Hegg_ skrev:
Jag har haft både MKIV Supra TT 6vxl och min Skyline.
I allt text är "Skyline/Skylinen" GT-R dvs inte GTS-T/GTT, den spelar i en helt annan klenare liga än tungviktarna GT-R och Supra MKIV TT.
Supran är trång i baksätet, bettar dåligt som fan trots bra däck (Yoko A048) och mycket bredd (285 bak), det går säkert ordna med ännu mer bredd och ändra cambervinklar lite. Kul burnar/busbil, tight växellåda och den är väldigt rolig att köra. Går att få ordentligt styv. Motorn håller för mer effekt med originalblock (700hk brukar kallas relativt safe, beroende på varv körsätt osv..) än Skylinen, det är Suprans största fördel enligt mig. Har man en Euro eller en Japan med Eurobromsar är det något sanslöst vad de bettar, mattas inte ut i första taget med bra belägg. Trevlig inredning som ser sportig ut, baksätet är obefintligt och jag säger inte som töntarna "det skiter jag i jag sitter aldrig där ändå" eller den andra varianten "jag skiter i det ingen ska sitta där ändå". Jag kan inte hjälpa att folk inte har vänner som vill åka med i ens fräna bil, men för mig är ett fungerande baksäte ett stort plus men inte avgörande.
Skylinen har ett rejält baksäte, kul o kunna åka 4st i racebilen. 4wd bettar som fasiken t.o.m på snö vilket gör den ordentligt startsnabb. Att det är 4WD märks inte av i högre farter såsom Audi (som sackar ordentligt vid diverse hastigheter, tänkte främst RS4/6). Växlarna på V-spec går väldigt långt, drar nästan 100km/h på ettan vid 8800varv, 3:an går över 200km/h, växellådan är lite lösare än Suprans (iallf. på GT-R) vilket gör den änn skönare. Inredningen är inte något speciellt till utseendet, Suprans är mkt. snyggare. Dock är sätena i samtliga GT-R underbara både i fram och baksäte. Extremt underhållande att köra, rondelldriftande är inga problem då det inte sitter en diffbroms till framhjulsdrivningen (innerhjulet spinner när det går på sop). Dock får man bjuda till lite den om där ej finns effekt, den är bergstabil i sin bana ut ifrån kurvor/rondeller. Motorn är en väldiskuterad sak på diverse forum, finns de som kört ut uppåt 700HK på originalblock, men då måste samtliga rörliga saker vara perfekt balanserade, inte ens då tror jag motorn håller speciellt länge. Mest safe med ett helt standardblock är 550-580hk. Det som brakar först brukar vara oljepump pga. vibrationerna en gammal sliten originalvev ger tillsammans med för mycket vevtryck (pga. för mycket effekt). Byter man lite blandat som jag gjort, är det bara o mata på till kanske 850hk, sen kanske det behövs ett Nismoblock eller betonga lite.
Släng på singelturbo på Skylinen och upplev ett otroligt trevligt ljud.
Hmm.. luddigt skrivet men jag svarar gärna på mer frågor.