Kanal1[+][-] Kanal2 [+] [-] <-- så för att inte anstränga steget tror jag man kan koppla basens plus till kanal 1 plus och basens minus till kanal 2 minus
Går det att koppla såhär gott folk.. det är en 12' bas och ett ikke så kraftigt slutsteg ;D men man får nöja sig när man inte har pengar
Jorå det kan du nog...brygg koppla heter det. Men kolla bara ifall dit steg eller bas klarar att gå ner i ohm antal. För vissa steg är inte bryggbara och klarar då inte detta låga ohm antal.
Men av egen erfarenhet så har jag alldrig råkat ut för att något har hänt eller att nogån annan har gjort det heller för den delen.
Okej tack för hjälpen, har några till frågor.. om jag bryggar såhär och det går får jag mer kraft till basen då? eller får jag lika mycket om jag bara sätter in den i en kanal?
Och om jag ej bryggar den och kör på en kanal så då ger den ej ner i OHm eller? tack igen
Du får ut ungefär den effekten som steget ger vid 2 ohm på båda kanalerna. D v s om steget ger tex. 2x50W i 4 ohm och 2x75W i 2 ohm, så ger steget cirkus 150W med en 4 ohmsbas bryggad. Ansluter du en 4 ohms högtalare så "går inte något ner i ohm". Utan steget känner då av en 4 ohms last. Bryggar du steget i 4 ohm så känner steget av en 2 ohmslast(lägre motstånd) och ger därför mer effekt, på bekostnad av kontroll.
Ja men tror du det går bra då? eller bränns slutsteget? vad tror du det är en 12' bas som ska på från mds.. brukar väl vara 4ohm på en sådan. om jag kopplar så borde steget klara de då och hur lite om kan steget minst klara för o driva de e det 2OHm eller 4ohm? tack för all hjälp.. skriver lite slöddrigt nu snackar i tele ;D