3538
Sök

Chippning av octavia rs

1 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
#1
Har en octavia rs 04 som jag funderar på att chippa. Undrar bara om det är nån som gjort detta och om det varit bra eller om saker har börjat paja??

5 Inlägg
5 augusti 2007
#2
hej.
har en rs -04 som är chippad till circa 230 hk. den går kanon, markant skillnad. koppling och växel låda mår bra och inga missljud från motorn. min har ändå gått ca 10 tusen.


26 Inlägg
5 augusti 2007
#3
Min är också chippad,går bra mycket bättre än orginal och fan så mkt bättre omkörningegenskaper lr vad man nu ska säga.helt värt och chippa var det.Min låda och koppling mår prima så det är inge fara bara man kör lungt o inte tok gasar hela tiden så håller det


1 813 Inlägg
6 augusti 2007
#4
chippa min octavia fast det e bara en 150hk men koplingen höl 2 dagar så nu ska jag lämna in bilen=) e på väg redan nu å ska köra till verkstaden hehe..  fast kanske bara jag som hade otur med min kopling.. !  jag rekommenderar T.M.C om du ska chippa.. thomas chippa min å fan vad den går.. hänger på en golv iv GTI BSR chippad steg 2 smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

24 Inlägg
12 augusti 2007
#5
bilen ska klara att öka prestandan med 20% utan några modifieringar.

men som sagt.. kopplingen på octavian är ju inte toppen..
som en sa till mig.. den är gjord för Agda (85År) som ska göra en omkörningen
inte för buskörning.
Så trimmar du och kör med orginalkoppling var försiktig med 1 växel
låt bilen rulla iväg innan du ger full platta.
såvidare du inte byter kopplingen mot en race koppling


550 Inlägg
13 augusti 2007
#6
Robban_RS skrev:
hej.
har en rs -04 som är chippad till circa 230 hk. den går kanon, markant skillnad. koppling och växel låda mår bra och inga missljud från motorn. min har ändå gått ca 10 tusen.
Jo eller hur 230 hk var väl lite magstarkt!


228 Inlägg
14 augusti 2007
#7
har inte heller några problem med min kopling eller låda jag kör med som man kallar det steg 3 chip filter avgassystem 3 tum hela vägen..ger väl kanske 220hk i motorn eller nått sånt..

min koppling har hålt nu i säkert 2000 mil men jag rekomenderar att man byter den ganska så snart..det är inte så värst mycket sport i den som han skrev innan...som en TOYOTA carina typ..*asg*

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

145 Inlägg
14 augusti 2007
#8
Är det AJL motorn i Skoda Octavia RS?


550 Inlägg
14 augusti 2007
#9
AUQ heter den motorn.

Mer än 200 hk går inte att plocka ur orginal turbon.


228 Inlägg
14 augusti 2007
#10
jaså där ser man...bromsade hästar då eller...tycker det låter lite

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

550 Inlägg
15 augusti 2007
#11
moffegrev skrev:
jaså där ser man...bromsade hästar då eller...tycker det låter lite
Det går inte att få mer ur turbon. Men IC:n e redan slut vid 180HK. Och främre rör är en jätte strypning. Sen bottnar spridare och LMM vid 215hk.

Jag har själv gått den hårda vägen.  Fick byta Spridare och LMM för dom tog slut. vid ca 0.7 bar då hade jag 19 ms öppning.


1 813 Inlägg
15 augusti 2007
#12
0.7 bar?  min är chippad å högre ladd å den laddar fan 1,3 å jag har inga problem med det.. grannes golf iv laddar 1,4 med chipad men inte heller några problem med honoms å han har haft det så i snart 1 helt år utan att något har rasat å han har orginal koplingen och bsr steg 1 chip... !!  193hk ger chipet sen med laddet vet jag inte.. för efter chipning ska den ladda 1,1 sa dom som chipade våra bilar men sen höjde vi upp laddet lite till tongue

Åk före du så väntar jag på dig där..!

550 Inlägg
15 augusti 2007
#13
Jo men kolla vad du har för insugs temp ! Och hur mycket avgasmotstånd. 
Jag hadde så kall luft och lågt avgasmottryck att jag bottnade mina orginal spridare vid 0,7 bar.


228 Inlägg
16 augusti 2007
#14
så du menar att redan från start så är det spiknings varning pga för hög avgastemp...jag tror inte för det första att en biltillverkare släpper ut en så dålig bil..

som du säger har jag inte mät avgastryck osv..jag vet att verkningsgraden inte är 100% i snurran heller..wink
dessutom så laddar RS :en 0.8 bar från fabrik om jag inte missminner mig.

Mvh

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

5 Inlägg
16 augusti 2007
#15
The_Dude skrev:
Robban_RS skrev:
hej.
har en rs -04 som är chippad till circa 230 hk. den går kanon, markant skillnad. koppling och växel låda mår bra och inga missljud från motorn. min har ändå gått ca 10 tusen.
Jo eller hur 230 hk var väl lite magstarkt!
det har jag..


26 Inlägg
16 augusti 2007
#16
En golf har ju bara 150hk  och 180hk och rs laddar 0.7 standard jag l
addar med min 1.4 utan några problem om ja så vill det.


550 Inlägg
16 augusti 2007
#17
Robban_RS skrev:
The_Dude skrev:
Robban_RS skrev:
hej.
har en rs -04 som är chippad till circa 230 hk. den går kanon, markant skillnad. koppling och växel låda mår bra och inga missljud från motorn. min har ändå gått ca 10 tusen.
Jo eller hur 230 hk var väl lite magstarkt!
det har jag..
Hur kan du ha 230 hk när spridarna räcker till 215 hk ????


228 Inlägg
17 augusti 2007
#18
spännande du har inte spridar nummer på den så ska vi kolla hur långt de passar...du vet att det är olika spidare i 150 hk wv motorn samt 180 hk motorn

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

550 Inlägg
18 augusti 2007
#19
Det är samma spridare i 150 och 180 det enda som skiljer är mjukvara. 150 och 180 motorerna är identiska. Jag har suttit med ETKA och jämfört delarna. Jag har jobbat på V.A.G i 10 år. Den enda skillnaden är att Intercoolern på Octavia får bättre luftväxling p.g.a anorlunda nos.
Och spridarna flödar 280cc har jag för mig.
Jag köpte 413cc till min eftersom att jag e sugen på att komma över 300 hk gränsen och dom räcker till runt 400 hk@5 bar. Och dom flödar 384cc @3 bar


228 Inlägg
18 augusti 2007
#20
okej det kan jag köpa men de har ju olika motorbenämningar 150-180 hk maskinerna så hur kommer det sig att om det bara är intrecooler som du säger skiljer dem åt att tec vi tar RS då har 30 hk mer än den andra då...desamma gäller vid tex styrdonsomptimering då borde 150 hk maskinen få samma antal hk som rs maskinen då...så nått mer måste skilja..

jag har inte jobbar på WV så du vet säkert mycket bättre än vad jag vet så därför gillar jag att spinna på detta hur du kommit fram till detta..smile

tänkte då som typ Volvos SE samt GLT maskiner som får identiska antal hästar vid s.k chippning..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid


Sök