3152
Sök

Problem med larmet?

Bi-Fuel
153 Inlägg
13 juli 2007
Trådstartare
#1
Tjo.  Har varit lite småstörigt de sista månaderna för bilen har betett sig väldigt skumt.

Det hela börja med att bilen vägra starta. Startmotorn gick runt och det luktade lite bensin när man hade motorhuven öppen (sa en kollega iaf) så det verkade som att den inte tände. Men efter nåra min av fula ord och många försök att starta bilen så starta den. Och så har den gjort ett antal gånger nu och vi har dragit slutsatsen att det måste vara nåt med larmets immobelizer som inte funkar som den ska. Vet inte om den funkar på så vis eller om den stänger av allt.

En annan grej är att ibland så är de som att den inte får nån luft alls. Den startar men så sjunker den i varv sen lägger den av sen är den så ett par minuter sen går den att starta.

Vi var nyss och fråga en bekant som jobbat med bilar och han sa att ja ska prova dra ur säkringen ur larmet o se om den funkar bättre då och om inte så skulle ja kolla om reläet till bränsletillförseln är kasst och isf byta det. Han sa att om det är varmt så kan den bete sig lite skumt. Eller nåt sånt iaf. tongue

Lämnade in bilen i veckan på verkstad men självklart så funka den jättebra då. tongue

Så det ja mest vill ha hjälp med är..

Nån som haft sånt strul innan och vet hur man fixar?
Nån som vet vart denna säkring sitter på ett Cargard 850 S ?
Hur vet man om reläet är kasst?

Tacksam för all hjälp.

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år

14 Inlägg
14 juli 2007
#2
Jag har haft strul med mitt larm med men lokaliserade det till motorhuven , då den givaren ej gick i bottenläge, snabbt avklarat med ett par brickor under , lycka till .neutral

Nöjd som fan

Beredare
561 Inlägg
14 juli 2007
#3
Tror inte ditt problem ha med larmet att göra! Gäller detta din Audi 80 så har du väl ingen immobelizer..?????

Om larmet inte vill att ngn ska starta din bil så hade inte ens startmotorn gått runt... Så jag kan tänkamej ngt helt annat... Service kanske??? Luftfilter, nya stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, olja och oljefilter.....

Mvh Jonas

Bilbyggare!!!
595 Inlägg
14 juli 2007
#4
Groggmugg skrev:
Tror inte ditt problem ha med larmet att göra! Gäller detta din Audi 80 så har du väl ingen immobelizer..?????

Om larmet inte vill att ngn ska starta din bil så hade inte ens startmotorn gått runt... Så jag kan tänkamej ngt helt annat... Service kanske??? Luftfilter, nya stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, olja och oljefilter.....

Jag har  immobelizer i min Audi 80 Cabbe 1992...


Beredare
561 Inlägg
14 juli 2007
#5
Henrik Elg skrev:
Groggmugg skrev:
Tror inte ditt problem ha med larmet att göra! Gäller detta din Audi 80 så har du väl ingen immobelizer..?????

Om larmet inte vill att ngn ska starta din bil så hade inte ens startmotorn gått runt... Så jag kan tänkamej ngt helt annat... Service kanske??? Luftfilter, nya stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, olja och oljefilter.....

Jag har  immobelizer i min Audi 80 Cabbe 1992...

E de sant! De var de jävligaste... Har du en konstig nyckel då eller?? Alltså ingen vanlig sketen.... hmm

Mvh Jonas

Eliminator
1 441 Inlägg
14 juli 2007
#6
Hadde imobilzier i min ga 855:a,, kör in till nån som kan plocka bort det. Börjar det strula så vet du aldrig när den gör det nästa gång. DEt måste göras av nån som vet vilka kablar som klipps och vilka som skall byglas. Sätt i ett annat larm eller gör som jag lät det sitta kvar, lampan blinkade som om den var larmad,, alltid skrämde det väl någon.
Motorn går runt men den startar inte, min började likadant startade ibland och ibland inte.

//T
Senast redigerat av Sokrates (14 juli 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Bi-Fuel
153 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#7
morski skrev:
Jag har haft strul med mitt larm med men lokaliserade det till motorhuven , då den givaren ej gick i bottenläge, snabbt avklarat med ett par brickor under , lycka till .neutral

Han den bekanta som vi prata om den också..  det är väl den lilla magneten som sitter där?

