3908
Sök

Är WW Sharan en bra bil, vad kolla och vad undvika ?

9 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Är ny på forumet.

Har funderingar på att köpa en minibuss och mycket lutar mot en beg. Sharan(budget ca 50kkr). Är detta en bra bil? Vilken årsmodell och motoralternativ ska man välja eller helst undvika. Vad ska man titta extra noga på och kolla vid testkörning?

Har hört att 2.0:an ska vara riktigt slö, Vr6:an full med problem, 1.8T (?)

Ni som haft en Sharan, skriv gärna av er lite av era erfarenheter.

Mvh

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
10 augusti 2007
#2
Hej!

Har inte haft någon Sharan, men väl en Ford Galaxy, och den är för övrigt precis samma bil som Sharan och Seat Alhambra.

Vår Galaxy var en -99 som gått drygt 25 000 mil, med 2,3-liters fyra och automat. Mycket bekväm både att åka i och att köra. Pigg och trevlig, välutrustad och gick på 0,9 ungefär.

Enda felet var att alulisterna runt sidorutorna ärgat så plasten över dem (de är inte målade) hade bubblat sig och såg lite trista ut. Verkar vara så på alla dessa tre bussarna, tyvärr.

När vi sålde den skrev jag så här i annonsen (så vet du vad jag hade och hur jag tänkte):

26 000 mil. Full servicebok. 2,3-motor och automat. Samma bil som VW Sharan
och Seat Alhambra.

Rymlig och välutrustad bil med bland annat:
*Klimatanläggning med separata inställningar för fram och bakdel i bilen.
Klimatanläggningen är nyss kontrollerad och påfylld.
*Fjärsstyrd stereo med CD-växlare
*Eluppvärmd framruta (och bakruta).
*Färddator.
*Centrallås.
*Elhissar.

Bilen har sju separata och justerbara stolar. Fem av dessa går att plocka ur
med ett enkelt handgrepp.
Alla platser har läslampor. I bak finns också extra 12-voltsuttag.
Bilen har också gott om mugghållare och fällbara bord mm. Dessutom fungerar
ena handskfacket som kylfack när man har klimatanläggningen igång!

Avtagbar dragkrok. Drar 1050 på B-kort och 1800 på E-kort.

Bekväm och lättkörd, smidig trots sin rymlighet!

Med alla stolar i är det en riktig minibuss. En perfekt familjebil för den
stora familjen, eller kanske i stället för en van (och mer ekonomisk!) om man
har behov av utrymmet för last eller passagerare.

Superflexibel! Tar man ur ett säte eller två får man jättemycket lastutrymme i
bilen. Med alla stolar i är det ett mer normalt bagageutrymme längst bak.

Mkt bra både sommar- och vinterdäck."

Vi fick 35 000 för vår bil, och då är det så att Galaxyn är billigare än Sharanen, trots att det är samma bil bortsett från emblemen. Så mitt tips är att du även kollar Forden och Seaten för att få mer bil för pengarna.

Hade vi varit fler än tre i familjen hade vi nog behållit den, men nu har vi en V40 som vi trivs med och... Fast dyker det upp en bra är det inte omöjligt att... Ja, du fattar, vi GILLADE verkligen vår buss! smile

Lycka till! // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

★★★★★
455 Inlägg
10 augusti 2007
#3
Antar att de e samma vr6 motor i sharanen som i golfarna, så är det ingen problem motor så länge man sköter dom!! alla motorer måste skötas mer eller mindre, vr6an ska man kolla så att kamkedjan är bytt (12-18000mil) annars kan det bli problem..

9 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#4
Hej Ellen,

Tack för ditt svar. Forden och Seaten har ju som du skrev samma kaross, så det är väl då kanske just motor och låda som skiljer. De jag pratat med har sagt att WW är bästa val, men om Seat och Ford har bra fungerande alternativ så är det ju också intressant. De kanske rent av är bättre än WW... ?

9 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#5
ozzy skrev:
Antar att de e samma vr6 motor i sharanen som i golfarna, så är det ingen problem motor så länge man sköter dom!! alla motorer måste skötas mer eller mindre, vr6an ska man kolla så att kamkedjan är bytt (12-18000mil) annars kan det bli problem..

Ok, Tack! Hur fungerar aut. Vxl lådan? är det något att lita på uppåt 20-30 000mil eller ska man räkna med att den pajar efter ett tag?

