7 oktober 2005
Trådstartare
Nu har jag bytt min gamla rostiga rishög till en ny (-00) fin blank hyundai accent.
Det är ju inte världens roligaste bil så jag tänkte börja med att sänka den och sätta på lite störe fälgar, bara det att jag inte har någon större koll på det där med fälg/däck-storlek...
I registreringsbeviset står det att däckdimensionen är 175/70/13 (78S) och fälgdimension 5JX13/ET46, det där med fälgdimensionen redar jag inte riktigt ut...
Jag hittade en däck och fälgstorleks-beräknare på nordic audi och kom fram till att jag kan sätta på 175/40/17 fälgar utan att rullomkretsen ändras på hjulen.
Men hur mycket får man ändra på däck/fälg utan att nån blir arg på mig? räcker det med att rullomkretsen är den samma +/- 5% eller måste det registreras någonstans när man byter?
Hur mycket kan man ändra på bredden? Är det ok så länge det inte tar i någonstans? och hur vet man det? bredden borde väl inte påverka rullomkretsen, men kollar man på ovan nämda sida så påverkar bredden visst omkretsen.
Om man nu sätter på hjul med större/mindre omkrets än orginal, kan man då justera hasstighetsmätaren efter storleken?
ojoj... många frågor blev det, hoppas nån kan hjälpa mig att reda ut det här med däck/fälg.