2819
Sök

Citroën C4 2014, programmering av partikellfilter

3 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hallo allihop!
Själva felsökningen är gjord, det är åtgärden som strular.
Bilen varnar för att partikellfiltret är slut och jag har fått ett pris på byte som ja, det är inte aktuellt helt enkelt.
Efter mycket surfande har jag förstått att detta är mer en generell varning baserad på mil och inte filtrets skick i sig.
Planen är att mäta difftrycket över filtret och beroende på resultatet göra det rent, antingen på plats eller avmonterat.
Så långt är planen klar. Efter detta måste man dock programmera in att filtret är bytt för att varningen skall försvinna och att bilen ska fungera som vanligt igen. Det är här det börjar hacka.
Själva programmet som gör programmeringen, DiagBox, verkar man kunna lösa men kablarna, Lexia 3??, verkar i princip bara finnas att köpa på ebay från Kina vilket jag är skeptisk till.
Är det någon här som kan tipsa om kablar som fungerar eller om något annat verktyg som kan lösa detta? Jag hittade något som hette Autel ap200 som enligt manualen verkar kunna lösa det men då med det finstillta att det varierar mellan tillverkare...

Ha det bra!

Fri fart för ett fritt folk!
14 044 Inlägg
för 5 timmar sedan
#2
Jitterbugg skrev:
Hallo allihop!
Själva felsökningen är gjord, det är åtgärden som strular.
Bilen varnar för att partikellfiltret är slut och jag har fått ett pris på byte som ja, det är inte aktuellt helt enkelt.
Efter mycket surfande har jag förstått att detta är mer en generell varning baserad på mil och inte filtrets skick i sig.
Planen är att mäta difftrycket över filtret och beroende på resultatet göra det rent, antingen på plats eller avmonterat.
Så långt är planen klar. Efter detta måste man dock programmera in att filtret är bytt för att varningen skall försvinna och att bilen ska fungera som vanligt igen. Det är här det börjar hacka.
Själva programmet som gör programmeringen, DiagBox, verkar man kunna lösa men kablarna, Lexia 3??, verkar i princip bara finnas att köpa på ebay från Kina vilket jag är skeptisk till.
Är det någon här som kan tipsa om kablar som fungerar eller om något annat verktyg som kan lösa detta? Jag hittade något som hette Autel ap200 som enligt manualen verkar kunna lösa det men då med det finstillta att det varierar mellan tillverkare...

Ha det bra!

ja det är ju bytesintervaller på dom där.    men borde gå att programera med tex autocom och dyligt.  borde inte vara låst till deras egna system.. 

men dom där filtrena brukar vara ganska bra pris på i tyskland iallfall  vet iof inte vilken motor du har väldigt lätta att ta bort iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 653 Inlägg
för 5 timmar sedan
#3
Finns nog mängder med diagnosverktyg som löser det där, får kontrolleras innan köp.

Diagbox är nog den absolut sämsta mjukvaran jag använt, och då använder jag en äkta med äkta VCI.
Nästan så att jag tar med mina privata grejer till jobbet istället.

Om det bara är en engångsgrej så blir det billigare att bränna iväg till en verkstad och betala en timma arbete.

Up the RA

3 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Finns nog mängder med diagnosverktyg som löser det där, får kontrolleras innan köp.

Diagbox är nog den absolut sämsta mjukvaran jag använt, och då använder jag en äkta med äkta VCI.
Nästan så att jag tar med mina privata grejer till jobbet istället.

Om det bara är en engångsgrej så blir det billigare att bränna iväg till en verkstad och betala en timma arbete.

Det är just där det blivit svårt, det är mycket "beror på tillverkare" utan att det specificeras närmare. Som jag förstår det skall DiagBox fungera (fan vore väl annat) om man får tag i rätt kablage.

Och jo hade jag haft bra kontakt med en meckare hade det varit enklast. Just nu är det en engångsgrej men finns det en lösning som är OK i pris för hemmameck och tar fler märken är det också en lösning. Det ju kul att kunna fixa saker själv och kan man läsa och släcka fel blir man kanske lika populär som om man har släp  wink .
Senast redigerat av Jitterbugg (för 3 timmar sedan)

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#5
Growe skrev:
ja det är ju bytesintervaller på dom där.    men borde gå att programera med tex autocom och dyligt.  borde inte vara låst till deras egna system.. 

men dom där filtrena brukar vara ganska bra pris på i tyskland iallfall  vet iof inte vilken motor du har väldigt lätta att ta bort iallfall

Vad jag förstår finns det andra system som kan klara det, dom flesta av dom för proffs och då blir det billigare att byta filtret på verkstad...

Jag tror att jag här rätt bra koll på var det sitter och vad ett nytt från kontinenten skulle kosta. Problemet är att man återkommer till att berätta för bilen att det sitter ett nytt i.
Senast redigerat av Jitterbugg (för 2 timmar sedan)

Diagnostekniker
2 653 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
Isåfall skulle jag rekommendera Topdon Artidiag Pro.
Kolla deras coverage list för säkerhets skull.

Har en AD800BT vilket jag adapterade växellådan på en 508 förra veckan med.
Den kan till 99% säkerhet lära in ett nytt filter också då jag använt den till att berätta för bilen att Eolysen fyllts på, vilket ligger under samma menyer i Diagbox.

Up the RA


Sök