enklast blir väl köpa en b230ft som han då stoppar på lite störra turbo och spridare på. då lär han nog få mest motor för pengarna.
för det är DYRT att trimma sug motor.
om du läser hela tråden står det att han INTE ska ha turbo
Killen ska trimma sug motor istället för att tköra turbo, snälla nån. Ska han trimma sug motor så har han lagt ner dubbla pengarna på vad en b230ft kostar innan han är uppe i samma effekt.
Men ska han bara ful trimma med sug motor så varför inte bara en b230e med k kam portad top och extraktor, enklare än så blir det inte. Har han tur kanske han får ut 145hästar och lagt ner en jävla massa pengar.
Ska han inte trimma så skulle jag sagt b230e eftersom det är enkelt att stoppa ner den, inte så mycket el och sånt.dock jobbigt om den börjar krångla.
Tycker killens bror ska sätta sig ner och räkna på lite olika motorkoncept och kolla vad för effekt han vill ha för vilken peng.
snikturbo där har du en ritkigt snik turbokonvertering av en b200f. Kan tillä'ggas att killen provstartade härom dagen och började för en månad sen.
Jo men han har inte råd med en tic just nu, dom flesta är desutom slutkörda... och han vet att det är mycket dyrare å trimma en sugis men de blir nog en 16v
Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Jag själv tycker inte att 16v går så dåligt som alla säger. Har dragit polarn med sin saab 9000 turbo och en annan med 9-5 turbo. öppet filter (200kr) katten är tömd och gick igenom besiktningen så och borttagen balansaxelrem. annars så är den helt orginal
Jag själv tycker inte att 16v går så dåligt som alla säger. Har dragit polarn med sin saab 9000 turbo och en annan med 9-5 turbo. öppet filter (200kr) katten är tömd och gick igenom besiktningen så och borttagen balansaxelrem. annars så är den helt orginal
Jo jag och min bror var ute och åkte, så stötte vi på en 16v och den hängde på rätt så bra iaf
Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Edit: Man kan ju undra var dom 30 hästkrafterna extra tar vägen på GLTn
wtf, ja det där var ju inte mycket å hänga i granen ?
16ventilsmotorn går ju visserligen att chippa litegrann osv osv.
Men verkar inte vara så jäkla mycket snabbare än en B230E. Fördelen är väl att GLT-bilarna brukar vara i lite bättre skick än gamla GLE:er med B230E (1986-1988). Har ju bättre växellåda, bromsar, rostskydd osv osv osv.
Edit: Man kan ju undra var dom 30 hästkrafterna extra tar vägen på GLTn
wtf, ja det där var ju inte mycket å hänga i granen ?
16ventilsmotorn går ju visserligen att chippa litegrann osv osv.
Men verkar inte vara så jäkla mycket snabbare än en B230E. Fördelen är väl att GLT-bilarna brukar vara i lite bättre skick än gamla GLE:er med B230E (1986-1988). Har ju bättre växellåda, bromsar, rostskydd osv osv osv.
Ja du svara la på din egen fråga, mer utrustning = mer vikt, bättre låda, galvad. Sen så är ju 16v som en turbo, draget kommer vid 3000-3500v, men jag har aldrig haft några problem att hänga av en gle med min 16v.