2885
Sök

båtkörkort för eller emot?

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
hörde på radion att man ev nästa år kommer införa båtkörkort för båtar över 7meter eller som går fortare än 10knop.. ett förslag som iaf jag tycker har varit försenat 4år eftersom det va ungeför 4år sen de slog igenom att båt de va nått man skulle ha och varenda landkrabba köpte båt vilket ja ni kan tänka er själva hur de har slutat för vissa.. jag ska inte säga att erfarna kör helt felfritt för de gör dom verkligen inte men jag tycker det är bra att ovana nya båtägare får lite hjälp med hur dom ska köra och vad som är rätt och fel samt hur man ska bete sig

vad tycker ni?

Knegare
302 Inlägg
7 augusti 2007
Tycker att dom som hade förarbevis innan -08 då inte ska behöva ta körkort för båt.

Poon
Love the sound...

Student
232 Inlägg
7 augusti 2007
Snart är det väll så att man måste ha något körkort för att ro runt i en eka och fiska.

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

Kettunen
7 augusti 2007
Exakt. Detta ska inte behöva drabba oss som inte ( Busar ) i vattnet!

Student
232 Inlägg
7 augusti 2007
och hur stor sanolikhet är det att man vekligne behvöer det där kortet iår har oplisen vart å våran ände av mälaren en gång och det skrev de om i tidningen. skaffa flera sjöpoliser istället för att tvinga oss trafikanter till en massa onödiga utgifter

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Tore skrev:
Snart är det väll så att man måste ha något körkort för att ro runt i en eka och fiska.

du ror väl inte i 10knop eller har en eka på 7meter wink
Tore skrev:
och hur stor sanolikhet är det att man vekligne behvöer det där kortet iår har oplisen vart å våran ände av mälaren en gång och det skrev de om i tidningen. skaffa flera sjöpoliser istället för att tvinga oss trafikanter till en massa onödiga utgifter

vet itne hur trycket i hamnar och så är på den sidan men på västkusten runt här är det väldigt mycke folk som inte borde va på vattnet utan de här kortet..

med lem
1 147 Inlägg
7 augusti 2007
tycker det kan vara vettigt... iaf nån form av certifikat att man gått en utbildning om sjövett:) inte nödvändigtvis med prov och uppkörning, men iaf en kurs eller föredrag..

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Knegare
302 Inlägg
7 augusti 2007
dallelito skrev:
tycker det kan vara vettigt... iaf nån form av certifikat att man gått en utbildning om sjövett:) inte nödvändigtvis med prov och uppkörning, men iaf en kurs eller föredrag..

Det finns ju redan, förarbeviset! =P

Poon
Love the sound...

med lem
1 147 Inlägg
7 augusti 2007
Poon skrev:
dallelito skrev:

jaså, då tycker jag det kan räcka:) rör mig inte så mycket på vattnet så hade inte koll på att det fanns:)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Knegare
302 Inlägg
7 augusti 2007
Men som jag sa tidigare så tycker jag att dom som redan har förarbevis inte behöver ta körkort utan får det per automatik men dom som inte har det efter -08 får ta körkort eller krav på förarbevis.

Poon
Love the sound...

DFFL
9 020 Inlägg
7 augusti 2007
Kettunen skrev:
Exakt. Detta ska inte behöva drabba oss som inte ( Busar ) i vattnet!

Då ska folk som inte busar i trafiken behöva ta körkort heller?

Jag är för.
Varför inte?
Man kan köra som en jävla dåre på havet med, det har iallafall jag gjort.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

9 108 Inlägg
7 augusti 2007
dallelito skrev:

Du tog orden ur munnen på mig smile

Det här förarbeviset, är det obligatoriskt då? I så fall kan det ju lika gärna vara kvar som det är.

881 Inlägg
7 augusti 2007
Jag är för. Fast skulle jag skaffa egen båt så är jag emot.

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Poon skrev:
dallelito skrev:

jo men det är för båtar över 9meter eller va det är och har ingen hastighetsgräns det finns många båtar under 9meter som gör bra många knop.. det är inte direkt lätt att få stopp på vatten när man har hastigheten.. finns ingen broms tongue

T-mek
68 Inlägg
7 augusti 2007
Emot!!!

I dont drive fast,
I just fly low

326 Inlägg
7 augusti 2007
Den regeln som finns nu är skepparexamen för att få föra båtar över 12 X 4m, båtar över 9m finns det ingenting om.

Nu får vem som helst sätta sig i en racerbåt med Mercruiser 300hk, +60 knop helt ensam och köra lagligt utan någon erfarenhet. Det är faktiskt ganska konstigt att det inte finns några som helst begränsningar alls.
Det är många båtar ute på sjön om man håller sig i farleden och fartbåtar (eller alla) måste iaf lära sig grundläggande väjningsregler och inte köra slalom mellan långsammare båtar.

Jag är nog för ett enklare "körkort", på runt 10 timmar studie så alla lär sig det viktigaste väjningsreglerna, man över bord, ta ut en kurs, vett och etikett.

Förarbeviset kommer säkert att gälla som giltigt körkort i framtiden, det är tur man har det. tongue
Senast redigerat av ILarsaI (7 augusti 2007)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
7 augusti 2007
loudness skrev:
Poon skrev:
dallelito skrev:

jo men det är för båtar över 9meter eller va det är och har ingen hastighetsgräns det finns många båtar under 9meter som gör bra många knop.. det är inte direkt lätt att få stopp på vatten när man har hastigheten.. finns ingen broms tongue

vad jag har hört så finns det på vissa sport båtar nån sorts broms, nånting som går ut under båten och bromsar, alltså i vattnet men tycker det låter väldigt skumt och tror igentligen inte på det, men endå smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

4 554 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
loudness skrev:
Poon skrev:

vad jag har hört så finns det på vissa sport båtar nån sorts broms, nånting som går ut under båten och bromsar, alltså i vattnet men tycker det låter väldigt skumt och tror igentligen inte på det, men endå smile

tror jag säkert det finns men det lär inte finnas speciellt många i våra vatten...

Meister
6 763 Inlägg
7 augusti 2007
Tycker de är bra. Men min båt klarar sig precis under längd kravet. Frågan är hur de blir med farten. Jag har aldrig haft min i vatten och den behöver renoveras. Om den nu kommer gå fortare än 10 knop och dom för in reglerna så blir jag ledsen och är emot det, annars så är de kanon bra tongue Jag har bilder på galleriet om någon vill titta big_smile

1 297 Inlägg
7 augusti 2007
Ni som tror att det gäller alla har ju fått de här om bakfoten. De här gäller dom som kör båt. Precis som förarbevis för snöskoter gäller de som kör skoter. Att man ska få båtkörkort om man tagit bilkörkort innan -08. Va? Vad finns det för logik i de?! Missförstånd!

Sök