare på motorer. Ska kika på fördelaren allmänt när jag kommer ut snart. ok. får kika på detdär med att vrida lite försiktigt. har nämligen inget stroboskop att koppla på hmm

Du har rätt, på B230 motorn är det brytarlöst tändsystem. Det innebär även att det inte finns någon kondensator, den finns bara på tändsystem med brytare.

Han menar att du bör kolla så att elektroden på tändstiftet har rätt avstånd, ett bladmått är bra att använda för att kolla det. På motorer med brytarspetsar så brukar avståndet vara ungefär 0,7mm. På din motor med elektroniskt tändsystem så bör avståndet vara ca 0,8mm.

Okej. smile har troligen inget bladmått här hemma tyvärr så det blir nog lite svårt. kan det påverka så mycket då?

Mvh Ludde


Trucker
234 Inlägg
24 juni 2007
#19
Bi0HaZZarD skrev:
Hej igen!

Börjar bli trött på att fråga om hjälp om min motor hela tiden men den vill verkligen inte funka. Nu när jag äntligen fått ordning på tomgången och den går som den ska så strular den naturligtvis när jag kör. Gasar jag lugnt så går den jätte bra, väldigt lugnt ska tilläggas. Så fort jag trycker ner pedalen en 2-3 cm så börjar bilen hosta och hacka och saktar ner. Den ger även ifrån sig rejäla avgassmällar och driver knappt framåt alls. Min slutsats är att den antingen ger för mycket soppa eller stryper sig själv. När den baktänder, ska tilläggas att det bolmar kolsvart rök ur avgassystemet.

Om den nu får för mycket soppa, hur justerar jag det? om den får för lite luft, hur felsöker jag enklast det?

Mycket tacksam för svar!

Mvh Ludde

Hade något liknade prblem på a-traktorn jag hade, det hände knappt någonting när man gasade och det var membranet som vart sönder i förgasarn det kostar nån 10:a att byta.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

21 761 Inlägg
24 juni 2007
#20
Nja, om avståndet är tex 0,5mm eller 1mm så blir väl inte gnistorna bra. Fast om stiften skulle ge dåliga gnistor så borde motorn bete sig lite annorlunda tycker jag, den borde hosta och gå på tex 2-3 burkar eller så. Men jag är inte helt säker på det, det är mest gissning.

Jag glömde faktiskt bort att du har elektronisk tändning på din motor och då är det egentligen så att tändläget normalt sett inte ska ändra sig av sig själv så där utan vidare. Jag håller nog ändå en slant på den där vakumslangen, en sådan slang borde gå att få tag på hos tex en mack.


Sök