Som rubriken - tips och råd inför svetsning av bensintank.
Undrar bara vilka av dem som lämnat råd i tråden verkligen själva har svetsat en bensintank.
Majoriteten har nog inte ens sett en bensintank, verkar det som.
Men även google-mekarna ska ju få skriva inlägg - svenska yttrandefriheten tillåter det.
Finns flera orsaker till att man svetsar en bensintank.
För mig, som har svetsat flera bensintankar, har orsaken varit att det varken gått att uppbringa nya eller begagnade bensintankar.
Tankarna har varit rostiga så att de fuktat bensin i botten.
Det tror jag är de besvärligaste tankarna att svetsa.
En tank som av en vass sten eller annat skurits upp har i regel frisk plåt att svetsa i.
Likaså de tankar som av illvilliga dränerats på bensin medelst syl eller kniv.
Men tankar som är lövtunna så att det nästan bara är underredsmassan som tätar, dom är jobbiga.
Förutom att skölja noga och sedan torka invändigt med tryckluft tills det absolut inte doftar det allra minst bensin så......
Jag försökte först med MIG:en.
Blev bara större och större hål.
Tog i stället till gassvetsen.
Men för varje svets, när jag fyllde med vatten för att kolla tätheten, så fanns en ny spricka i anslutning till svetsningen.
När jag var färdig såg tankens underdel ut som ett spindelnät av de ständigt nya sprickorna, som svetsas igen.
Nästa gång, om det blir någon, ska jag prova med silverlod.
Silverlod har betydligt lägre smälttemperatur än t o m mässing.
Räcker med en skidvallningsbrännare skulle tro - vidimera den som vet.
Problemet med silverlod är att det krävs så ofantligt rent för att silverlodet ska fästa.
Kanske beta på samma sätt som för tennspackling?
Jag har tillverkat bensintankar av mässingsplåt, som jag lött(lödat) ihop med silverlod.
Jag vet inte.
Fördelen med silverlod är den låga smälttemperaturen, vilket bör medför mindre "skrynkling" av plåten jämfört med vanlig gassvetsning.