3462
Sök

Tjena, angående tonade baklyktor, olagligt?

35 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
tja det ligger till så hära att igår tonade jag mina lyktor och dem blev rätt bra men sen så kom min kompis och sa att den inte kommer gå igenom besiktningen, så då börja tankarna "hur jag skulle få bort det" så jag tog thinner på en trasa och torkade, det for bort mycket toning.. men sen igår kväll läste jag att reflexen måste synas, så tillbaka där jag torkade så började reflexen synas mer och mer,
men ändå är det halv mörka lyktor tror ni det kan funka att besikta om reflexerna fungerar? och det lyser någolunda rött samt gult och vitt sken på blinkers och baklyset?
eller hur ligger det där till igentligen med att det ska synas på långt håll osv?
/mvh

Bärs!
3 456 Inlägg
1 augusti 2007
egentligen får du inte tona alls, inte ens rött på positionsljuset... därimot vet jag flera som har besiktigat med tonade bakljus, så det där är nog olika på olika stationer...

Garaget.org peakade 2008.

35 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
egentligen får du inte tona alls, inte ens rött på positionsljuset... därimot vet jag flera som har besiktigat med tonade bakljus, så det där är nog olika på olika stationer...

okej hörde också nått att man om man har röda reflexer bak kan det gå? men mina reflexer syns ju bra på dem lyktorna bak som sitter på, fast dem ser mörka ut

Saaboholic
3 129 Inlägg
1 augusti 2007
det finns speciell spray att köpa där du köpte tonings sprayen..bör det göra iallafall.då försvinner allt.. mina var lätt tonade förra besiktningen och då gick dom igenom utan problem..i år är dom hel svarta och kommer inte gå igenom wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

35 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
hedley skrev:
det finns speciell spray att köpa där du köpte tonings sprayen..bör det göra iallafall.då försvinner allt.. mina var lätt tonade förra besiktningen och då gick dom igenom utan problem..i år är dom hel svarta och kommer inte gå igenom wink

okej, men du vet inte någon sida där det finns sådan "spray" ?? för där finns det inte ,danmobility (A) *skäms haha! ne men det finns inte där iaf..

9 108 Inlägg
2 augusti 2007
Du får tona baklyktorna (inte för mycket såklart) så länge du sätter röda reflexer ibak.

371 Inlägg
2 augusti 2007
ad center har borttagnings spray,.. är rädd att jag själv ska behöva köpa en sådan flaska =/

Life is a bitch, then u die

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
2 augusti 2007
jag har tonat framlyktorna.. men slänger på dem gamla original lyktorna till besiktningen tongue

Team Insane Racing

8 250 Inlägg
2 augusti 2007
MilleN skrev:
Du får tona baklyktorna (inte för mycket såklart) så länge du sätter röda reflexer ibak.

Nej, det får man faktiskt inte. Får så fort man gör nånting med dem, typ tonar (eller sätter dit ögonlock som ett annat exempel) dem så upphör e-märkningen och då blir de olagliga, om det inte rör som om en bil -69 och äldre (lite osäker på årsmodellen exakt, men det är där ikring).

En e-märkt strålkastaree / blinker / baklampa för man inte göra ett dugg åt om det ska va lagligt. Sen att man i de flesta fall får det igenom besiktningen är en annan sak, det är inte det samma som att det är lagligt.

Kalaskillen
246 Inlägg
2 augusti 2007
Du kan ju alltid försöka leta på ett par orginalbaklysen som du byter ut mot så fort du ska besikta bilen, görs ju bara en gång per år. De är likadant med fälgar som går utanför skärmkanten, (som jag ska ha nästa vår roll) bara att byta ut dom mot vinterfälgarna. Lika så om du tonar framrutorna mer än 5% Så är de bara att köra ner rutorna innan besiktningen och dra bort säkrningen, dom har inget med fönsterhissarana att göra, om de fungerar osv. där har ni/du tre tips smile

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

Bilägare
60 Inlägg
2 augusti 2007
Intressant topic det här... Kör till vardags en Renault 19 16v... på den är det faktiskt "rökiga", för att inte säga riktigt mörka baklyktor... ORIGINAL! gjordes vad jag hört bara på de bilar som är silvermetallic, och det ser bra ut.. men som sagt, så länge det är original så har du ju e-märkningen kvar...

Life's a bitch that complains about your socks...

35 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
zander skrev:
ad center har borttagnings spray,.. är rädd att jag själv ska behöva köpa en sådan flaska =/

Okej har dem någon hemsida?

Masterworks
2 augusti 2007
Undrars om min går igenom? hehehe... big_smile

http://www.garaget.org/archive/59078/58325/58325-531205.jpg

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 augusti 2007
Masterworks skrev:
Undrars om min går igenom? hehehe... big_smile

http://www.garaget.org/archive/59078/58 … 531205.jpg

tror inte det men snyggt är det! big_smile

Jonas

8 250 Inlägg
2 augusti 2007
Streammen skrev:
Lika så om du tonar framrutorna mer än 5% Så är de bara att köra ner rutorna innan besiktningen och dra bort säkrningen, dom har inget med fönsterhissarana att göra, om de fungerar osv. där har ni/du tre tips smile

Mjo, det hade ju kunnat va ett bra tips, OM det inte vore för att man riskerar en tvåa för: Främre sidorutor, ej kontrollerbara. Dessutom får man ju inte ha film framför b-stolpen oavsett hur ljus den än är, om man ska va noga.
Däremot kan man ta ur rutorna, då man inte måste ha sidorutor enligt lag.

Fordonstekniker
157 Inlägg
3 augusti 2007
Det som måste synas är reflexerna och att blikersen måste blinka gult/orange och att för mycket ljus inte får blockeras av toningen.

//Niko

De ska vara mer än det verkar;)

Masterworks
3 augusti 2007
Niko_turbo skrev:
Det som måste synas är reflexerna och att blikersen måste blinka gult/orange och att för mycket ljus inte får blockeras av toningen.

//Niko

Hur kollar man hur mycket ljus som blockeras då??? cool

9 108 Inlägg
6 augusti 2007
Marlboroman skrev:
MilleN skrev:

Nej, det får man faktiskt inte. Får så fort man gör nånting med dem, typ tonar (eller sätter dit ögonlock som ett annat exempel) dem så upphör e-märkningen och då blir de olagliga, om det inte rör som om en bil -69 och äldre (lite osäker på årsmodellen exakt, men det är där ikring).

En e-märkt strålkastaree / blinker / baklampa för man inte göra ett dugg åt om det ska va lagligt. Sen att man i de flesta fall får det igenom besiktningen är en annan sak, det är inte det samma som att det är lagligt.

Du har rätt, men det ska inte vara några problem att få dom igenom besiktningen.

Själv har jag samlat på mig ett gäng Omegabaklampor genom åren så i besiktningstider är det bara att byta smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 augusti 2007
Masterworks skrev:
Niko_turbo skrev:

//Niko

Hur kollar man hur mycket ljus som blockeras då??? cool

jämför med en orginal smile

Jonas

Gasglad
295 Inlägg
6 augusti 2007
Mina tonade blinkers frågade dem om när jag återbesiktade för felaktig ljusbild på ena framlampan. Jag svarade att det lyser när jag blinkar. Förhoppningsvis är det inga problem när jag besiktar nästa år.

Sök