3668
Sök

Vilken motor ska min bror välja ? ( 740 )

Avstängd
1 266 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#1
Hallå ! min bror ska köpa en 740 men vilken motor ska han ha ? b230f, b230e, eller 16v motorn ? han ska inte ha turbon för den är för dyr för han... han hade även tänkt trimma den lite senare ! så vilken ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

43 Inlägg
13 juli 2007
#2
ja, inte ens turbon är ju så pigg original, men jag skulle ha köpt en 16v då de har liite motor iaf. kanske kan bygga turbo på den sen?

men varför låsa sig just till volvo 740 yikes

Avstängd
1 266 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#3
Persson skrev:
ja, inte ens turbon är ju så pigg original, men jag skulle ha köpt en 16v då de har liite motor iaf. kanske kan bygga turbo på den sen?

men varför låsa sig just till volvo 740 yikes

Ne men chippar man turbon så går den bra.
Jadu han gillar väl 740 ? vill för övrigt inte ha sådana svar, varför han ska köpa de...
brukar inte 16v motorn krångla ? är det inte lättare och trimma b230e motorn ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

1 418 Inlägg
13 juli 2007
#4
b230e och släng i k-kam i den tycker jag låter bra iaf

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

461 Inlägg
13 juli 2007
#5
Det problem som brukar vara med 16v är att om kamrem går så är toppen till 90% säkerhet körd, och då kan du skrota bilen.
Men bytt bara det direkt, och om du ska trimma mycket så lämnar du la ändå in toppen på planing.
Men finns ju såklart mer grejer till 8v, men släng i värre kamar, extractor, chip, 2,5" plana toppen så hänger du på en tic med chip sen.

/mikel
Senast redigerat av M.Persson (13 juli 2007)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Avstängd
1 266 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#6
M.Persson skrev:
Det problem som brukar vara med 16v är att om kamrem går så är toppen till 90% säkerhet körd, och då kan du skrota bilen.
Men bytt bara det direkt, och om du ska trimma mycket så lämnar du la ändå in toppen på planing.
Men finns ju såklart mer grejer till 8v, men släng i värre kamar, extractor, chip, 2,5" plana toppen så hänger du på en tic med chip sen.

/mikel

okey ! så då säger jag till han att han ska ta 16 motorn då ? smile
Senast redigerat av TheFinnishFlash (13 juli 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

med lem
1 925 Inlägg
13 juli 2007
#7
16v,,dom andra är för slöa !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Avstängd
1 266 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#8
_fillan_ skrev:
16v,,dom andra är för slöa !

Jo men du vet, det var meningen att han skulle trimma upp dom :]

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

461 Inlägg
13 juli 2007
#9
Ja gör det, riktigt sköna att köra, och jag körde min med den setupen så drog den lite över litern bara. Men rekomenderar själv att ni byter kamremssats det första ni gör om ägarn inte har kvitto på att det är nyligen gjort.

/mikel

Ps:
Chip, Extractor, Sportsystem, Sportluftfilter finns på http://www.kgtrimning.com/
Race/sport katt "om ni köper 88-" finns på http://www.katalysatorteknik.com/
Plana toppen gör ju dom flesta maskin verkstäderna
Kammar hittade jag sjävl på turbo clubens forum för 800kr så kolla där och släng upp en köpes annons eller om du vill ha nya så fråga bara så vet dom vart det finns.
Senast redigerat av M.Persson (13 juli 2007)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

905 Inlägg
13 juli 2007
#10
enklast blir väl köpa en b230ft som han då stoppar på lite störra turbo och spridare på. då lär han nog få mest motor för pengarna.

för det är DYRT att trimma sug motor.
Senast redigerat av loffe007 (13 juli 2007)

Avstängd
1 266 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#11
M.Persson skrev:
Ja gör det, riktigt sköna att köra, och jag körde min med den setupen så drog den lite över litern bara. Men rekomenderar själv att ni byter kamremssats det första ni gör om ägarn inte har kvitto på att det är nyligen gjort.

/mikel

Ps:
Chip, Extractor, Sportsystem, Sportluftfilter finns på http://www.kgtrimning.com/
Race/sport katt "om ni köper 88-" finns på http://www.katalysatorteknik.com/
Plana toppen gör ju dom flesta maskin verkstäderna

Tack så mycket !!! smile))

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

461 Inlägg
13 juli 2007
#12

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Avstängd
1 266 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#13
M.Persson skrev:
http://www.stenparnermotor.se/

Men du jag hittar inte chippet, utan bara till turbon !

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

med lem
1 925 Inlägg
13 juli 2007
#14
loffe007 skrev:
enklast blir väl köpa en b230ft som han då stoppar på lite störra turbo och spridare på. då lär han nog få mest motor för pengarna.

för det är DYRT att trimma sug motor.

om du läser hela tråden står det att han INTE ska ha turbo

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

461 Inlägg
13 juli 2007
#15
TheFinnishFlash skrev:
M.Persson skrev:
http://www.stenparnermotor.se/

Men du jag hittar inte chippet, utan bara till turbon !

Gå in på Trimchip
Sen längst upp på sidan klickar du på Övriga

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

905 Inlägg
13 juli 2007
#16
_fillan_ skrev:
loffe007 skrev:
enklast blir väl köpa en b230ft som han då stoppar på lite störra turbo och spridare på. då lär han nog få mest motor för pengarna.

för det är DYRT att trimma sug motor.

om du läser hela tråden står det att han INTE ska ha turbo

Killen ska trimma sug motor istället för att tköra turbo, snälla nån. Ska han trimma sug motor så har han lagt ner dubbla pengarna på vad en b230ft kostar innan han är uppe i samma effekt.

Men ska han bara ful trimma med sug motor så varför inte bara en b230e med k kam portad top och extraktor, enklare än så blir det inte. Har han tur kanske han får ut 145hästar och lagt ner en jävla massa pengar.

Ska han inte trimma så skulle jag sagt b230e eftersom det är enkelt att stoppa ner den, inte så mycket el och sånt.dock jobbigt om den börjar krångla.

Tycker killens bror ska sätta sig ner och räkna på lite olika motorkoncept och kolla vad för effekt han vill ha för vilken peng.

snikturbo där har du en ritkigt snik turbokonvertering av en b200f. Kan tillä'ggas att killen provstartade härom dagen och började för en månad sen.

huh?
10 427 Inlägg
13 juli 2007
#17
En 740 GLE -1988 med B230E låter som ett vettigt val, inte så dyr försäkring, går ungefär som en 16v osv osv osv..


461 Inlägg
13 juli 2007
#18
"Ska han trimma sug motor så har han lagt ner dubbla pengarna på vad en b230ft kostar innan han är uppe i samma effekt."

Jo men i hans inlägg står det ju "han ska inte ha turbon för den är för dyr för han"
Kanske tänker på delar, försäkring, inköp.
Sen kanske han inte vill ha samma som alla andra, går ju 15 trimmade tic på varje trimmad sug 16v.

"Men ska han bara ful trimma med sug motor så varför inte bara en b230e med k kam portad top och extraktor, enklare än så blir det inte. Har han tur kanske han får ut 145hästar och lagt ner en jävla massa pengar.

För han har 159hk i en 16v org:S!

Men som du säger så är det ju klart dyrare att trimmare sug motorer, men är också en annan känsla att köra.
Senast redigerat av M.Persson (13 juli 2007)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Avstängd
29 Inlägg
13 juli 2007
#19
Själv så undrar jag vilken motor svärmor ska välja, kanske en vässad Trabant eller en 598 Hemi, helst så vill jag att hon äter Chilifrukt kategori 3000, sorry hörde kanske inte hemma här - förbannade kärring roll

Kör:
Mercedes SLK 55 Kleemann 513 hk
Lotus V8 Biturbo 385 hk
Harley Davidsson Lowrider 130 hk - 2034 cc

864 Inlägg
13 juli 2007
#20
Att gå i trimplaner och samtidigt vägra köpa turbo är vansinnigt om man inte har en förkärlek till sugmotorer...visst kan försäkring osv vara dyrare men turbomotorn är ju självklart den motor med mest potential från början, tror ändå att de extra pengar som TIC:en kostar jämnar ut sig när han har börjat att trimma sin GLE/GLT senare i framtiden....


Sök