Eller kan man inte bara Skruva bort den övre o sätta fast den vid den andra så dom alltid har kontakt. roll
Senast redigerat av Tryptofan (14 juli 2007)

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år

Bi-Fuel
153 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#8
Groggmugg skrev:
Tror inte ditt problem ha med larmet att göra! Gäller detta din Audi 80 så har du väl ingen immobelizer..?????

Om larmet inte vill att ngn ska starta din bil så hade inte ens startmotorn gått runt... Så jag kan tänkamej ngt helt annat... Service kanske??? Luftfilter, nya stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, olja och oljefilter.....

Gjorde en "service" i feb. o då bytte han de mesta där och jo den har immobelizer. Låter man larmet vara i 4min utan att låsa o så så går den igång och då måste man avaktivera den med larmdosan..

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år

557 Inlägg
14 juli 2007
#9
Tryptofan skrev:
En annan grej är att ibland så är de som att den inte får nån luft alls. Den startar men så sjunker den i varv sen lägger den av sen är den så ett par minuter sen går den att starta.

Tycker det låter som att det skulle kunna vara din Luftmassemätare som håller på ge upp.

//Jerry

Bi-Fuel
153 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#10
Är sånt dyrt att fixa? Dom felsökte ju förut men inget hitta dom. tongue

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år

1 008 Inlägg
15 juli 2007
#11
är rätt säker på att Cargard850s larmet är oskyldig. är endast inkopplat till Startmotor och bränsle. hjälper nog inte att rycka säkringen om du skulle vilja heller.
blinkar den lilla "stöldskyddsdioden" som sitter på brädan? om den är släckt ska stöldskyddet vara avstängt.

850S har 3st spärrar som är inkopplade till följande i Audi 80/90:
*Startmotor - ansluten vid tändningslås, alt. kabelstam under säkringscentral ( Röd/svart kabel vid E50A)
*Bränsepump - ansluten under säkringscentral.(Grön/gul kabel stift H87F)
*Motorstyrning/Bränslepumpsrelä -  ansluten efter säkring 27 mot motorstyrning. i säkringscentralen.

850s är avsäkrat antingen med egen säkring vid säkringscentral eller kopplat till säkring 4

Men som sagt, tror inte larmet är boven, det är nog nått annat. typ fördelare/tändlägesgivare eller nått sånt.


Bi-Fuel
153 Inlägg
16 juli 2007
Trådstartare
#12
Men om det är fel på det borde de inte påverka bilen helatiden då? Det är liksom inte alltid den är så utan ibland kan den vara som den ska o startar helt ok.

Ska åka till BRC o fråga om de går att "koppla ur" larmet bara sådär o prova köra utan de ett tag o se om de e de..  om inte så få ja väl be verkstan kolla fördelartjosan och de delarna om det är nåt fel där.

För som bilen är nu kan man inte sälja den o ljuga om att den går som en klocka.

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år

1 008 Inlägg
16 juli 2007
#13
som jag sagt tidigare, 850S är endast inkopplat till startmotorn och bränslesystemet.
och vad du skriver är att det luktar soppa = det kommer soppa, och den surar pga utebliven tändning.

men du kan kontrollera anslutningarna iaf till startspärrarna. men som sagt, de verkar inte vara felet.
om du mot all förmodan envisas med att vilja koppla ur larmet, se till att  kablarna blir riktigt uppmärkta - då alla spärrkablar och pluss och minus är svarta.  blandar man ihop dessa har man problem om man vill koppla in det igen.(får då skickas in till CSD för kontroll o uppmätning)

Det är bra mycket enklare att kolla tänddelarna på bilen istället.
stift/kablar/fördelare/tändspole/tändmodul
vevaxelgivare/kamaxelgivare
tändningslåsets brytare
och eventuella huvudrelän till tändning


Bi-Fuel
153 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
#14
Bilen har nu återigen varit inne hos verkstan och han mena på att det är larmet. Jag ska koppla bort det på tisdag och får då se om bilen funkar som den ska. Gör den inte det får jag väl be verkstan kolla dom delar du skrivit upp för att de är lite småirreterande att behöva lämna in bilen i två dagar o den funkar bra när dom testar..  sen när man ska åka hem därifrån så blir den dum igen. Han klagade lite på också på att larmboxen hänger löst men det har den gjort länge och har inte hänt nåt förrän nu när det blivit varmare.

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år


Sök