Vr6:orna verkar ju vara de billigaste bilarna om man kollar annonserna, vad beror det på?
Senast redigerat av Soeren (10 augusti 2007)

buffys
10 augusti 2007
#6
Vw är ju alltid vw, lättare att sälja i alla fall! Det mest klockrena Sharan ja kört va en 1,8t med aut... den motorn är väl, bortsett vattenpumpen, riktigt skottsäker! För 50 får du ju inte en nyare, har lite dålig erfarenhet av de äldre...Men jag tror att 2,0 kommer du tröttna på, vr6 blir dyrare plus lite tveksamhet till kamkedja(dyrt)... Jag skulle lätt jaga en 1,8t, känns klockrent!!!

buffys
10 augusti 2007
#7
Soeren skrev:
ozzy skrev:
Antar att de e samma vr6 motor i sharanen som i golfarna, så är det ingen problem motor så länge man sköter dom!! alla motorer måste skötas mer eller mindre, vr6an ska man kolla så att kamkedjan är bytt (12-18000mil) annars kan det bli problem..

Ok, Tack! Hur fungerar aut. Vxl lådan? är det något att lita på uppåt 20-30 000mil eller ska man räkna med att den pajar efter ett tag?

Vr6:orna verkar ju vara de billigaste bilarna om man kollar annonserna, vad beror det på?

Beror nog på att de är hårdast körda, mest slitna och dyrast att äga.... Vet inte hur det är med aut efter 15-30k mil, men de är absolut inte sämre än nån annan aut va ja vet!

Synd att din budget inte är större, nyare sharan är ju som att köra passat typ, känns inte minibuss direkt...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 augusti 2007
#8
Soeren skrev:
Har hört att 2.0:an ska vara riktigt slö, Vr6:an full med problem, 1.8T (?)

Ehh....VR6:an full med problem? Vad är problemet att den har 2ggr starkare toppackning än övriga Vr6:or? eller att den har kamkjedjor istället för Kammrem (1.8t) som ska bytas stup ikvarten och som kan gå av och göra ventil sallad? att Vr6:an inte har en turbo som
kommer rasa eller att den har mer hästkrafter än 1.8t?

VR6:an är full med fördelar jämfört med tex 1.8T Enda negativa man kan ta fram är bränsleförbrukningen som är litet högre men samtidigt har vr6:an mer effekt...

Kammkedjor ska inte byta vid 12-18000 mil vet såna som rullar 28.000mil innan dom byts
Man byter när dom börjar låta sen är det naturligtvis skönt att köpa en bil där detta byte är gjort då vag tar 18k för kalaset..Kamkedjorna håller LÄNGE och i 50% av fallen när det rasslar behöver man kanske byta spännare/skenor och INTE kedjor då kostar det 500kr om
man gör det själv...

Skulle välja Vr6:an vilken dag som helst i veckan...


buffys
10 augusti 2007
#9
MeloveGolf skrev:
Soeren skrev:
Har hört att 2.0:an ska vara riktigt slö, Vr6:an full med problem, 1.8T (?)

Ehh....VR6:an full med problem? Vad är problemet att den har 2ggr starkare toppackning än övriga Vr6:or? eller att den har kamkjedjor istället för Kammrem (1.8t) som ska bytas stup ikvarten och som kan gå av och göra ventil sallad? att Vr6:an inte har en turbo som
kommer rasa eller att den har mer hästkrafter än 1.8t?

VR6:an är full med fördelar jämfört med tex 1.8T Enda negativa man kan ta fram är bränsleförbrukningen som är litet högre men samtidigt har vr6:an mer effekt...

Kammkedjor ska inte byta vid 12-18000 mil vet såna som rullar 28.000mil innan dom byts
Man byter när dom börjar låta sen är det naturligtvis skönt att köpa en bil där detta byte är gjort då vag tar 18k för kalaset..Kamkedjorna håller LÄNGE och i 50% av fallen när det rasslar behöver man kanske byta spännare/skenor och INTE kedjor då kostar det 500kr om
man gör det själv...

Skulle välja Vr6:an vilken dag som helst i veckan...

