3275
Sök

704 bilstereo hjälp!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
hej, detta e säkert skitlätt för er va men jag fattar inget och behöver hjälp!

jag köpte mig en hyfsad volvo 740 av årsmodell 89:e
och i födelsedagspresent av brossan fick jag en stereo och två 6,9" högtalare för därbak,
men!  när jag skulle koppla ur den gammla skiten som satt i blev jag lite förvånad.
den cd:n som jag fick är ISO och skall passa allt?  men hur myck jag än titta och funderade kunde jag inte få den att passa me de sladdar som satt i min volvo...

kan det vara så att jag behöver en omkopplare?  var får man då tag på dem? vad heter dem? pris? 

och,  de två högtalarna..  (6,9")   som skall sitta där bak, hur installerar jag in dem?   i själva cd:n fanns inget uttag för dem.....

om nån skulle kunna förklara detta för mig på "bäbis språk" eller ge mig ett kopplings-shema .. är jag mycket mycket tacksam! 

tack på förhand för hjälp gubbar!

Kettunen
1 augusti 2007
Du måste köpa dig en Iso kabel till. ( Hane )
Sen kopplar du 6x9orna in i den. Eller gör du som jag brukar. Klipp av konakterna o koppla ihop kblarna direkt
6x9er ska kopplas till dom kablarna som har 2st i samma färg. Te.x Brun & brun med vit rand.
Finns 8 stycken kablar i samma färg
asså. 2st röda, 2st bruna 2st gråa 2st lila exempel bara.
Senast redigerat av Kettunen (1 augusti 2007)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Sen kopplar du 6x9orna in i den. Eller gör du som jag brukar. Klipp av konakterna o koppla ihop kblarna direkt
6x9er ska kopplas till dom kablarna som har 2st i samma färg. Te.x Brun & brun med vit rand.

tack för svar, men det hjälpte inte särskilt mycke.... jag är total nybörjare asså...
orkar du ge ett längre svar blir jag mycke tacksam... tongue

Kettunen
1 augusti 2007
richardoo290 skrev:
Kettunen skrev:

tack för svar, men det hjälpte inte särskilt mycke.... jag är total nybörjare asså...
orkar du ge ett längre svar blir jag mycke tacksam... tongue

HAHA big_smile
Vi tar detta om ni igen då. När du sitter i förar eller passagerar stolen i bilen o ska koppla sterio då va.
Då börjar du med att knippsa av den gammla kontakten. Sedan kopplar du in din nya ( ISO ) kontakt. Det är enkelt. Bara sätta kablarna på samma färger. Sen sätter du lite eltäjp på kablarna där du kopplat ihop dom. Sen är det bara att trycka in stereon så funkar den bara Taaadaaa smile
Det med 6x9erna. Fanns det redan gammla högtalare där bak??
Sånna fall får du ta o dra nya kablar enda från sterion till hatthyllan. Då får du skruva loss lite plast konsoler o så om du vill dra kablarna riktigt snyggt så man inte ser dom. Eller dra du dom under mattorna som en ( 740 raggare skulle ha gjort ) tongue
Och hatt hyllan måste du ta o skruva isär sen får du rita & göra nya hål i den . Helst med en sticksåg. Lämnar inga hängandes rester efter sig.
O sedan monterar du fast högtalarna med skruv & mutter. Tror det brukar oftast vara m5 eller m6 skruv. Sen kör du igenom skruven från ovansidan o börjar skruva fast muttrana från undersidan. Hoppas detta blev bättre då smile

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
yes ja fattar nu, men kan man inte köpa nån sorts omkopplare då så man slipper att klippa i sladdarna?

Kettunen
1 augusti 2007
richardoo290 skrev:
yes ja fattar nu, men kan man inte köpa nån sorts omkopplare då så man slipper att klippa i sladdarna?

Det finns det säkert till 740.
Jag brukar klippa dom. wink

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
tack för hjälpen!  då vet jag att iallafall att det går att sätta in stereon... måste bara klara av de nu tongue

hha men jag tror de går....   be börjar lossna däruppe nu...  haha ha de!

V8 Fantast
15 Inlägg
2 augusti 2007
Eller så går du till närmaste volvo handel. och be o få ett "ISO-kablage" till din 740. som konvertera 740ns kablage till ISO. sen så är det bara att koppla in din nya stereo. Priset om jag inte minns helt fel ligger strax under hundringen, gjorde iaf för 2 år sedan när min granne köpte ett likadant kablage.

Vill du ha det får du anstränga dig!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 augusti 2007
Jag skulle rekomendera att du köper kablaget som konverterar till ISO.
Men de ja tänker mest på just nu är att du kanske måste bygga en egen hatthylla hmm
Gjorde detta nyligt. Mina 6x9or var för stora för original hatthyllan. Så ja satte en laminatskiva ovanpå, kolla ifall dina 6x9or får plats annars kan du ju PMa mej smile.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Speed FMK
849 Inlägg
3 augusti 2007
som de andra säger så rekommenderar jag också att du byter kablage. Färgerna är inte alltid samma, de var iaf inte det på min 740. Sånna sladdar finns i närmsta reservdels affär eller på volvo troligen. Angående 6*9" högtalarna så får du ju troligen antingen kapa hål i den hatthyllan du har eller bygga en ny egen. Jag rekommenderar inte att du kapar i plåten under hatthyllan då det är en balk. Om högtalarna är för stora så bygg en ny helt enkelt.

På stereon finns 4 utgångar till högtalare. varje utgång består av två sladdar varav en har en solid färg och den ena har samma färg fast en rand på av någon färg. Den med en rand är minus om jag inte minns fel. (någon får gärna rätta mig på detta) De som du ska använda står de med liten text på: rear left + och rear left - till din vänster bak och rear right+ och rear right - till din höger. Du måste nu dra högtalar sladdar till dessa då det inte ligger orginal.

Sladdarna drar du snyggast under listerna vid dörrarna. dessa skruvas enkelt bort med en vanlig stjärnmejsel och sitter med 4 skruvar fram och en bak. Bak måste du dock ta ut baksätet för att få loss konsollen och det gör du ganska enkelt genom att först lyfta upp sitsen. Den bara viks framåt och har ett handtag i mitten under skidluckan som måste tryckas in. Bakre ryggstödet sitter med två styck metall öglor, en på varsin sida, och de är enkla att se när du tagit bort sitsen. När du sedan fått ut ryggstödet så kan du skruva bort bulten som bakre bältet sitter i. Nu ska den sista listen bara vara att lyfta bort. Kan vara lite kinkig beroende på gummilisten men ta det försiktigt, en bit i taget och böj den inte för mycket så kommer det gå bra. Den lilla luckan under förarsätet  vid fötterna sitter med två stjärn skruvar om jag inte minns fel och den på passagerar sidan sitter med skruvar som måste skruvas 45 grader och sedan bara dras ur. Panelerna vid fötterna, de ut mot framskärmarna sitter med två skruvar, båda stjärna

När du väl har tagit bort allt detta är det bara att lägga ner sladden och sedan sätta tillbaks i omvänd ordning. Tänk då på att få gummilisten utanför på rätt sätt så den inte hamnar i kläm. det brukar nämligen bli fula springor om man glömmer den.

Förlåt... Blev visst en uppsats och klockan är sent så jag har säkert gjort massa felstavningar och liknande. Men undrar du något så skicka mig ett meddelande.

Mvh Ludde

914 Inlägg
3 augusti 2007
eller så lämnar man bilen till en firma som gör stereo instalationer kollar hur dom gjort å lär sig av det till nästa gång man ska göra nåt wink

Sök