Toyota supra eller RX7

Evolution_6SiC6 MitsuNörd
15 juli 2007 · 880 Inlägg

Goli skrev:

Evolution_6SiC6 skrev:

Goli skrev:

vart kommer ketchupen ifrån?

Turbon har ju den effekten!
Kommer inget kommer inget... Kommer allt!

Men det beror väl lite på vad killen ska ha bilen till också.
Supran är ju lätt trimmad !

Du borde nog lära dig lite mer om supra innan du uttalar dig. Singelturbo har kanske lite utav din ketchupeffekt, men vilken singelturbo har inte det i så fall? Sedan kan man koppla om turborna hur man vill ha dem om man fortfarande kör med TT...

Är inte så på läst med Supran NEJ ! Men när kommer laddtrycket ? Menar det kommer väl ganska sent på dom ? Och om du har ett bra register så kommer det inte allt på en gång.
Och vad jag har fattat för så är det bästa att köra med singel turbo på dom dära rad 6orna.

Du får rätta mig om jag har fel...

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
VivaLaFritz
15 juli 2007 · 342 Inlägg

Evolution_6SiC6 skrev:

Goli skrev:

Evolution_6SiC6 skrev:

Turbon har ju den effekten!
Kommer inget kommer inget... Kommer allt!

Men det beror väl lite på vad killen ska ha bilen till också.
Supran är ju lätt trimmad !

Du borde nog lära dig lite mer om supra innan du uttalar dig. Singelturbo har kanske lite utav din ketchupeffekt, men vilken singelturbo har inte det i så fall? Sedan kan man koppla om turborna hur man vill ha dem om man fortfarande kör med TT...

Är inte så på läst med Supran NEJ ! Men när kommer laddtrycket ? Menar det kommer väl ganska sent på dom ? Och om du har ett bra register så kommer det inte allt på en gång.
Och vad jag har fattat för så är det bästa att köra med singel turbo på dom dära rad 6orna.

Du får rätta mig om jag har fel...

Läste en liten köpguide om Supra MKIV och ska se om jag kommer ihåg hur det var Twin Turbon funkade..  det är så att turbona sitter ju typ ihop i varandra, det är inte två separata aggregat..  och på låga varv så laddar det "mindre" aggregatet av dom två.. och när varvtalet ökar så stänger en ventil till den "lilla" och öppnar en annan ventil till det "större"..  men sedan när varvtalet ökar ännu mer så öppnar åter igen den första ventilen och båda aggregaten får arbeta!

Once you go Skyline, you´ll never go back!
EyeLighter
15 juli 2007 · 381 Inlägg

Supra Helt klart!!
Rx7or är fina men vad jag har förstått så Håller juh supran för betydligt mkt mer HK än vad en rx7a med Wankel gör. Men där är riktigt bra vrål i dom oxå!

En polare har precis köpt en singel supra Euro spec med 780 Bänkade hk på hjulen.
Sleeplezz gammla. Där snackar vi bil!!

darkwizard Fordonstekniker
15 juli 2007 · 1 740 Inlägg

VivaLaFritz skrev:

Evolution_6SiC6 skrev:

Goli skrev:

Du borde nog lära dig lite mer om supra innan du uttalar dig. Singelturbo har kanske lite utav din ketchupeffekt, men vilken singelturbo har inte det i så fall? Sedan kan man koppla om turborna hur man vill ha dem om man fortfarande kör med TT...

Är inte så på läst med Supran NEJ ! Men när kommer laddtrycket ? Menar det kommer väl ganska sent på dom ? Och om du har ett bra register så kommer det inte allt på en gång.
Och vad jag har fattat för så är det bästa att köra med singel turbo på dom dära rad 6orna.

Du får rätta mig om jag har fel...

Läste en liten köpguide om Supra MKIV och ska se om jag kommer ihåg hur det var Twin Turbon funkade..  det är så att turbona sitter ju typ ihop i varandra, det är inte två separata aggregat..  och på låga varv så laddar det "mindre" aggregatet av dom två.. och när varvtalet ökar så stänger en ventil till den "lilla" och öppnar en annan ventil till det "större"..  men sedan när varvtalet ökar ännu mer så öppnar åter igen den första ventilen och båda aggregaten får arbeta!

