2921
Sök

diffad bakaxel?

1 675 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#1
En dum fråga, vill diffa bakaxeln på min 240. hur gör jag?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 997 Inlägg
11 augusti 2007
#2
Finns olika sätt. å ett är ju å svetsa skiten hehe big_smile


1 675 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#3
Några bilder eller så? säger inte mycket.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
11 augusti 2007
#4
beror på vilket sätt....!! lammel diff rekomenderas....!! men ganska dyrt...!!
kan ju alltid svetsa bakaxeln....!! men det sliter väldigt mycket däck.....bå båda hjulen driver lika mycket hela tiden

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

1 675 Inlägg
11 augusti 2007
Trådstartare
#5
Okej. Hur gör jag?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 997 Inlägg
11 augusti 2007
#6
Om du ska svetsa så
ska du svetsa fast de små kugghjulen på deras axel så att de inte tillåter bakaxeln att vrida hjulen olika.
men som sagt så nöter de väldigt mycket på däck osv.


687 Inlägg
12 augusti 2007
#7

BMW Power
2 362 Inlägg
12 augusti 2007
#8
bättre att lägga ner pengar på lamell istället för att köra agadiff.. du kan tillomed få sådana roliga läten när du svänger på låga hastigheter wink då svetsad diff blir som 100%ig..

Lamell ska det va, annars kan det lika gärna va.. om det nu inte är sin egen skrotbil man vill leka med lite kanske, men skulle annars aldrig falla mig in på tankarna att göra det smile

BMW, bogsering med wire :/

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
12 augusti 2007
#9
volvo_Tobias skrev:
http://www.volvoturbo.net/svets.jpg
här kommer en bild.

Svetsen där är skämmigt klen, den kommer ju spricka på en sekund och lämna bakaxeln helt obrukbar.

FugitivE: På en sketen 240 är det INTE bättre att lägga 5-6k på en lamell.

volvo_1987: Bränn ihop diffens kugghjul redigt mycket med en MIG/MAG eller ännu hellre en pinnsvets med OK 48.00-pinnar. Sega och hållfasta pinnar.

http://home.no/snowtech/liket/drivis/svetsdiffad.JPG

saxar lite från en annan tråd om diffspärrning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=51015
gregolt skrev:
Lögn och förbannad dikt!

Allt detta skitsnack om svetsdiff. Har någon av er ens kört med svetsad differential eller har ni hört av er polares polare, eller läst på något motorforum att det är helt okörbart?

Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilket sort.

Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

12 086 Inlägg
12 augusti 2007
#10
Är de bara jag som tycker de låter jävligt paradoxalt att säga att man diffar en bakaxel när man igentligen menar att man i princip tar bort de en diff just gör, lr har som funktion.

310 Inlägg
12 augusti 2007
#11
Funderar själv på att svets diffa min 240 till vintern. En bakaxel är ju inte direkt överdrivet dyrt att köpa på skroten sen heller om man nu ångrar sig..

Någon som vet nått om dessa diffarna btw?

http://www.blocket.se/vi/7454879.htm?ca=16_s

"
Lös Aussie locker sats för 3200kr+ svensk manual
Monterad Aussie Locker sasts i beg diff/hus 3900kr
Obs denna diff skall ej jämföras med slungdiff som låser i tid och otid. Kan skicka till Finland och Norge.
"


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
12 augusti 2007
#12
Master PH: 3900 var det billigaste jag sett på länge, men frågan man måste ställa sig själv är ju om det är värt det. Jag hade dock aldrig lagt ut dom pengarna på en diffspärr till min bil, men det är ju då jag. smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

310 Inlägg
12 augusti 2007
#13
gregolt skrev:
Master PH: 3900 var det billigaste jag sett på länge, men frågan man måste ställa sig själv är ju om det är värt det. Jag hade dock aldrig lagt ut dom pengarna på en diffspärr till min bil, men det är ju då jag. smile

Nepp, samma här. Skulle heller aldrig lägga ut dom pengarna på min bil, den är inte i sånt skick att det är värt men visst kollar jag på delar likförbannat ^^


teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 augusti 2007
#14
Klart man kollar runt på sånt, gjorde jag förut på den tiden jag trodde på allt alla sa om svetsdiffning smile

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

51 Inlägg
28 juni 2008
#15
Ska jag diffa så äre med Aussie Locker verkar mest värd sina pengar inga lameller som kan skadas/slitas ut. Och duglig för effekt upp till 600hk. Och den skall visst kunna börja diffa i högre hastigheter oxå. Fett och komma ställandes om en bil på lands vägen. Och inge slungdiff som en polare har i sin 740. Funkar skit på sommaren diffan i bland (utsliten?) Men på vintern funkar den perfekt för då äre ju inge direkt motstånd på hjulen när man trampar gas pedalen genom golvet wink Svettsdiff inget att föredra tycker jag. En polare har de på sin 142 turbo. Man hör att den sliter som fan på däcken när han gör lite snävare svängar, backar, måste ta längre cruis svängar ifall han inte sprättar kopplingen och vänder på de sätte. Och med lite logiskt tänkade så borde man ju komma fram till att den nöter ganska friskt på bakaxel. Men till en gammal lek bil som ska se graven efter att någon fått leka av sej äre ju lika att sveta roligt och ändå inge noga om den rasar för de är ju de man är ute efter att den få den att göra hur som helst. Rätta mej om ni har andra åsikter med så är mina iaf som jag har sett på polares bilar och läst på nätet.
Senast redigerat av VolvOIssE (28 juni 2008)

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo


Sök