2830
Sök

BMW 325 E30 kanske? (Köpråd)

Övningskör
51 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tjenare. Jag har ganska plötsligt blivit intresserad av den bil som står i topic och vill gärna veta för- och nackdelar om den smile Är det svårt att hitta en 325 e30 som gått under 16k mil, utan skador (rost) och som har en fin motor? Vad för pris ska det vara på bilen i så fall? Jag har sökt på blocket och jag hittar fan bara cabs som har gått miljontals mil och det är jag inte ett dugg intresserad av. Jag kan tänka mig att ge max 35-40k kr för bilen. Hur många hästar går det på bilen, i original skick?


Om ni tycker att jag är ute efter helt fel bil så rekommendera gärna något annat, men det jag söker främst är en bil som ser sportig ut, har lite power och är billig i drift.

Vore ännu bättre om jag fick seriösa svar av folk som vet vad dem pratar om!
Senast redigerat av kevinw (9 augusti 2007)


1 418 Inlägg
9 augusti 2007
#2
170 häst är det i 325an, diffad bakaxel så du kan ja ruskigt kul med den smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Övningskör
51 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#3
Lindberg88 skrev:
170 häst är det i 325an, diffad bakaxel så du kan ja ruskigt kul med den smile

Ok, då antar jag att de föregående ägarna har haft ruskigt kul med den också. Verkar vara en bil som det är svårt att hitta i bra skick.


Rörpulare
1 453 Inlägg
9 augusti 2007
#4
Jasså du e inne på samma spår som mej då allstå smile Ska Köpa så fort ja får första lönen nu i augusti-september! Finare bmw 3serie finns inte enligt mej!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

376 Inlägg
9 augusti 2007
#5
Jodå, Att hitta en 325 som är lugnt kört är itne det lättaste. Men ibalnd så dyker dem upp.  Om du ska kolla på en så kolla rost i Innerskärmar, trösklar, Nederkant på dörrar, Nederkant på baklucka och kring framrutan. Det är de vanligaste ställen man brukar finna rost på. Och alla 325:or har inte diffad bakaxel, Det var ett tillval. Lyssna också efetr klonk i bakvagnen. Brukar vara de stora bakvagn bussningarna som brukar gå (vanligt fel på E30= modellerna) Kolle även växelspaken som brukar vara sladdrig. (Bussning i växellänkaget som nästan är slut på alla e30.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Övningskör
51 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
#6
Jorsten skrev:
Jodå, Att hitta en 325 som är lugnt kört är itne det lättaste. Men ibalnd så dyker dem upp.  Om du ska kolla på en så kolla rost i Innerskärmar, trösklar, Nederkant på dörrar, Nederkant på baklucka och kring framrutan. Det är de vanligaste ställen man brukar finna rost på. Och alla 325:or har inte diffad bakaxel, Det var ett tillval. Lyssna också efetr klonk i bakvagnen. Brukar vara de stora bakvagn bussningarna som brukar gå (vanligt fel på E30= modellerna) Kolle även växelspaken som brukar vara sladdrig. (Bussning i växellänkaget som nästan är slut på alla e30.

Ok, tack. Vad för pris ska man ge för en schysst bil då så man inte känner sig lurad? smile


376 Inlägg
9 augusti 2007
#7
jadu, En fin "gubbkörd" bör du väl kunna hitta för 25-30 beroende på årsmodell då givetvis. Mer tycker jag inte du ska ge om det inte är en riktigt pärla med få mil på mätare. Då kan det tydligen vara hutlösa priser på dem. Men om dem får ut pengarna är ju en annan femma smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
9 augusti 2007
#8
Let också efter en 88a eller nyare då dessa årsmodeller är faceliftade och lite mer uppdaterade osv. kolla gärna in min e30 med

1 353 Inlägg
10 augusti 2007
#9
akta dig för att köpa bilar av ungdomar bara, jag köpte en för omkring 2 månader sen.
totalt sönderskruvad av en kille som knappt verkat vetat vad han höll på med..

bakaxeln satt löst.
kardanaxeln satt löst.
växellådan satt löst.
och tappade hela avgasröret ifrån grenröret hela vägen bak när jag ägt bilen i typ 2 veckor ^^

Fast den var helt rostfri och fin i lacken så den var värd dom 15 000 jag gav för den ändå smile