Så är det, den lilla bygger upp en grund och sen tar den stora över, men börjar du gå på högre varv så kopplas den lilla in igen och hjälper till med laddningen. Skulle själv ha valt supra. Detta med TT börjar komma på dieslar, men just nu är det bara BMW som har det.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
VivaLaFritz
15 juli 2007 · 342 Inlägg

darkwizard skrev:

VivaLaFritz skrev:

Evolution_6SiC6 skrev:

Är inte så på läst med Supran NEJ ! Men när kommer laddtrycket ? Menar det kommer väl ganska sent på dom ? Och om du har ett bra register så kommer det inte allt på en gång.
Och vad jag har fattat för så är det bästa att köra med singel turbo på dom dära rad 6orna.

Du får rätta mig om jag har fel...

Läste en liten köpguide om Supra MKIV och ska se om jag kommer ihåg hur det var Twin Turbon funkade..  det är så att turbona sitter ju typ ihop i varandra, det är inte två separata aggregat..  och på låga varv så laddar det "mindre" aggregatet av dom två.. och när varvtalet ökar så stänger en ventil till den "lilla" och öppnar en annan ventil till det "större"..  men sedan när varvtalet ökar ännu mer så öppnar åter igen den första ventilen och båda aggregaten får arbeta!

Så är det, den lilla bygger upp en grund och sen tar den stora över, men börjar du gå på högre varv så kopplas den lilla in igen och hjälper till med laddningen. Skulle själv ha valt supra. Detta med TT börjar komma på dieslar, men just nu är det bara BMW som har det.

Sen har ju Audi A8 en V8 diesel med BiTurbo..  fast då är det ju inte samma.. då är det 2 separata aggregat på varsin visa av motorn...

Once you go Skyline, you´ll never go back!
_JoJJe Mr JoJJe
15 juli 2007 · 132 Inlägg

Kan bara hålla med dem flesta... Supra! smile

Den som ingen turbo har, han åker utan bar
Nissan 200sx
Nissan 200sx "200an" (1992)
BMW E61 550i "550in" (2006)
Joopet
15 juli 2007 · 72 Inlägg

Då får jag nog vara lite anorlunda och säga rx-7. Det är något specielt med wankel.

NissanMotorsport
15 juli 2007 ·

Gör som alla andra supra-ägare.. köp en supra big_smilelol

VivaLaFritz
15 juli 2007 · 342 Inlägg

Joopet skrev:
Då får jag nog vara lite anorlunda och säga rx-7. Det är något specielt med wankel.

ja nog har du en poäng där..  det är något speciellt med dom..  det är något speciellt med båda bilarna.. men ur egen synpungt skulle jag tagit Supra..  dom är så mycke snyggare och fetare wink

Once you go Skyline, you´ll never go back!
Goli
15 juli 2007 · 793 Inlägg

VivaLaFritz skrev:

darkwizard skrev:

VivaLaFritz skrev:

Läste en liten köpguide om Supra MKIV och ska se om jag kommer ihåg hur det var Twin Turbon funkade..  det är så att turbona sitter ju typ ihop i varandra, det är inte två separata aggregat..  och på låga varv så laddar det "mindre" aggregatet av dom två.. och när varvtalet ökar så stänger en ventil till den "lilla" och öppnar en annan ventil till det "större"..  men sedan när varvtalet ökar ännu mer så öppnar åter igen den första ventilen och båda aggregaten får arbeta!

Så är det, den lilla bygger upp en grund och sen tar den stora över, men börjar du gå på högre varv så kopplas den lilla in igen och hjälper till med laddningen. Skulle själv ha valt supra. Detta med TT börjar komma på dieslar, men just nu är det bara BMW som har det.

Sen har ju Audi A8 en V8 diesel med BiTurbo..  fast då är det ju inte samma.. då är det 2 separata aggregat på varsin visa av motorn...

Kör du TT så börjar du få laddtryck på första turbon vid ca 1200 varv, sedan fullt ladtryck på båda runt ca3500 varv. Så inte är det någon ketchup direkt..

