2949
Sök

Avassystem Audi A4 - 1996

8 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
#1
Hej

Jag har ett litet problem med min Audi A4 -96. Det är avavgassystemet som har pajat direkt efter grenröret, kopplingen/skarvningen har rostat sönder gissar jag.

Vad jag undrar är hur svårt det kan vara att byta detta själv eller hur mycket det kan tänkas kosta ifall man lämnar in bilen på verkstad.

Se bild för att bättre förstå problemet. (grenrör till vänster i bild)

http://bayimg.com/FAEljaABJ

Tack för hjälpen.

550 Inlägg
26 juli 2007
#2
Man kan köpa lösa flexbitar och svetsa på dom. Så slipper man byta hela främre rör.


8 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
#3
Förstår jag dig rätt om sista delen av grenröret kommer med denna flexbit om man köper nytt?
Senast redigerat av gryden (30 juli 2007)

8 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
#4
*bump*

550 Inlägg
30 juli 2007
#5
Nej flexbiten sitter i främre rör.


57 Inlägg
30 juli 2007
#6
gryden skrev:
Hej

Jag har ett litet problem med min Audi A4 -96. Det är avavgassystemet som har pajat direkt efter grenröret, kopplingen/skarvningen har rostat sönder gissar jag.

Vad jag undrar är hur svårt det kan vara att byta detta själv eller hur mycket det kan tänkas kosta ifall man lämnar in bilen på verkstad.

Se bild för att bättre förstå problemet. (grenrör till vänster i bild)

http://bayimg.com/FAEljaABJ

Tack för hjälpen.

Hej!

Hur stor är sannolikheten att vi två får samma problem?

Har nämligen oxå en bil av samma egenskaper som din, och avgasröret har gått av PRECIS  på samma ställe:D, hoppas det e OK om jag snor din bild?

8 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
#7
king_david skrev:
gryden skrev:
Hej

Jag har ett litet problem med min Audi A4 -96. Det är avavgassystemet som har pajat direkt efter grenröret, kopplingen/skarvningen har rostat sönder gissar jag.

Vad jag undrar är hur svårt det kan vara att byta detta själv eller hur mycket det kan tänkas kosta ifall man lämnar in bilen på verkstad.

Se bild för att bättre förstå problemet. (grenrör till vänster i bild)

http://bayimg.com/FAEljaABJ

Tack för hjälpen.

Hej!

Hur stor är sannolikheten att vi två får samma problem?

Har nämligen oxå en bil av samma egenskaper som din, och avgasröret har gått av PRECIS  på samma ställe:D, hoppas det e OK om jag snor din bild?

Lol, det går bra det, tydligen dax för 96orna att braka ihop. Min har gått 24000, var har din rullat?

57 Inlägg
31 juli 2007
#8
min har gått 23000 vilket kan betyda att du har varit mera försiktig:P
Vet inte vad du har för lösning till ditt problem men jag fick tipset att byta bort enbart flexen eller strumpan. Den finns på biltema i universal form. Gå in på biltema och skriv "Flexibelt skarvrör" i deras sökmotor.

Lycka till!

Vill gärna veta om du löser det på ett smartare sätt.

/D

Beyond Godlike
146 Inlägg
31 juli 2007
#9
1400 för fläns och jobb fick jag betala... Klassiskt fel på A4orna om man kör lite "hårt" wink

Dom säger det!

8 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#10
king_david skrev:
min har gått 23000 vilket kan betyda att du har varit mera försiktig:P
Vet inte vad du har för lösning till ditt problem men jag fick tipset att byta bort enbart flexen eller strumpan. Den finns på biltema i universal form. Gå in på biltema och skriv "Flexibelt skarvrör" i deras sökmotor.

Lycka till!

Vill gärna veta om du löser det på ett smartare sätt.

/D

Tack för tipset, det låter som en billig lösning. Men jag tänkte lämna in min till verkstad, så får vi se vad han tycker bör göras.

8 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#11
Connidja skrev:
1400 för fläns och jobb fick jag betala... Klassiskt fel på A4orna om man kör lite "hårt" wink

Tackar för infon, det var ju inte så farligt dyrt.

8 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#12
Tänkte bara uppdatera tråden med hur det gick till slut. Det blev en ny flexbit som svetsades på. Runt 1500:- fick jag betala för besväret. Och nu går den tyst och fint smile

Tack för all hjälp.

Stålmannen
465 Inlägg
10 augusti 2007
#13
Min kusin har en 96:a som rullat 23000 som börjat låta som om att det läcker. Blev bra sugen på att rulla under hans bil och kolla smile


///R-Rated
518 Inlägg
12 augusti 2007
#14
Min audi a4 97:a har gått av på samma ställe, precis vid grenröret. Jag köpte ingen flens eller nått, svetsade bara ihop det och la på massa "pasta" Inte världens bästa lösning men billigast, nästa gån får man väl köpa en fläns från biltema.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Beyond Godlike
146 Inlägg
13 augusti 2007
#15
nikotino skrev:
Min audi a4 97:a har gått av på samma ställe, precis vid grenröret. Jag köpte ingen flens eller nått, svetsade bara ihop det och la på massa "pasta" Inte världens bästa lösning men billigast, nästa gån får man väl köpa en fläns från biltema.

Hehe. Det lär ju gå sönder ganska så snabbt. Skapliga vibrationer blir det ju!

Dom säger det!

///R-Rated
518 Inlägg
25 december 2007
#16
Det höll inte länge... Går det sönder så köp flexbiten och gör det ordentligt på en gång.
Men men, jag vart inte chockad.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

3 235 Inlägg
25 december 2007
#17
Det är bara att köpa den flexidelen lös på t ex biltema/mekonomen och svetsa fast den.

Såg på bilden att du hade omfattande oljeläckage från växellådan...


Lat
14 Inlägg
4 juli 2008
#18
På mekonomen verkar det  bara finnas flexrör som är ca 20 cm långa. Själva flexbiten alltså. Personligen lär jag åka 20 mil för att komma till närmaste biltema för att få tag på den kortare universal delen de hade. sad

Någon som testat svetsa dit universaldelen? Tänkte om det går att få dit den ordentligt med tanke på att fästet sitter så nära och så.



Sök