3520
Sök

Regplåtar, Sudda eller ej?

8 156 Inlägg
29 juli 2007
Personuppgiftslagen (PuL) har ändrats lite sen den kom till.
Egentligen så ska man väl till och med kontakta ägaren till en unik bil innan man publicerar en bild på den, då en unik bil är nästan lika lätt att identifiera och koppla till en person som ett reg. nummer.

Men du lär inte bli dömd för att ha publicerat en bild på en bil med reg. nummer.
Bara vållat en massa irritation...

Att publicera mingelbilder är ju inte tillåtet
(Du måste ha samtycke från alla som är med på bilden för att få publicera den...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Tyskstuk.se
630 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
C70 skrev:
Zairon skrev:
Sitter nu och ska redigera bilderna från Gatbil stoppet vid Street Performance och CDR i Göteborg... Och det är ju en del bilder.. och många plåtar att sudda.
men är det så känsligt igentligen? Om man ställer upp på ett event, utställning eller en tour som denna så får man väll ansvara för det själv? om man inte vill att ens regnr ska synas så får man väll byta plåtar eller nått... eller tänker jag fel?

Om man säger såhär. Du har suddat ut dina egna plåtar.....big_smile

Jag hade absolut inte velat ha min plåtar synliga. Jag hör dagligen om folk som blir av med vingar, fälgar, spoilerkit, fronter, strålkastare, blinkers, backspeglar, stereo osv osv. Eller får bilen vandaliserad. Jag säger......sudda!

Om du kollar på bilderna så har jag suddat ett par plåtar på dom första... jag började men insåg hur jäkla många bilder det var, och att det hade tagit mkt mkt längre tid. Suddningen på dom plåtarna jag gjorde är slarvigt gjorda dessutom.. men även om jag skulle göra slarv på alla plåtar så hade det tagit jättelång tid.

Är man rädd att få nått stulet så borde man ju vara EXTRA mån om att plocka bort plåtarna på utställningar, o speciellt av den typen av utställnings där allmänheten lätt kan gå runt bland bilarna och kolla.

Men visst, det är en lag som säger att man måste göra det... så isf kommer det nog bli mer bilder på folk runt uställningen istället för på bilar... det ger ju en negativ effekt, faktiskt!

Miklen
29 juli 2007
...å eftersom man inte får ta kort på folket heller så kommer d helt enkelt bli INGA BILDER alls.. Så nu får ni bestämma er smile

2 924 Inlägg
29 juli 2007
Är man en seriös fotograf så tar man sig tiden och suddar ut regnr innan man publicerar dem på hemsidor etc.
Då undviker man även samtidigt, som sagt, problem efteråt.
Senast redigerat av peegee (29 juli 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

2lateuloose
543 Inlägg
29 juli 2007
Om man är på en utställning & inte tar bort sin skylt tycker jag att man har godkänt att bilen kan vara med på bild med nr-plåten synlig!

Även om jag suddar mina bilder så tycker jag allt att det är bilägarens ansvar att byta skylt på en utställning

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

424 Inlägg
30 juli 2007
Hardjim skrev:
Dagligen? Vart bor man då?
IOFS har man inget garage till sin pärla så får man skylla sig själv.
Regnr är ju en offentlig handling och är lättare att få fram än att ta reda på namnet på en person.

Sa inte att det var där jag bodde. Men är man på ett par forum så läser man det ofta. Just nu är det extremt mycket runt Gbg....

Ja, o går man utmanande klädd som tjej så får man också skylla sig själv eller? madrollhmm .........................

1 722 Inlägg
30 juli 2007
vad är det för länk till hemsidan ? som du sätter ut bilderna ??

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

48 Inlägg
30 juli 2007
Sudda om man kan tycker jag. Kan ju förstå om man inte orkar att sudda på 200 bilder.

Men man bör ju sudda på sin egen sida här på garaget. Garaget är ju en stor shopping katalog för tjuven om han tex. är efter en fälg till en speciell bil. Varför göra det lätt för dom?

4 767 Inlägg
30 juli 2007
Kanelbullen skrev:
vad är det för länk till hemsidan ? som du sätter ut bilderna ??