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
CrxVt
17 juli 2007 ·

VivaLaFritz skrev:

Evolution_6SiC6 skrev:

Goli skrev:

Du borde nog lära dig lite mer om supra innan du uttalar dig. Singelturbo har kanske lite utav din ketchupeffekt, men vilken singelturbo har inte det i så fall? Sedan kan man koppla om turborna hur man vill ha dem om man fortfarande kör med TT...

Är inte så på läst med Supran NEJ ! Men när kommer laddtrycket ? Menar det kommer väl ganska sent på dom ? Och om du har ett bra register så kommer det inte allt på en gång.
Och vad jag har fattat för så är det bästa att köra med singel turbo på dom dära rad 6orna.

Du får rätta mig om jag har fel...

Läste en liten köpguide om Supra MKIV och ska se om jag kommer ihåg hur det var Twin Turbon funkade..  det är så att turbona sitter ju typ ihop i varandra, det är inte två separata aggregat..  och på låga varv så laddar det "mindre" aggregatet av dom två.. och när varvtalet ökar så stänger en ventil till den "lilla" och öppnar en annan ventil till det "större"..  men sedan när varvtalet ökar ännu mer så öppnar åter igen den första ventilen och båda aggregaten får arbeta!

Jaa skall vi försöka få ut detta med vad supran har först så kan vi säga att de heter sekventil turbo alltså ena turbon börjar och sen kommer den andra och till sist så jobbar dom båda. Men tex Soarer som har 1jz-gte maskin så den kör paralell alltså där kommer båda turbona på samma gång. Men genom att de är keramiska turbon där så kommer dom snabbare upp i de tryck dom behöver.

Men båda bilarna e bra på sina sätt. Så de är va du skall ha den till och går wankel sönder så då kostar de en del.

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
29 juli 2007 · 1 123 Inlägg

T200 skrev:
Supra. 

Snabbt svar: Snygg, enkel, välbyggd, hållbar, toksnabb som original.

Längre svar:
Tusentals delar/mods att köpa till. Priserna på bilen varierar från väldigt beroende på skick och utrustning.  Det finns många drömmare på blocket, men i flesta fall bra priser.  Automatare får man för "skit o inget".
Du köper delar från Usa alternativt från våra svenska företag dock med hyffsat kryddade priser.. Supramannen är inget undantag i detta..  Det rullar ganska många Supror i Sverige idag, både Jspec o Euro/Usspec vilket bidrar till ökad kunskap samt lättare att hitta delar etc. 
Vill man få ur mycket effekt utan att riva isär motor är det supra som gäller.  Dock får man försöka o köra med "insidan av huvudet" hela tiden.  Det finns ingen bil som gillar att tokvarva konstant o spikningar pga taskiga inställningar. 
Supran är dyrare än Rx7 men det finns en del förklaringar till detta...

du verka kunna mkt om supra så jag ah en fråga bara:p de finns supra som är högerstyrd som är 330hk original tt de e bra vet man redan men jag råkade hittade en version som är 280hk ocg tt också är de nåt speciell med de? tanken på att de ju ändå 40-50hk under normala.. går de bra och fungera de bra som suprorna som är med 330hk??
hör av dig jag behöver lite hjälp

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
AK86
29 juli 2007 · 250 Inlägg

Alla supror som kommer från Japan har 280 i sin tekniska info, fast motor ger ut 330HK,
bara för dom Japanska reglerna..

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________
jeepe
29 juli 2007 · 217 Inlägg

supran håller säkert bättre, motorn iallafall men RX-7 är fan så mkt snyggare

Henrik_G Gokartförare och Skidåkare
29 juli 2007 · 227 Inlägg

darkwizard skrev:

VivaLaFritz skrev:

Evolution_6SiC6 skrev:

Är inte så på läst med Supran NEJ ! Men när kommer laddtrycket ? Menar det kommer väl ganska sent på dom ? Och om du har ett bra register så kommer det inte allt på en gång.
Och vad jag har fattat för så är det bästa att köra med singel turbo på dom dära rad 6orna.

Du får rätta mig om jag har fel...

