2662
Sök

hur många watt i bass har du ??

166 Inlägg
12 juli 2007
än så länge är det Fanatic 12":an som ljuder där bak.. och som lindberg88 skrev så mdswatt kan man inte lita på, men snart blir det dubbla X-Bas 10" från totalljud med 300wrms vardera. big_smile bara pengarna kommer i slutet av månaden. smile
Senast redigerat av D4nN3-85 (12 juli 2007)

-------------------------------------------------
VW Scirocco TSI -09
//Danne

2lateuloose
543 Inlägg
13 juli 2007
Watt i bas?????? hmm fattar inte vad meningen med tråden är?

ska jag räkna ihop alla basar jag har & sedan lägga ut vad alla tål tillsammans här el.?
är det någon sorts tävligt! vilken bas som pallar mest effekt?

Då är jag på!... big_smilebig_smile

Ska vi göra en låda med en bas & köra in säg 3-fas direkt på basen & se vilken bas som håller längst?

offside info : Jag har en bas med klustermagneter!! vad har ni för magneter??? runda *hahaha*

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 661 Inlägg
13 juli 2007
CoSmoZ skrev:
Watt i bas?????? hmm fattar inte vad meningen med tråden är?

ska jag räkna ihop alla basar jag har & sedan lägga ut vad alla tål tillsammans här el.?
är det någon sorts tävligt! vilken bas som pallar mest effekt?

Då är jag på!... big_smilebig_smile

Ska vi göra en låda med en bas & köra in säg 3-fas direkt på basen & se vilken bas som håller längst?

offside info : Jag har en bas med klustermagneter!! vad har ni för magneter??? runda *hahaha*

Då kan du ju förklara hur du ska köra in 3fas på 2st anslutningar.

Förrsten hade basarna tagit sjukt mkt mer skada av likström.

3 182 Inlägg
13 juli 2007
Har själv uppdaterat bakluckan här i veckan med ett nytt mono steg,sjukt nöjd med dom grejerna.

elevation audio SQX 12" 600wrms.

Rockford fosgate power. T5001 bd.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
13 juli 2007
Mmm....Som Silver sa, Watt e inte allt....men lite....

En gång Volvo, Alltid Volvo

14 Inlägg
14 juli 2007
man ska ha ett bra ljud med mycke diskant , alltså en bra blandning

Nöjd som fan

Biltokig flicka
126 Inlägg
14 juli 2007
vad är klustermagneter?

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
14 juli 2007
zaraz skrev:
vad är klustermagneter?

skulle ja vilja veta oxå

112 Inlägg
14 juli 2007
BBAD skrev:
Rockford Fosgate PL2-212 Punch
Effekttålighet 400W RMS, 800W max

Spelade 140db med dessa i förra bilen opel calibra...

jag har den P2 Punch, den är så jävla bra... hela min bil vibrerar... när basen slår blir det suddigt i sidospeglarna... man hör mig från inne i huset när ja kör med bilen lätt den bästa basen ja hört

bakhjulsdrift (L)

6 851 Inlägg
14 juli 2007
spanjor skrev:
BBAD skrev:
Rockford Fosgate PL2-212 Punch
Effekttålighet 400W RMS, 800W max

Spelade 140db med dessa i förra bilen opel calibra...

jag har den P2 Punch, den är så jävla bra... hela min bil vibrerar... när basen slår blir det suddigt i sidospeglarna... man hör mig från inne i huset när ja kör med bilen lätt den bästa basen ja hört

Då kan du inte hört på många basar..

264 Inlägg
14 juli 2007
1000w

4 554 Inlägg
14 juli 2007
hade runt 500rms tills stegets nätdel brände av överhettning.. är nog läge att börja göra något med fläktstyrnings utgången hehe

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2007
doffen_kicker skrev:
ett slutsteg klarar av 24 volt och där efter mäter företagen sina watt och ju mer ström steget får ju mer watt får man fram och därför ska man mäta upp hur mycket ström det kommer från bateriet till stegetbas och gångra det med ampere talet på säkringen!!! men sen så håller jag med dom som säjer att watt spelar inte någon roll bara de spelar bra ska man vara nöjd ja har hälre en bas med låga watt som spelar bra än en bas med höga watt som spelar sämre de säjer sig ju självt

Vad säger du nu?!?!

1. Slutstegen klarar INTE 24V, om de inte är gjorda för lastbilsbruk.
2. Ingen mäter med det heller.
3. Gånga med säkringen?! Säkringen har INGENTING med hur mycket effekt ett steg kan leverera.

Det finns standarder för hur effekt skall mätas, DIN, CEA etc. Bara att söka så får ni reda på hur man skall göra. Sen finns det ett antal skojjare som skriver ut det maximala peak-effekten som sluttrissorna kan leverera, en del skriver effekten som kylflänsen kan hantera, och vissa hittar bara på en siffra.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Avstängd
84 Inlägg
14 juli 2007
tror du på det själv att tex rockfordfosqate bara hittar på ett watt tal som dom sätter ut på sina slut steg haha det skulle ja alldrig fundera på dom beräknar så att 24volt gånger ampere talet.. ett steg som man sätter en säkring på 20 ampere som egentligen behöver en säkring på 60 ampere klart som f.n att de slutsteget orkar mindre så ja förstår inte din text där för att du menar alltså att om du hade varit någon högre skef eller nått liknande på kicker eller rockford skulle du inte tilllåta att dina arbetare hittar på ett watt tal som det kan stå att slutsteget klarar av

4 554 Inlägg
14 juli 2007
doffen_kicker skrev:
tror du på det själv att tex rockfordfosqate bara hittar på ett watt tal som dom sätter ut på sina slut steg haha det skulle ja alldrig fundera på dom beräknar så att 24volt gånger ampere talet.. ett steg som man sätter en säkring på 20 ampere som egentligen behöver en säkring på 60 ampere klart som f.n att de slutsteget orkar mindre så ja förstår inte din text där för att du menar alltså att om du hade varit någon högre skef eller nått liknande på kicker eller rockford skulle du inte tilllåta att dina arbetare hittar på ett watt tal som det kan stå att slutsteget klarar av

kändare märken som tex kicker och rf har nog säkrare siffror än budgetmärken

skulle du själv tro på tex denna annonsen på ebay med ett steg av märket POWER som dom säger har 2000w och säljs med utgångspriset 25USD tongue

http://i24.ebayimg.com/06/i/000/a9/76/ec45_1.JPG

Avstängd
84 Inlägg
14 juli 2007
har alldrig hört talas om de märket så dekan säkerligen stämma men ja utgickfrån rf och jbl ,kicker samt liknande

1 661 Inlägg
14 juli 2007
BBAD skrev:
zaraz skrev:
vad är klustermagneter?

skulle ja vilja veta oxå

Kan han mena sådana som MDS använde förut där man använde sig av 18 små magneter istället för en stor kanske?
Fanns både till 6*9 och till basar.
Kharma hette dem väl?

6 851 Inlägg
14 juli 2007
Men allvarligt "doffen_kicker", tror du att ett steg som är byggt för 12V klarar av 24V utan att det händer något?

6 851 Inlägg
14 juli 2007
doffen_kicker skrev:
TT-Avant skrev:
Men allvarligt "doffen_kicker", tror du att ett steg som är byggt för 12V klarar av 24V utan att det händer något?

ett slutsteg är bygt för att klara 24 volt tror du att man behöver ett specielt slutsteg för att sätta i en lastbil tillexempel det har alldrig jag hört talas om?????

Om det nu är så att stegen klarar av 24V och det är då de levererar mest Watt..varför använder man då inte 24V i tex. dB-drag eller när man över huvud taget tävlar i billjud?

Sen görs det visst 24V slutsteg till tex. lastbilar. DLS har minst ett som klarar av 24V, CAT31/24V.
RMS 24 Volt 0,1 % THD i frekvensområdet 20-20000 Hz RMS alla kanaler drivna samtidigt.

Sen är det ju så att slutsteg mäter man upp i 12-14.4V vanligast.
Tex så har DLS en spec på (tar mitt nya som ex.)
RMS uteffekt uppmätt vid 13,8 volt med max 0,1 % distorsion, 20 Hz - 20 kHz alla kanaler drivna samtidigt.

141 Inlägg
14 juli 2007
okej att man har hört oim folk som har kört med 16 volt på vanliga steg men dom stegen sa nog upp sig efter det.. som tt avant skriver så finns det slutstegsom är gjorda bara för 24-volts system.. är inte allt för ovanligt. tror ävan lanzar har såna steg dock ej säcker

Sök