3572
Sök

el-katastrof

6 Inlägg
26 juli 2007
Trådstartare
har en hel del el-fel(härligt rim) på min saab 9000 cse -97. Kan det vara en styrbox och var hittar jag den i sådana fall? Är det meckigt och dyrt att byta den? eller vad kan det vara?

Jag har hittat följande fel, men det finns kanske fler:

centrallåset fungerar inte
larmet fungerar inte(öppnar man dörren blinkar bilen, men det tutar inte)
innerbelysningen fungerar inte
belysningen i dörrarna fungerar inte
backljuset fungerar inte
däremot fungerar startspärren

om man sätter i en ny säkring till låset, så går den direkt när man låser upp centrallåset. brukar dock fungera en upplåsning.

10 287 Inlägg
27 juli 2007
Det är svårt att säga om allt beror på ett och samma fel. Men det är i alla inte någon styrbox som är trasig.
Det låter nästan som en kombination av typ två fel, dels en kortslutning någonstans i en kabelhärva (kanske till dörrarna) och lossnad/ärgad jord nånstans.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 655 Inlägg
27 juli 2007
Ganska vanligt att någon/några kablar ärgar av i skarven mellan kaross och dörr..
Lite halvtrångt att komma åt och se.. Men det är ett ganska vanligt fel på de flesta bilarna.

210 Inlägg
27 juli 2007
larm, dörr, centrallås och innerbelysningen skulle jag kunna tänka mig beror på samma fel, men som sagt, jordfel eller kortslutning i någon/några kablar är nog det du bör leta efter!

6 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
korstslutningar och jordfel låter nästan som skandinaviens absolut jobbigaste fel att hitta! har någon något tips på hur man går tillväga för att hyffsta snabbt prova sig fram?

hade känts bättre med en styrbox...

3 295 Inlägg
27 juli 2007
du har nog kortslutning i nån av centrallås motorerna, det hade min pappa på sin 9000 aero och då fanns dom felet pga att dom går på samma säkring allihopa. testa och koppla ur en dörr i taget.. skaffa dig en automat säkring oxå, så slipper du bli ruinerad av felsökningen.
det är ganska sällan centrallås styrenheten går ihjäl på bilen..

MVH Johan

Sök