Läste en liten köpguide om Supra MKIV och ska se om jag kommer ihåg hur det var Twin Turbon funkade..  det är så att turbona sitter ju typ ihop i varandra, det är inte två separata aggregat..  och på låga varv så laddar det "mindre" aggregatet av dom två.. och när varvtalet ökar så stänger en ventil till den "lilla" och öppnar en annan ventil till det "större"..  men sedan när varvtalet ökar ännu mer så öppnar åter igen den första ventilen och båda aggregaten får arbeta!

Så är det, den lilla bygger upp en grund och sen tar den stora över, men börjar du gå på högre varv så kopplas den lilla in igen och hjälper till med laddningen. Skulle själv ha valt supra. Detta med TT börjar komma på dieslar, men just nu är det bara BMW som har det.

Saab kommer med en dubbelturbo diesel i höst... Precis samma teknik som ni beskriver ovan...

On topic.. Supran, dom är ju så j***la snygga:D

Nissan 200sx s13 "DDESIGN Drift Team" (1989)
Opel Omega B 2.5 "Rescue-Opeln" (1997)
Alecci
29 juli 2007 · 2 014 Inlägg

Skulle lätt välja en RX-7 i så fall... Det finns riktigt mycket delar att få tag i till dem också. var flera år inne på att skaffa en FD3S innan man halkade in i Skyline-träsket. Nu var det ju i och för sig länge sedan man var påläst om RX-7, men den motorn har väl en riktigt hö gräns för effektuttaget sedan man bytt tätningar i motorn. Det mesta som behöver uppgraderas är ju kringutrustning.

Kommer inte ihåg vad växellåda, bakaxel och drivaxlar pallar för, men uppemot 450-500 hk i motorn ska inte vara några större problem. Och vid de effekterna flyttar bilen rätt skapligt på sig, väger ju inte mycket mer än 1250 kg.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
timnordlof
29 juli 2007 · 798 Inlägg

Jag säger självklart RX-7! smile Valde mellan RX-7 och Supra, men det tog inte lång tid innan jag blev helt övertygad om att FD3S är rätt bil. Kvalitétskänslan är tydligen enorm och Mazdan ska vara tajtare i både låda, väghållning och inredning. smile

Som Alecci säger, RX-7 har oförtjänst dåligt rykte. Hur många bilar gör 0-100 på 5 sekunder (eller vissa modeller ännu mindre) original? Inte så många i den prisklassen...

skarne
29 juli 2007 · 41 Inlägg

rx7:an helt klart!

Aerodynamik ...
29 juli 2007 · 7 120 Inlägg

T200 skrev:
Supra. 

Snabbt svar: Snygg, enkel, välbyggd, hållbar, toksnabb som original.

Längre svar:
Tusentals delar/mods att köpa till. Priserna på bilen varierar från väldigt beroende på skick och utrustning.  Det finns många drömmare på blocket, men i flesta fall bra priser.  Automatare får man för "skit o inget".
Du köper delar från Usa alternativt från våra svenska företag dock med hyffsat kryddade priser.. Supramannen är inget undantag i detta..  Det rullar ganska många Supror i Sverige idag, både Jspec o Euro/Usspec vilket bidrar till ökad kunskap samt lättare att hitta delar etc. 
Vill man få ur mycket effekt utan att riva isär motor är det supra som gäller.  Dock får man försöka o köra med "insidan av huvudet" hela tiden.  Det finns ingen bil som gillar att tokvarva konstant o spikningar pga taskiga inställningar. 
Supran är dyrare än Rx7 men det finns en del förklaringar till detta...

You said it, Supra is the shit smile
Sen finns det inte mkt som slår ljudet från en 2JZ

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
29 juli 2007 · 1 123 Inlägg

hur mkt bör en supra jspec dvs den med 280hk ligga för pris?manuell of cours:P sen de är samma bil som 330hk? de hålelr minst lika? jag leta lite på sån men de bara pbz som ha de kostar juh ca: 120 kanske ska man skaffa en ihöst.. hur är de supra att försäkra? är 25 bor i örebro säg inte supra kostar type 20tusen i försäkring då ge jag upp asså...

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang