2658
Sök

Dumpen låter lite

Bajje
54 Inlägg
20 september 2004
Trådstartare
#1
Tjena, har just satt dit en forge dump på min A6 1.8T -98. Men det som oroar mig är att det låter inte mycket. Endast när jag varvar bilen runt 4500-6000v så kommer ett någorlunda ljud, men inte riktigt som det ska. Hur ska jag göra? Tips?? Jag vill att det ska låta som det brukar göra på S4:orna som jag såg på någon film här i forumet.

HJÄLP!!
/B

Fuck You, Pay Me

3 Inlägg
24 september 2004
#2
kolla så du inte har vacumläckage nånstans??

///Henrik
Impreza GT

15 Inlägg
25 september 2004
#3
Frågan ärju hur mycket din kära turbo laddar? Om den nu inte laddar så mycket så är det inte så konstigt. Det krävs lite laddtryck om man få fram ett riktigt nais dumpljud..
Sen så vet jag inte vilken typ av dump det är om den är ställbar eller inte?? Är den ställbar så kan den vara för hårt ställd och vaccum sidan är för klent för att kunna öppna upp dumpen ordentligt.

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!

Bajje
54 Inlägg
27 september 2004
Trådstartare
#4
Jag har ett öppet Forge dumpventil sån där som man köper på motornord. Den är inte ställbar. Men kan det vara så att vaccumet kan vara för stark?? Eller vart kan man ta vaccum ifrån?? Och hur mycket turbon laddar har jag igen aning?! Kanske därför det är bra att ha turboladdtrycksmätare??? wink

Fuck You, Pay Me

15 Inlägg
27 september 2004
#5
Hai hai..

Kan börja med att du kan inte "ta" vaccum någonstans utan du har det som bildas i motorn och den kan inte vara för stark..Men däremot är det för klent vaccum sug så kan den ha problem att övervinna fjäderkraften i dumpen och dumpen öppnar inte och det resulterar i att du inte får något dumpljud. Sen det jag menar med hur mycket din turbo laddar var mest om motorn är orginal eller inte? Hur många hästar har du?? Är det 150 eller 180 Hk?
Eller så är det så att du har ett läckage någonstans i systemet men jag tror mer på att din motor inte laddar tillräckligt för att få fram ett nais dumpljud..

MVH
Patrik

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!

Bajje
54 Inlägg
28 september 2004
Trådstartare
#6
Men alltså dumpen låter, dock inte mycket. Men jag måste varva motorn runt 4500-5000 rpm för att få ljudet. Så ska det väl inte vara? Motorn är helt i orginal skick, 156 hk. Fjädern på dumpen är öppen på tomgång. När jag väl börjar gasa det är så dumpen börjar ladda??? Kanske är det för hård vaccum som gör så att fjäder ska vara öppen hela tiden?!

Tack för alla svar
/Bajje

Fuck You, Pay Me

15 Inlägg
28 september 2004
#7
Dumpen ska INTE vara öppen när bilen står i tomgång...då får motorn gå väldigt dåligt och får dåligt med luft/syre in till motorn allt går bara runt och ut i atmosfären..Så hoppas den är stängd...och en dump funkar i grunden på så sätt att när du tillexempel gasar och då är ditt gasspjäll öppet och lufter flödar fritt in till motor där det kan förbrännas och dumpen är stängd, när du då släpper på gasen för att tillex. växla, då stänger ditt gasspjäll till och i och med att du har en turbo så kommer det bildas ett undertryck på en sidan av spjället in mot motorn och det är det vaccum du får för att reglera dumpen och det "vaccum" övervinner kraften på fjädern och det rådande övertryck du då har på motsatt sida av spjället dumpas ut och varför man har en dump är för att spara på turbon och att den inte ska bromsas upp av tillbaka strömmande övertrycks luft...

Hoppas det var tillräckligt kluddigt.. smile

MVH
Patrik

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!

15 Inlägg
28 september 2004
#8
Tänkte bara fråga om du har provat använda orginaldumpen..Den är ju återcirkulerande dump och i så fall provat att ha öppet luftfilter typ koniskt. För det brukar funka bra som tusan på en audi orginal icke trimmad motor..dumpar rätt gött. Bara ett tips..

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!

Bajje
54 Inlägg
29 september 2004
Trådstartare
#9
Jag fattar inte ett skit vad du säger wink haha. Antar att min situation med dumpen är väldig speciell. Önskar du kunde vara där på plats för att se vad prolemet är.