Det är sant, men om olyckan skulle vara framme och man behöver byta kedjan och inte har verkstad/kunnande så blir det en ganska kostsam affär jämfört med rembyte...MEn det är ju upp till köparen vad han vill ha i o för sig:D

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 augusti 2007
#10
Ang kostnad av byte så Tar VAG 18k...delarna alltså hela satsen med skenor,spännare,kedjor mm kostar i sig självt knappa 2000kr MEN det fins gott om folk som byter åt dig på en dag för en bråkdel av priset vag tar om du står för delarna....
men man ska alltid kolla skick på spännaren först där kan man spara 17.500kr
då det oftast är den som är slut....

Och det är inte "kedjan" och utan Kedjorna Vr6 har dubbla kedjor wink


buffys
10 augusti 2007
#11
O shit, skrev jag med fel böjning på ordet...

9 Inlägg
10 augusti 2007
Trådstartare
#12
Hej,

18kkr för att byta kamkedjor var lite väl saftigt...  wink men som sagt kostar delarna 2kkr så borde ju någon annan kunna byta dessa billigare. Men den ska alltså bytas när den börjar rassla, finns ingen service där den alltid byts i typ förebyggande syfte.

Annars precis denna sorts åsikter som jag försökte att provocera fram, tackar!   smile

1,8T har alltså kamrem, vad är bytesintervallen på den och kostnad? borde väl vara ett ganska enkelt byte för den har väl inte dubbla kammar(?)... Det är alltså inte heller en säker motor om remmen går av, dvs ventiler etc blir skrot. Vissa motorer kan man ju annars typ trycka dit en ny rem och köra vidare.

Finns det några vanliga fel på bilarna som man ska kolla nogrannare efter och som kan komma att kosta en slant?

Mvh

buffys
10 augusti 2007
#13
känns som 2k är väldigt billigt för dubbla kedjor(!), kedjespännare o skenor...

9 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#14
Ingen mer som har ägt, äger en WW Sharan och kan ge lite mer info ?

Administratör
2 980 Inlägg
13 augusti 2007
#15
Jag äger ingen sharan men har inne dom rätt ofta på jobbet..... Jag gillar inte bilen den har massa konstiga fel, spindelleder blir glappa fort ac funkar nästan inte på nån trånga och krångliga att skruva med, läcker in vatten osv osv tänk på att det är en ford igentligen "ford galaxie"

En kopp av den svarta såsen...

9 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#16
Goffen skrev:
Jag äger ingen sharan men har inne dom rätt ofta på jobbet..... Jag gillar inte bilen den har massa konstiga fel, spindelleder blir glappa fort ac funkar nästan inte på nån trånga och krångliga att skruva med, läcker in vatten osv osv tänk på att det är en ford igentligen "ford galaxie"

Är Crysler Voyayer ett bättre alt eller Chevrolet Trans Sport?

Administratör
2 980 Inlägg
13 augusti 2007
#17
jag känner ju inte till Crysler men jag antar att du behöver en 7sitsig bil? Jag skulle hellre satsa på en VW caravelle multivan  eller liknande dock vet jag inte vilken prisklass du vill ligga i men jag personligen kommer aldrig äga en sharan......

En kopp av den svarta såsen...

9 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
#18
Goffen skrev:
jag känner ju inte till Crysler men jag antar att du behöver en 7sitsig bil? Jag skulle hellre satsa på en VW caravelle multivan  eller liknande dock vet jag inte vilken prisklass du vill ligga i men jag personligen kommer aldrig äga en sharan......

Vi är väl inne på att köpa en lite större familjebil, Volvo går väl men blir ganska trångt och lite bökigt med 3 ungar. 6 eller 7 sittsig spelar ingen större roll. Jag vill inte lägga någon förmögenhet, runt 50kkr typ, eventuellt lite mer.

1 Inlägg
15 februari 2008
#19
Hej

Jag har haft både Sharan, Alhambra, och en Galaxy, jag kan säga att Galaxyn är mycket sämre då tänker jag främst på motorn mm, sen kan jag rekomendera Alhambra för dens känns bättre än Sharanen och så får man mer utrustning på Alhambran, (båda mina sharaner hade en massa små fel hela tiden)

Mvh Yamma

88 Inlägg
15 februari 2008
#20
hej  vi har en sharan som är till salu har rullat rätt långt men lugna milrunt 29000+  fint skick i motor aldrig krånglat karossen är i fint skick 99% rostfri priset blir vellr unt en 30-40 tusen (ej säkert)


Sök