Coilovers som nämnt och visat på bild.
Men även värt att veta:
Fjädrarna har en specifik hårdhet (NM) som är matchat för dämparna på Coilovern som i sin tur är anpassat för en specifik bilmodell.
Dvs: En coilover för 240 passar (kanske?!),MEN är INTE lämplig till en 740.
Många av dagens Coilovers för dom lägre pengarna 4-8000Kr är bara ställbara i höjd.
Sen när man börjar prata om retur och hårdhet osv så springer det lätt iväg i pengar.
Fördelen med Coilovers är att man kan "hörnväga" bilen för att sen anpassa varje ben med matchande fjäder,retur,osv och höjd för att VERKLIGEN skapa grym väghållning.
MEN,en vanlig människa märker oftast ingen skillnad på en bil på banan mellan alla inställningar som kan göras på dom dyra benen.(Pratar om vanliga ändringar nu,inte större justeringar).
Vid val av Coilovers till sin vanliga bil man bränner på bana med ibland skall man även tänka på tillgång till andra fjädrar,dämpar tillverkare,ev service möjligheter osv.
OBS: Coilovers skall INTE blandas ihop med sk Coilover-sleeves..2 helt olika saker...ena är fjäder med platta för valfri dämpare, Coilover: för anpassad dämpare och bilmodell mm.
EDIT:
Finns nog nån annan som kan förklara detta lite mer tydligt,så det blir mer förståeligt.
Senast redigerat av Blida (7 september 2007)