Fan också! *besviken*

Fuck You, Pay Me

15 Inlägg
29 september 2004
#10
Haha näää kan nästan förstå det...svårt att förklara i text.

Och jo det hade varit underlättande att kunna vissa dig och kontrollera installationen. Har kollat på dina bilder i Galleriet och det ser ju bra ut men man ser ju inget av det i motorn... Synd du bor så långt ifrån mig...smile hade det varit sommar så hade jag kunnat ta min järnhäst och kört upp som en del av min semester eller nått...smile

Och jo du jag tänkte på en sak, har du tagit bort orginal dumpen eller sitter den kvar? och om den är borttagen så hoppas jag ätt hålet där orginal dumpen satt är pluggat.

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!

Bajje
54 Inlägg
30 september 2004
Trådstartare
#11
Nej orginal dumpen är borttagen. Men jag tror att hålet  är igenpluggat för det är inte jag själv som har installerat dumpen utan en annan "mekaniker" en dålig sådan. Aja, jag får fan ta och fixa det på nå vänster.

Tack ändå för alla svar.

En fråga till???

Om jag köper öppet sportluftfilter (KN) kommer dumoen låta mer eller motorn?

Fuck You, Pay Me

15 Inlägg
30 september 2004
#12
Köper du öppet filter så kommer du få en grymt insugsljud från motorn..smile Men dumpen kommer inte låta mer.

Hoppas du hittar någon närmare dig som kan hjälpa dig.

MVH
Putte

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!

24 Inlägg
1 oktober 2004
#13
om du väntar lite så brukar fjädern i dumpen bli lite slappare och då (dumpar) den på tidigare varv


22 Inlägg
10 oktober 2004
#14
jag har samma problem i min audi a3! den e 180 hk men den pyser bara lite grann men hörs ingenting ut!

Live Today

Bajje
54 Inlägg
12 oktober 2004
Trådstartare
#15
Jag "TROR" jag kom på lösningen.
Man måste trycka in gasen i botten lite gran så bilen går upp i varv. Inte mycket så att motorn hörs mer än dumpen. Om du har i tvåans växel så trycker du in gasen i botten väntar tills bilen har nåt 2500-3000 varv släpper gasen. Då får man en rätt hyfsat ljud. Men jag tror säkert att det kommer låta mer om man trimmar och chipar bilen?!

Fuck You, Pay Me

15 Inlägg
13 oktober 2004
#16
Halloj igen...

Öka laddtrycket genom chippning eller annat trim och du får ett nais dumpljud...smile

Alive: Mycket skummt...min polare har en liknande bil och den pyser gött!! Börjar vi med att fråga vad är det för dump?? Har du koll på hur och varför det finns en dump på turbo bilar?? Hjälper gärna att felsöka om det är önskvärt...

Hai Kai

Putte

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!

12 mars 2005
#17
Sätt på K&N filter har det på min A4 det dumpljudet räcker bra...plus att du får ett grova motorljud när du stampar på gasen...
Jag hör framförallt om jag ligger i 2:an i 30km/h och trycker på gasen så den varvar upp till 3-4000varv...då hör man det tydligt...En öppen dump är inget bra alternativ till Audi 1,8T motorerna

1 453 Inlägg
28 augusti 2006
#18
Alive skrev:
jag har samma problem i min audi a3! den e 180 hk men den pyser bara lite grann men hörs ingenting ut!
Lyfter den här tråden eftersom jag upplevde liknande problem med SAABEN igår, justerade dörrarna igår och tog därefter en provtur för att kolla resultatet. Då upptäckte jag (till min förskräckelse) att dumpljudet nästan var obefintligt och det lät ungefär som om ventilen var dränkt i en hink med vatten varje gång jag släppte gasen. Öppnade huven för att kolla men det såg inte ut som att nån slang satt löst, däremot märkte jag att filtret var genomblött - kan det vara orsaken?

Nån som är duktig på dumpar som vet på rak arm?

Mvh Jocke


SmartRepair.se
130 Inlägg
28 augusti 2006
#19
Fattar inte att ljudet på en BOV betyder nått överhuvudtaget för er...
Borde inte funktionen vara mer intressant?
Klart det är ballt när det låter, men det är ju sånt som kommer "gratis" om du har en fett tunad kärra... roll

><><><><><><><><><><><><><><
If you´re not doing it right! Why do it at all!?

1 453 Inlägg
28 augusti 2006
#20
MrMonsterZ skrev:
Fattar inte att ljudet på en BOV betyder nått överhuvudtaget för er...
Borde inte funktionen vara mer intressant?
Klart det är ballt när det låter, men det är ju sånt som kommer "gratis" om du har en fett tunad kärra... roll
Jag tror inte du har fattat mitt inlägg.

Normalt sett SKA dumpen pysa riktigt ordentligt MEN eftersom något är fel gör den inte det. Vad kan felet vara?



Sök