Dom ligger i Film och foto-forumet här på garaget om du letar lite smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

BMW Power
2 362 Inlägg
30 juli 2007
Hm visst, på ej lagliga saker som händer på gatorna så suddar jag alltid, även på vanliga träffar också.. men om man går på större event som Gatebil osv, så kan det LÄTT! bli runt 1000 billder, utan problem, och varför tar man dom bilderna? jo för att folk vill se, även dom som var där med sin bil vill ju ha bra bilder på sin bil.

Men om man nu ska behöva redigera dessa 1000 bilder för att ingen vill ha sin regskylt synlig så tycker jag att dom kan underlätta för fotograferna att plocka bort sådant skit innan man ställer ut på större grejer..

Om det nu är så att jag måste sudda regskyltar för att alla klagar då tar jag bort alla bilder så får dom fan vara utan bilder istället, och då kanske man inte ens fotar längre på större event för att man inte orkar med sådant.. eller behåller bilderna för sig själv..

Mvh

BMW, bogsering med wire :/

Tyskstuk.se
630 Inlägg
30 juli 2007
Trådstartare
Problemet är ju inte att vi som fotar inte vill hjälpa till genom att sudda.. det handlar inte heller om att vara proffetionell eller inte... Jag, liksom de flesta som fotar o lägger upp bilderna i forumet här, gör detta som en kul grej. Vi redigerar bilderna på vår fritid. Visst en onsdagsträff där man kanske får 20 bilder, det är acceptabelt tycker jag... då kan jag ta mig tid att sudda plåtarna, men som på stora event då kan det, som FugitivE skrev, bli runt 1000 bilder. Ok, alla lägger man inte upp här, men om jag skulle lägga upp 50 bilder från ett event så är det minst 50 plåtar att sudda. ibland kan det vara 3-5 plåtar på en bild, om bilarna står tätt eller av annan orsak... då blir det mellan 50 och 2500 plåtar att sudda... ( för att ta ett extrem exempel... )

Är man rädd för tjuvar så ligger det i var och ens eget intresse att plocka bort plåtarna.

Men fortfarande: Det finns en lag som säger att vi måste sudda....

Så mitt förslag är: Vi som fotar, fota bara bilar utan plåtar... då slipper vi både sudda och tjaffs!

820 Inlägg
30 juli 2007
Phaetoon skrev:
Personuppgiftslagen (PuL) har ändrats lite sen den kom till.
Egentligen så ska man väl till och med kontakta ägaren till en unik bil innan man publicerar en bild på den, då en unik bil är nästan lika lätt att identifiera och koppla till en person som ett reg. nummer.

Men du lär inte bli dömd för att ha publicerat en bild på en bil med reg. nummer.
Bara vållat en massa irritation...

Att publicera mingelbilder är ju inte tillåtet
(Du måste ha samtycke från alla som är med på bilden för att få publicera den...)

Detta beror ju på hur själva bilden är...
Om du tar en mingelbild på ett dansgolv lär du ju aldrig direkt hamna i fängelse för att du inte frågat alla om lov. wink

Lägg upp bildhelvetena med regplåtar. Ni som tycker han ska sudda kan ju sudda själva om ni tror det är kul.

Skriv bara att om bilägaren inte vill ha sin bil på bild eller om regplåten ska tas bort så får han/hon kontakta dig och då fixar du det... Då lär ingen kunna klaga.

6 Inlägg
1 augusti 2007
Ett par bra länkar med tanke på vad som diskuteras:

Fotosidan om vad man får fotografera!
Information om PUL från Regeringen!

Man får fotografera nästan allt och man får publicera en hel del smile

// Thomas
Skoda Yeti 1.8 TSI 4X4 2010

285 Inlägg
1 augusti 2007
Hardjim skrev:
C70 skrev:
Zairon skrev:
Sitter nu och ska redigera bilderna från Gatbil stoppet vid Street Performance och CDR i Göteborg... Och det är ju en del bilder.. och många plåtar att sudda.
men är det så känsligt igentligen? Om man ställer upp på ett event, utställning eller en tour som denna så får man väll ansvara för det själv? om man inte vill att ens regnr ska synas så får man väll byta plåtar eller nått... eller tänker jag fel?

Jag hade absolut inte velat ha min plåtar synliga. Jag hör dagligen om folk som blir av med vingar, fälgar, spoilerkit, fronter, strålkastare, blinkers, backspeglar, stereo osv osv. Eller får bilen vandaliserad. Jag säger......sudda!

Regnr är ju en offentlig handling och är lättare att få fram än att ta reda på namnet på en person.

Jag tycker det är strunt samma igentligen om man suddar eller inte,
Skylla sig själv ?
pyntar du för bygge av garage till mig ?

en satans jävla Volvo.

533 Inlägg
1 augusti 2007
Är det inte lite så att man suddar bilderna för att "hjälpa en kompis på Garaget" att inte skylta för mycket med bilnummer!! Klart som f-n att man hittar miljarder bil-bilder på alla möjliga forumsidor men min känsla är ändå att bil-kollegor hjälper varandra för att göra det så svårt som möjligt för ohederliga typer!

Sen finns det ju dom med personliga skyltar som är förknippat med bilen och eller en person och då känns det som man har tagit ett mycket medvetet steg i riktningen att synas så mycket det bara går.....men jag suddar ändå!

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=22638

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Miklen
1 augusti 2007
Satte mig å började sudda idag.. Jävligt många bilder å ja markera bara å körde mosaic filter på.. Nu har ja tröttnat å kommit underfull med att ja hellre slänger bort dessa bilderna från min webserver..är ändå fruktansvärt otacksamt ja får inget för å göra d å tittar hellre på bilderna utan massa klotter på skyltarna.. då kan ja faktiskt lika gärna behålla bilderna för mig själv. Så från min sida kommer ni inte se några mer bilbilder från förut iaf.. Tack för mig

EDIT: Visst det är väl en sak att redigera bilderna å censurera samtidigt som man lägger upp.. Men att sitta i efterhand..ne då ryker hellre bilderna.. MEN om vi ska enas om att alla plåtar ska suddas så ska dom fanimej göra d..På varenda bild.. Antingen d eller polisanmälan!!
Senast redigerat av Miklen (1 augusti 2007)

83 Inlägg
1 augusti 2007
Zairon skrev:

minst 50% har säkert bilen skriven på morsan eller farsan ändå, och kanske inte bor hemma så då är det ju skitsamma, som att leta efter en nål i en höstack ................... kanske? tongue

Himlalinjen
38 Inlägg
5 augusti 2007
Miklen skrev:
skylla sig eller inte skylla.. Det är fortfarande en lag på att man inte får publicera reg numrena..Man får ta hur mycke kort man vill ... men inte lägga ut dom på nätet enligt PUL.. varför ens diskutera.. Det är ju skrivet i lagen.. Å man ger inte sitt samtycke genom att ha kvar reg plåten på bilen heller.. Så det är ju isåfall fotografens ansvar att täcka över plåten om bilderna ska publiceras..

Ja brukar i regel inte sudda regnummer iaf för det är alldeles för mycke jobb..som många säger.. ni vill ha bilder på bilarna.. här får ni..men visst..d går ju att lösa me ett skyddat bildarkiv som man får fråga efter access till..kanske genom att logga in me sitt eget reg nummer eller liknande då å bara se bilder på sin egen bil..Verkar inte så kul kanske !

Haha finns ingen lag som säger det. När läste du en vanlig dagstidning senast?

Glädje ligger alltid en kurva före...

Miklen
5 augusti 2007
..jaha här va man trevlig smile för övrigt så kan väl du tala om för mig vad dom ändrat i PUL (personuppgiftslagen) å när dom gjorde det!! För enligt PUL LAGEN så får man INTE publicera bilder eller material på INTERNET som direkt kan knytas till en person t.ex.  Och inom den gränsen ligger ju just REG nummer..eller hur!! PS! NEJ ja läser inte dagstidningen kollar på sin höjd www.gp.se ..
Senast redigerat av Miklen (5 augusti 2007)

1 661 Inlägg
5 augusti 2007
Ravestream skrev:
Hardjim skrev:
C70 skrev:

Jag tycker det är strunt samma igentligen om man suddar eller inte,
Skylla sig själv ?
pyntar du för bygge av garage till mig ?

nej, men jag pyntar för ett till mig själv eftersom jag är rädd om min bil.

Sök