3381
Sök

felinställd tändning

551 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjenna nu vill jag ha igång min B20 tongue men har lite problem... Jag och några andra förmodar att tändningen e felinställd för när vi skulle testa att bogsera den bakom en bil så small den i avgasröret lite då och då men inget mer... den får bensin och gnista på och alla tändstiften blir blöta och fördelarlocket verkar vara nytt... men e de bara att vrida på den där (va de nu heter) som alla tändstifts sladdar går till (heter de fördelaren då ?) tack på förhand // Matte

Volvo For Life =)

Smålänning
7 887 Inlägg
1 augusti 2007
#2
Svar: Ja. Men inte åt fel håll. Låter som om den är för högtänd.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
#3
Måste nolla motorn smile eller fixa tändningen på verkstad tyvärr om jag inte har helt fel för mej?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

551 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#4
okej för en polare sa att han säkert kunde fixa de  men orkar inte vänta på att han kommer så vill försöka få igång min... men ska inte motorn vara på typ 5+?

Volvo For Life =)

Smålänning
7 887 Inlägg
1 augusti 2007
#5
Är den så felinställd att den inte startar alls så är det inte fel att nolla motorn och grundinställa. Sen när du fått igång motorn så kan du vrida fördelaren tills motorn svarar lagom rappt på gasen och inte blir alltför varm. Prova att starta den efter. är den allför svårstartad så är den för högtänd.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

551 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
Är den så felinställd att den inte startar alls så är det inte fel att nolla motorn och grundinställa. Sen när du fått igång motorn så kan du vrida fördelaren tills motorn svarar lagom rappt på gasen och inte blir alltför varm. Prova att starta den efter. är den allför svårstartad så är den för högtänd.

okej men hur nollar man då ?

Volvo For Life =)

551 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#7
volvo__matte skrev:
twin_cam skrev:
Är den så felinställd att den inte startar alls så är det inte fel att nolla motorn och grundinställa. Sen när du fått igång motorn så kan du vrida fördelaren tills motorn svarar lagom rappt på gasen och inte blir alltför varm. Prova att starta den efter. är den allför svårstartad så är den för högtänd.

okej men hur nollar man då ?

ingen som vet ? tongue ska försöka mej på den imorrn big_smile

Volvo For Life =)

687 Inlägg
2 augusti 2007
#8
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=15204
läs det längst ner,det är ungefär samma på b20

Kettunen
2 augusti 2007
#9
När du haft av kamrem så finns det Markeringar på hjulen o så. Sen även ett kikhål så man ser en nolla.

551 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#10
Okej tack för alla svar så de e bara att leta efter nollan och dom där (hacken) och så bara köra på ? Fattade inte riktigt de dom skrev på 200 klubben någon som kan förklara lite lättare ? tongue
Senast redigerat av volvo__matte (2 augusti 2007)

Volvo For Life =)

687 Inlägg
2 augusti 2007
#11
alltså först lossar du skruven som håller fördelarn,vrider den så att båda markeringarna ligger mot varandra.sen tar du en blocknyckel vrider vevaxeln  till det gradtalet motorn ska ha (ska finnas markering på remhjulet under all smuts).där står på blocket 0 5 10 15 så ställer du den på,säg 10 grader,vrider tillbaka fördelarn till markeringen och skruvar fast. Nu ska den väl starta om brytarna öppnar som dom ska.är det något fel så kan nån annan rätta mig.

551 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#12
volvo_Tobias skrev:
alltså först lossar du skruven som håller fördelarn,vrider den så att båda markeringarna ligger mot varandra.sen tar du en blocknyckel vrider vevaxeln  till det gradtalet motorn ska ha (ska finnas markering på remhjulet under all smuts).där står på blocket 0 5 10 15 så ställer du den på,säg 10 grader,vrider tillbaka fördelarn till markeringen och skruvar fast. Nu ska den väl starta om brytarna öppnar som dom ska.är det något fel så kan nån annan rätta mig.

jaha okej tongue ja e no lite seg idag men om jag vet hur man gör med fördelaren iallafall... men man vrider föredelaren så båda markeringarna e emot och skruvar fast sen så sätter jag den andra skiten på 10 grader?  men hur ska man vrida tillbaka fördelarn efter de  ?den e ju mot båda markeringarna ?

Volvo For Life =)

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
2 augusti 2007
#13
är ingen kamrem på b20n är ju drev på dom ju tongue hehe...så då är de lättast att sätta 1ans cylinder högst upp i vändläge ist...
Senast redigerat av mr_harry (2 augusti 2007)

hellre pallbocks kung än trailer queen

551 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#14
e de någon som har någon bild på vilken skruv som man ska skruva för att kunna röra fördelarn ?big_smile

Volvo For Life =)

687 Inlägg
3 augusti 2007
#15
mr_harry skrev:
är ingen kamrem på b20n är ju drev på dom ju tongue hehe

visst fan,tänkte inte på det. har bara haft b21. men ta o kolla brytarna också så dom öppnar, be nån veva runt på starten o du står o kollar så dom öppnar.

551 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#16
volvo_Tobias skrev:
mr_harry skrev:
är ingen kamrem på b20n är ju drev på dom ju tongue hehe

visst fan,tänkte inte på det. har bara haft b21. men ta o kolla brytarna också så dom öppnar, be nån veva runt på starten o du står o kollar så dom öppnar.

japp dom har vi kollat tongue har jag för mej yikes eller vilka e de ?tongue förlåt men e min första motor tongue har fått hjälp av släktingar innan hmm

Volvo For Life =)

687 Inlägg
3 augusti 2007
#17
http://images.google.se/imgres?imgurl=h … v%26sa%3DN
här hittar du lite om felsökning och hur du ställer brytarna.

551 Inlägg
3 augusti 2007
Trådstartare
#18
volvo_Tobias skrev:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/bilder/tandningen.gif&imgrefurl=http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/bilfel.htm&h=290&w=290&sz=6&hl=sv&start=31&um=1&tbnid=0ybO14mBr2I4EM:&tbnh=115&tbnw=115&prev=/images%3Fq%3Dt%25C3%25A4ndinst%25C3%25A4llning%26start%3D20%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN
här hittar du lite om felsökning och hur du ställer brytarna.

jaha dom jo dom sa morfar att dom funka som dom ska

Volvo For Life =)

687 Inlägg
4 augusti 2007
#19
Har du hittat skruven till fördelaren?

551 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#20
volvo_Tobias skrev:
Har du hittat skruven till fördelaren?

har inte kollat så mycket själv fick lite hjälp satt mest i bilen och strimlade tongue men har du ingen bild ? sitter ju EN skruv där nere på fördelarn förmodar att de e den ?

Volvo For Life =)


Sök