Dödsstraff är ingen bra idé, man förstör mer för brottslingens släkt och vänner än för brottslingen själv.
Vore i så fall klokare att man låter förövaren lida hela livet, så att personen i fråga får smaka samma recept. Exempelvis, uppfinn något preparat som gör det VÄLDIGT smärtsamt att ha sex och injicera dem med det. Verkningstid: 10 år vid första domen, livet ut vid andra domen.
Dödsstraff är också förkastligt eftersom alla enligt mig har rätt till en andra chans... Folk KAN faktiskt bättra sig. De allra flesta av oss här på forumet är bra exempel på det. Jag hoppas och tror att få som vistas här är lika egoistiska och hänsynslösa som exempelvis barn kan vara på grund av brist på mognad.
Dessutom tillkommer variabeln att folk faktiskt kan bli oskyldigt dömda. Det blir svårt för samhället att gottgöra ett sådant misstag som att döma en oskyldig till döden.
Grunden till många rättssystem ligger i att man är oskyldig tills motsatsen bevisats (inte att man är skyldig tills motsatsen bevisats), och att man hellre ska fria än fälla om det föreligger rimligt tvivel.
Våldtäkt är en sak som tjejer, enligt många, spelar allt mer på för att de i det ser ett sätt att vinna någonting, exempelvis pengar, uppmärksamhet eller sympati. Förutom det uppenbara felet att detta leder till domar och stämplar på oskyldiga, så leder det även till att situationen för de verkliga offren förvärras.
Har själv varit med om att en kille blivit anmäld för våldtäkt på en tjej. Som tur var fanns det ett flertal vittnen som efter en del om och men gjorde att han friades från anklagelserna. Tydligen vart tjejen förbannad på snubben för att han kom för snabbt och kom på bakfyllan på den lysande idén att hon skulle hämnas för att han fick ut något av deras 1-night-stand men inte hon. Stämpeln som våldtäktsman fick han leva med flera år efter att han friats från alla anklagelser.
Känner inte till så mycket alls om det här aktuella fallet, och försvarar inte de som utpekas som misstänkta/skyldiga på något sätt, särskilt med tanke på att de faktiskt mer eller mindre erkänt att "det kanske var en våldtäkt men det fattade inte vi". Anledningen till mitt inlägg är att jag tycker det är skrämmande hur folk bildar sina egna åsikter utan att ha alla fakta på hand.
Slutligen vill jag påpeka att folk enligt min åsikt ska vara lika inför lagen, oavsett om de är förortens okrönte konung eller barn till den krönte konungens bästa polare.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex