13 juli 2007
Trådstartare
som rubriken lyder....
har själv skaffat en och här kommer min erfarenheter för den som orkar läsa
först och främst så har den ju inbyggd gps, det e ju bra.... men när jag fick telefonen och skulle börja använda den så var man tvungen att ha ett program till den.
WAYFINDER.
har sett reklam på att man kunde skaffa det programet genom min operatör (3) för 69 kronor i månaden extra.
glad i hågen surfar jag in på hemsidan (3s hemsida) och ska ladda ner programet.
inte kompatibelt med din telefon... vafaan??? ringer upp kundtjänst och får till svar -nä vi har inte lanserat den tjänsten än, den blir "skarp" först om ett par veckor (men reklam om detta har dom gjort sen telefonen var ny ).
tjänsten började tydligen fungera 1juli, det är alltså ett par veckor innan första juli jag provade.
gick i stället in på wayfinders hemsida och plockade ner programmet, visste nämligen att man får prova i 5 dagar kostnadsfritt.
det fungerar hyffsat provar att mäta hatigheten på bilen, åkte en sväng på sjön, provade även lite vägbeskrivningar osv osv, sånt som man har en gps till.
men döm om min förvåning när jag kollar saldo.
det kostar ju pengar per megabyte man laddar ner när man surfar, det visste jag ju.
och man laddar tydligen ner en hel del megabyte när man använder gps:en oxå så min första räkning med n95:an kommer att bli dyr (mitt eget fel jag vet, borde jag ju ha fattat)
gps:en fungerar ju som sagt hyffsat det är bara ett problem, den suger batteri som satan.
sen har vi kameran
vilken kamera fungerar hur bra som helst blir skitfina bilder
enda problemet är när man vill mms:a
har man högsta upplösning på så blir bilderna så stora så att man inte kan mms:a dom, för att kunna göra det så måste man ställa ner kvaliten (på min sambos telefon går det per automatik.
sen har vi video kamera funktionen även den fungerar skit bra, blir bra ljud och förhållandevis bra bild (lysande)
sen har jag haft lite problem med den oxå
hade en nokia 6680 innan
den har fungerat helt perfekt utan minsta problem i 2 år, när abbonemanget löpte ut så förnyade jag och fick n95:an
fick telefonen och stoppade i mitt gamla kort
redan efter 2 dagar så märkte jag att jag inte hade någon mottagning, tänkte att det berodde på stället jag var på så jag brydde mig inte så mycket just då.
men när jag kom hem så kollade jag igen och märkte att den fortfarande var "död" (min sambo har full motagning på sin).
ringde kundtjänst från vanliga telfonen och dom skulle skicka ett nytt kort.. skulle kosta 250 kr.
men jag vägrade och hävdade att felet var deras och inte mitt, det gick dom med på och kortet kom dagen efter.
pillar i kortet och allt är frid och fröjd... tills igår när jag skulle ringa.
INGEN mottagning igen. telefonen äter kort????
ringer kundtjänst igen och förklarar.. tredjegången gillt tycker dom och säger att dom ska skicka kort igen (denna gång utan att säga att det kostar något).
sitter nu här och väntar på kortet.
har även små brusningar i högtalaren men inget som stör jättemycket.
i övrigt så tycker jag telfonen är toppen och jag är på det stora hela nöjd
vad tycker ni andra som har en n95:a
har ni oxå haft problem eller är jag den ende
wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii