4198
Sök

ställa upp laddet på en b21et?

73 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
#1
tja

jag har hört att man kan ställa upp laddet på en b21et motor hur gör man?har även hört att man kan ställa upp sprutet, hur gör man det?


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
27 juli 2007
#2
Du kan pysa upp laddet till 0.8-0.9 kanske.. Det gör du på slangen mellan turbons kompressorhus och tryckklockan till wastegaten.. antingen sätter du bara ett t-kors och justerar laddet med kängden på slangen.. eller så sätter du dit en strypventil..

har hört att man kan "gnista" bränslehuvudet på k-jet för ökad soppamängd..  vet dock ej hur man gör eller vart man gör.. men har hört att de inte e nå vidare bra ur bränsle-ekonomisk synpunkt.. men iofs..b21et är en bränsle-ekonomisk disaster redan i orginal, så va kan de spela för roll??!


Fri fart för ett fritt folk!
14 195 Inlägg
27 juli 2007
#3
man ska inte pysa laddet det brukar gå att ställa upp den till runt 0.8 inte över det utan att montera intercooler

sprutet ska inte behövas ändras men A-o med K-jet är att ALLT är tätt och fint
och sedan ställer man sprutet med en riktig gas mätare som mäter både co och hc halt
ställ sprutet inom gränsvärdena alltså inte över 3,5% co men där hc halten är som lägst då brukar dom gå riktigt bra

försök att montera en intercooler så fort som går även modda dit ett annat insug och grenrör sen kasta bort T-kammen och minst köra A kam så kommer du ha en bil som går riktigt bra lagom ladd är 0,9
min spöade t4:or utan problem med 0,9 i ladd iof lite modernare turbo än orginal agget men iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

73 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
#4
ok jag redan en intercoler så då får jag testa att pysa laddet, men går det att pysa laddet och få den att bra utan att byta sprut?
Senast redigerat av trulsson (27 juli 2007)


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
27 juli 2007
#5
ja de går bra!
min gamla 245tic  var pyst till 0,8-0,9 tror jag.. ett t-stycke med en ca.20cm lång slang på, inget var gjort med sprutet..

Den flyttade på sig ganska bra faktiskt, med 405-topp, vx-3 kam, turbo och IC från en 740.. Det bör ju ha varit närmre 200kusar i den.. men ack så tråkig att tanka när man hade den som bruksbil.. omöjligt att komma under 1,3L/mil sad


73 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
#6
men det skulle funka att sätta in typ en boost coontroler då med eller? t.ex. sånna som dom säljer på creatix.se för 295. eller är det bättre att bara sätta dit en t koppling? måste man ha slang på den kopplingen eller räcker det att bara sätta på den?


510 Inlägg
30 juli 2007
#7
trulsson skrev:
men det skulle funka att sätta in typ en boost coontroler då med eller? t.ex. sånna som dom säljer på creatix.se för 295. eller är det bättre att bara sätta dit en t koppling? måste man ha slang på den kopplingen eller räcker det att bara sätta på den?

jag har en likadan pysventil som du pratar om, fast köpt på Kl-racing .. Funkar helbra .. Bara att sruva, sen köra en sväng och se vad den laddar smile


4 767 Inlägg
30 juli 2007
#8
Eller ett t-kors med en 5 cm slangbit på, och så en slangklämma på slangbiten (där justerar du hur mkt den ska pysa..), så har du exakt samma funktion till en kostnad av 15 kr..

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård


Sök