There's no replacement for displacement

Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 augusti 2007
#10
ta med dig ficklampa och domkraft ifall du kollar på någon ta även med en liten hammare så du kan slå på golvet under bilen vanligt att det blir hål där
samt domkraftfästen fram är vanliga skador
innekärmar trösklar bagagelucka under säkringsboxen tja nästan överallt på bilen tongue

såg nån som sa att det fanns säkert nån gubkörd för nåt pris
har fan aldrig sett en gubbkörd 325 E30 har ni ?
och skruva bort locket på ventilkåpan och se till att det sitter torxskruvar till på toppen gör det inte det så får du räkna med att byta dom
var ett standardfel BMW gorde på just E30 modellen
suck att dom aldrig lär sig hmm


.......
2 655 Inlägg
10 augusti 2007
#11
Team-Adolfsson skrev:
ta med dig ficklampa och domkraft ifall du kollar på någon ta även med en liten hammare så du kan slå på golvet under bilen vanligt att det blir hål där
samt domkraftfästen fram är vanliga skador
innekärmar trösklar bagagelucka under säkringsboxen tja nästan överallt på bilen tongue

såg nån som sa att det fanns säkert nån gubkörd för nåt pris
har fan aldrig sett en gubbkörd 325 E30 har ni ?
och skruva bort locket på ventilkåpan och se till att det sitter torxskruvar till på toppen gör det inte det så får du räkna med att byta dom
var ett standardfel BMW gorde på just E30 modellen
suck att dom aldrig lär sig hmm

ja har sett en hel del finkörda 325 e30 och dom ligger ju allt mellan 20-25-35tusen om man ska ha en som e riktigt bra.

sen förstår ja inte va du menar, min satt de vanliga bultar på och dom va de inga problem me, hade gått 25,000mil och funkade skitbra som dom va, men bytte ut dom till nya då ja trimma å renovera toppen åså. så e motorn frisk att den inte tickar eller nånting sån va ska mån då riva bort topp grejer o sånt för...

Övningskör
51 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#12
Verkar krångligt med 325 E30 ang. skick. Har ni tips på några andra bilar som påminner om 325 e30 då? Rolig att köra, snygg och 160+ hk. o hålla sig vid samma prisklass.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 augusti 2007
#13
beemern skrev:
Team-Adolfsson skrev:
ta med dig ficklampa och domkraft ifall du kollar på någon ta även med en liten hammare så du kan slå på golvet under bilen vanligt att det blir hål där
samt domkraftfästen fram är vanliga skador
innekärmar trösklar bagagelucka under säkringsboxen tja nästan överallt på bilen tongue

såg nån som sa att det fanns säkert nån gubkörd för nåt pris
har fan aldrig sett en gubbkörd 325 E30 har ni ?
och skruva bort locket på ventilkåpan och se till att det sitter torxskruvar till på toppen gör det inte det så får du räkna med att byta dom
var ett standardfel BMW gorde på just E30 modellen
suck att dom aldrig lär sig hmm

ja har sett en hel del finkörda 325 e30 och dom ligger ju allt mellan 20-25-35tusen om man ska ha en som e riktigt bra.

sen förstår ja inte va du menar, min satt de vanliga bultar på och dom va de inga problem me, hade gått 25,000mil och funkade skitbra som dom va, men bytte ut dom till nya då ja trimma å renovera toppen åså. så e motorn frisk att den inte tickar eller nånting sån va ska mån då riva bort topp grejer o sånt för...

läs på autopower.se dom rekomenderar att byta när det sittr vanliga bultar
min satt det torx på och den tikar inget heller motorn går hur rent som helst
därför ska jag sälja motor och låda å skrota karrosen tongue


160 Inlägg
10 augusti 2007
#14
Är också i skrivandets stund intresserad av en 325 E30 men att hitta ett fräscht exemplar är svårt. Dom flesta som jag sett på blocketannonserna är sönderkörda vrak med massor av rost och till sjuka överpriser.

Kevinw, du hade cirka 35-40k kr att spendera så varför inte kolla på en 325 E36 istället. Bättre bakvagn, starkare och mer hållbar motor, bättre komfort o.s.v. Kolla från 93:ans modeller för då kom VANOS.

http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS

För 35-40k kr så borde du hitta en fin och välvårdad 325 E36. Finns väl endast få välvårdade 325 E30 kvar och dom är nog väldigt svåra att få tag på såtillvida att du inte hittar en 325 touring. Färre ungdomar som kör omkring i kombi och tack vare det så blir bilen skonad från allt för vårdslös körning.


Sök